مجله جراحی زیبایی

ابدومینوپلاستی چیست ؟ بررسی مزایا، معایب و روش انجام

آیا ابدومینو پلاستی مناسب شماست؟

بسیاری از ما برای رسیدن به اندامی ایده‌آل روش‌های مختلفی امتحان کرده‌ایم اما به دلایل مختلف به نتیجه دلخواه نرسیده‌ایم. در درجه اول رضایت از خود و سلامت، مهم‌ترین هدفی است که باید در نظر داشته باشیم.
اما از طرفی نادیده گرفتن خواسته‌ها و آرزوها پیامدهای جبران نشدنی دارد. این روزها رسیدن به برخی از  خواسته‌ها راه حل ساده و کم‌هزینه‌ای دارد.

یکی از راه‌حل‌هایی که ممکن است اطلاعات دقیق از آن نداشته باشیم، ابدومینوپلاستی است. این روش یک جراحی نسبتا ساده برای اصلاح اندام است؛
مثلا اگر دوست دارید شکم صاف و کم نقصی داشته باشید، اما نتوانسته‌اید با ورزش به آن برسید، این مسیر می‌تواند جایگزین خوبی باشد که اغلب بازیگران و مدل‌ها از آن بهره می‌برند. شاید استفاده از بهترین قرص های لاغری برای افرادی که نمیخواهند عمل جراحی انجام دهند مناسبتر باشد!

ابدومینوپلاستی چیست ؟

ابدومینوپلاستی یک روش جراحی است که با برداشتن چربی و پوست اضافی و کشیدن عضلات دیواره شکم، این ناحیه از بدن را صاف می‌کند و چین‌وچروک‌ها و بدشکلی‌هایی که به خاطر چاق و لاغر شدن‌های مدام یا افزایش سن به وجود آمده‌اند را از بین می‌برد.
این روش جراحی با نام تامی تاک نیز شناخته می‌شود و در دسته جراحی‌های زیبایی قرار می‌گیرد. هرچند این روش نباید به‌عنوان جایگزینی برای کاهش وزن استفاده شود.

این عمل جراحی زیبایی شکم، اغلب با لیپوساکشن که برای از بین بردن رسوبات چربی استفاده می‌شود، اشتباه گرفته می‌شود. اگرچه جراح شما ممکن است لیپوساکشن را به‌عنوان بخشی از عمل جراحی شکم انجام دهد، اما برابر دانستن این دو روش یک اشتباه رایج و بزرگ است.

مزایا و معایب ابدومینوپلاستی

اغلب زنانی که بعد از چندین بارداری، دچار بدشکلی در ناحیه شکم می‌شوند، کاندید این روش جراحی هستند. همچنین افرادی است که سابقه کاهش وزن قابل‌توجهی دارند و پوست ناحیه شکمشان شکل اصلی را ازدست‌داده، می‌توانند با ابدومینوپلاستی به حال ایده آل بازگردند.

مزایا و معایب ابدومینوپلاستی

توجه به این نکته ضروری است که ابدومینوپلاستی باعث ایجاد رد زخم یا اصطلاحاً اسکار در ناحیه شکم می‌شود. طول اسکار که در امتداد خط بیکینی قرار دارد و اندازه آن به مقدار پوست اضافی که برمی‌دارید، بستگی دارد.
اگر پوست اضافی زیاد نباشد، جراح با یک زخم کوچک ابدومینوپلاستی را تمام می‌کند. البته پیش از عمل این گزینه‌ها در جلسه با مشاوره مطرح خواهد شد. شما و جراحتان در مورد نتایج موردنظرتان بحث خواهید کرد. درصورت نیاز به جوانسازی می توانید جوانسازی پوست با لیزر یا کربوکسی تراپی را مطالعه کنید.

چه زمانی باید از ابدومینوپلاستی اجتناب کرد؟

اگر زنی هستید که هنوز قصد بچه‌دار شدن دارید، بهتر است انجام عمل جراحی شکم را تا زمانی که بچه‌دار می‌شوید به تعویق بیندازید. در طول جراحی، عضلات عمودی شما سفت می‌شوند. بارداری‌های آینده می‌توانند این ماهیچه‌ها را یک‌بار دیگر از هم جدا کنند. اگر همچنان قصد کاهش وزن قابل‌توجهی دارید، این جراحی را انجام ندهید. صبر کنید تا وزن شما تثبیت شود.

ابدومینوپلاستی چگونه انجام می‌شود؟

ابدومینوپلاستی چگونه انجام می‌شود؟

بسته به نتایجی که می‌خواهید، این جراحی می‌تواند از یک تا پنج ساعت طول بکشد. جراحی معمولاً به‌صورت سرپایی انجام می‌شود؛ و زمان نقاهت در منزل سپری خواهد شد؛
اما اگر برای انجام این عمل به شهر دیگری سفر می‌کنید، باید حداقل یک روز در همان شهر بمانید و از سفر کردن پرهیز کنید. برای انجام این عمل شما بیهوشی عمومی دریافت خواهید کرد و داشتن همراه الزامی است.

ابدومینوپلاستی کامل

این گزینه برای بیمارانی است که به بیشترین اصلاح نیاز دارند و برش در خط بیکینی ایجاد می‌شود. طول اسکار بستگی به مقدار پوست اضافی دارد. همچنین با این روش یک برش در اطراف ناف خواهید داشت، زیرا لازم است ناف خود از بافت شکم جدا شود.
ممکن است لوله‌هایی زیر پوست شما قرار بگیرند یا نه این به نظر جراح بستگی دارد و برای بیرون کشیدن مایع و کاهش خطرات جراحی است. و بعد از  چند روز برحسب صلاحدید جراح شما برداشته خواهند شد.

ابدومینوپلاستی مینی

مینی ابدومینوپلاستی با برش‌های کوچکتری انجام می‌شود و اغلب در افرادی صورت میگیرد که پوست اضافی کمتری دارند. ناف شما  در این نوع تغییر نمی‌کند. پوست شما بین خط برش و ناف  جدا می‌شود.
این عمل معمولا یک تا دو ساعت طول می‌کشد؛ مانند ابدومینوپلاستی کامل، ممکن است بعد از جراحی لوله‌های تخلیه داشته باشید یا نداشته باشید.

ابدومینوپلاستی محیطی

این جراحی شامل ناحیه پشت نیز می‌شود. هنگامی‌که چربی اضافی در پشت و همچنین شکم وجود دارد، لیپوساکشن پشت یا ابدومینوپلاستی محیطی انجام دهید. روش دوم امکان برداشتن پوست و چربی از ناحیه باسن و پشت را فراهم می‌کند که شکل بدن شما را از هر طرف بهبود می‌بخشد.

مراقبت‌های بعد از جراحی

پس از عمل جراحی جزئی یا کامل شکم، محل برش شما بخیه زده و بانداژ می‌شود. جراح ممکن است بعد از جراحی از شما بخواهد که بانداژ الاستیک یا گن بپوشید. اگر اینطور بود، تمام دستورالعمل‌های جراح خود را در مورد پوشیدن این لباس و مراقبت از بانداژ رعایت کنید.

جراح شما همچنین دستورالعمل‌هایی برای بعد از عمل تعیین می‌کند که هنگام نشستن یا دراز کشیدن کمترین درد را داشته باشید. همینطور باید ورزش‌های شدید را به مدت چهار تا شش هفته محدود کنید.
به‌طورکلی، یک هفته تعطیلی از کار برای رسیدن به بهبودی کافی است. همه این موارد به نظر پزشک بستگی دارد.

چگونه باید برای ابدومینوپلاستی آماده شویم؟

سیگار کشیدن می‌تواند خطر عوارض را افزایش دهد و بهبودی را به تأخیر بیندازد. اگر سیگار می‌کشید، باید برای مدت معینی که توسط پزشک تعیین‌شده است آن را ترک کنید. فقط کاهش مصرف سیگار کافی نیست.
حداقل یک ماه قبل از عمل جراحی و تا دو هفته بعدازآن باید به‌طور کامل استفاده از انواع نیکوتین حتی  آدامس، چسب و سیگارهای الکترونیکی را متوقف کنید.هر چقدر فاصله زمانی بین ترک سیگار و جراحی،  طولانی‌تر باشد، بهتر است.

مطمئن شوید که وعده‌های غذایی متعادل و کامل می‌خورید. قبل از جراحی سعی نکنید رژیم غذایی زیادی داشته باشید. تغذیه مناسب برای درمان مناسب مهم است.
به‌عنوان بخشی از مشاوره قبل از عمل، جراح ممکن است به شما دستور دهد که مصرف برخی از داروهایی که خون شما را رقیق می‌کنند را  قبل و بعد از جراحی متوقف کنید. این موارد شامل آسپرین و داروهای ضدالتهابی است. اگر از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید، باید به جراح خود اطلاع دهید.

پیش از عمل فضای استراحت و ریکاوری را آماده کنید. محل استراحت شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • چند دست لباس‌های گشاد و راحت که به‌راحتی پوشیده می‌شوند
  • یک تلفن در دسترس آسان
  • یک سر دوش دستی و صندلی حمام

عوارض ابدومینوپلاستی چیست؟

عوارض ابدومینوپلاستی چیست؟

همان‌طور که انتظار می‌رود، پس از جراحی درد و تورم خواهید داشت. پزشک در صورت نیاز داروهای ضد درد تجویز می‌کند. درد ممکن است چند هفته طول بکشد. همچنین ممکن است در همان مدت‌زمان بی‌حسی، کبودی و خستگی کلی داشته باشید.
مانند هر جراحی دیگری، خطراتی وجود دارد. اگر گردش خون ضعیف، دیابت، بیماری قلبی، ریوی یا کبدی دارید یا اگر سیگار می‌کشید، ممکن است خطر بروز عوارض را افزایش دهید. عوارض می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • جای زخم
  • هماتوم یا خونریزی
  • عفونت
  • سروما یا تجمع مایع
  • بهبود دیرهنگام زخم
  • لخته شدن خون
  • بی‌حسی یا سایر تغییرات در حس

بیشتر بخوانید:

لیفت باسن برزیلی 

مزایای ابدومینوپلاستی

شاید دور از ذهن و تعجب‌آور باشد اما این جراحی به‌جز زیباتر شدن شکم می‌تواند مزایا درمانی هم داشته باشد. برخی از این مزایا را باهم مرور می‌کنیم:

اصلاح فتق شکمی

فتق شکمی زمانی ایجاد می‌شود که روده یا بافت شکم شما از دیواره جدا می‌شود و نوعی کیسه ایجاد می‌کند. این فتق ممکن است به دلایل مختلفی مانند آسیب‌های ناشی از کاهش وزن زیاد یا سزارین ایجاد شود. ابدومینوپلاستی می‌تواند برخی از این موارد را اصلاح کند و درنتیجه فشار روی پوست شما را کاهش دهد.

کاهش بی‌اختیاری ادرار

بی‌اختیاری ادرار ضعف در کنترل مثانه است و زمانی اتفاق می‌افتد که فشار زیادی بر مثانه و مجرای ادرار شما وارد شود. این مشکل با نشت غیرقابل‌کنترل ناشی از اعمال ناگهانی و شدید مانند عطسه، سرفه، خندیدن و ورزش مشخص می‌شود.
این عارضه معمولاً بدون نیاز به جراحی درمان می‌شود، اما مطالعات نشان داده‌اند که این جراحی ممکن است به این بیماران کمک کند. این مشکل بیشتر برای زنان به‌خصوص پس از زایمان طبیعی شایع است،

کاهش کمردرد

کمردرد یکی دیگر از مشکلات رایجی است که با ابدومینوپلاستی قابل‌درمان است. پس از زایمان یا کاهش قابل‌توجه وزن، زنان ممکن است از کمردرد ناشی از ضعیف شدن عضلات شکم شکایت کنند. از بین بردن چربی شکم و پهلو و صاف کردن آنها، ماهیچه‌های ضعیف شده را سفت می‌کند که می‌تواند کمردرد شما را کاهش دهد.

بهبود وضعیت بدنی

نتیجه جانبی عضلات، قوی‌تر شکم و کاهش درد کمر، بهبود وضعیت بدن است. پس از عمل جراحی شکم، ممکن است به دلیل سفت شدن ماهیچه‌ها از وضعیت بهتری برخوردار شوید و  ستون فقرات حالت بهتری بگیرد.

آیا می‌توان از شکم برای کاهش وزن استفاده کرد؟

آیا می‌توان از شکم برای کاهش وزن استفاده کرد؟

ازآنجایی‌که در این عمل مقدار معینی از چربی بدن قابل برداشتن است، ابدومینوپلاستی را نباید به‌عنوان روشی برای کاهش وزن در نظر گرفته شود؛ و این جراحی فشارخون، سطح کلسترول یا سایر اثرات ناشی از چاقی را بهبود نمی‌بخشد. به همین دلایل، ابدومینوپلاستی به‌عنوان راهی برای درمان چاقی یا دیابت توصیه نمی‌شود.

رضایت از عمل ابدومینوپلاستی

بر اساس یک مطالعه اکثریت قریب به‌اتفاق بیماران از نتایج ابدومینوپلاستی راضی هستند. پژوهشگران نتایج عمل جراحی شکم را در ۴۶ بیمار در یک دوره ۱۲ ساله تجزیه‌وتحلیل کردند. بیماران ۴۱ زن و ۵ مرد با میانگین سنی ۴۹ سال بودند.
حدود ۳۹ درصد عوارض جزئی داشتند که نیاز به اقدامات مطب یا آنتی‌بیوتیک داشتند. حدود ۹ درصد از بیماران دارای عوارض عمده‌ای بودند که نیاز به بازگشت به اتاق عمل داشتند  وعمدتاً به دلیل مشکلات ترمیم زخم و یا جمع‌آوری مایعات مشکلاتی ایجاد شده است.

سی‌وشش بیمار به‌طور متوسط ۱۵ ماه پس از عمل، بررسی‌های بعدی را تکمیل کردند. نودوچهار درصد از بیماران از نتایج ابدومینوپلاستی راضی بودند.
نودوهفت درصد از بیماران گفتند که این روش کیفیت زندگی آن‌ها را بهبود بخشیده است. تقریباً نیمی از بیماران گفتند که پس از جراحی وزن بیشتری از دست دادند و بیشتر از سابق به تغذیه و فعالیت بدنی اهمیت می‌دهند.

مرگ بر اثر ابدومینوپلاستی

میزان مرگ‌ومیر منتشرشده مرتبط با عمل جراحی شکم از ۰.۰۲٪ تا ۰.۱۶٪ متغیر است. این‌ها شامل مرگ به مدت یک ماه پس از جراحی می‌شود که شایع‌ترین آن‌ها آمبولی ریه یعنی لخته شدن خون از پاها به ریه‌ها است.

چگونه از خطر مرگ جلوگیری کنیم؟

تهیه جوراب‌های ضد آمبولی برای بیمار، بسیار مهم است. پزشک باید بر فعالیت آرام بیمار پس جراحی از اصرار داشته باشد که به حرکت خون در اندام‌های بیمار کمک می‌کند. ویزیت بیمار در روز بعد از عمل و جلوگیری از هیدراته شدن در هنگام و بعد از جراحی مهم است.
اما همیشه در همه جراحی‌ها خطراتی وجود دارد اما انجام جراحی در یک مکان مطمئن با یک جراح و کادر مجرب این احتمال را به صفر نزدیک می‌کند.

هزینه عمل ابدومینوپلاستی

هزینه عمل ابدومینوپلاستی

تعیین هزینه بدون انجام مشاوره تقریبا ممکن نیست و به مقدار پوست اضافی و موارد دیگر بستگی دارد؛ اما به‌طورکلی این جراحی از ۳۰ میلیون تومن آغاز می‌شود و شرکت‌های بیمه هم جراحی زیبایی انتخابی را پوشش نمی‌دهند؛ اما اگر فتق دارید که از طریق این روش اصلاح می‌شود، بیمه شما ممکن است درصد مشخصی را پوشش دهد.

بسیار مهم است که از همان ابتدا با شرکت بیمه و مرکزی زیبایی که جراحی را انجام می‌دهید، این مورد را عنوان کنید و از آن مطمئن شوید. در بیشتر موارد، اگر لازم باشد مرکز نامه‌ای به متصدی بیمه شما می‌نویسد و این موضوع را تائید می‌کند که جراحی از نظر پزشکی ضروری است و برای شما صدق می‌کند.

استفاده از رژیم های غذایی مانند رژیم غذایی فستینگ، که شامل چندین مدل رژیم است یا رژیم لاغری و کاهش وزن در 7 روز کتوژنیک می توانند وزن شما را تا حدود زیادی کاهش دهد و باعث افزایش اعتماد به نفس در شما گردد.

توجه: این مطلب یک توصیه پزشکی یا دارویی نیست!

به این پست امتیاز دهید

دکتر فارمو

دکتر فارمو مجموعه ای از متخصصان زیبایی و تندرستی، با سال ها تجربه‌ در زمینه های سلامت پوست و مو، رژیم درمانی، آرایشی و عمل‌های زیبایی است. ما به طور کامل با نیازهای مخاطبان خود آشنا هستیم و با به کارگیری علم روز، روش‌های مدرن و ابزارهای پیشرفته، به مراجعین خود کمک می‌کنیم تا بدنی سالم و ظاهری جذاب داشته باشند. هدف ما ایجاد آگاهی از طریق اطلاعات صحیح و بروز است تا ضمن فراهم آوردن تجربه‌ی مثبت و دلنشین، پرسش ها و چالش های شما را نیز رفع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا