دانستنی‌های دارویی

اُکسرویت؛ نسل جدید قطره های چشمی با اثرگذاری بیشتر

نکته جالب توجه درباره Oxervate استفاده موضعی آن است. اغلب داروهای بیولوژیک و نوترکیب به علت اندازه بزرگ و عدم توانایی عبور از غشاهای زیستی، فراهمی زیستی پایینی از خود نشان می دهند و به همین علت به صورت تزریقی مصرف می شوند.

قطره چشمی اُکسرویت چیست؟

داروهای نوترکیب که با فناوری مهندسی ژنتیک و دست‌ورزی‌های ژنی ساخته می‌شوند در صدر داروهای پردرآمد و پرفروش قرار دارند. اما نکته جالب در این زمینه ، تاییدیه اخیر سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای داروی بیولوژیکی موسوم به Cenegermin است که با برند Oxervate به صورت قطره چشمی در سال 2018  به بازار عرضه شده‌است. اُکسرویت داروی نوترکیب حاوی فاکتور رشد عصبی انسانی (rhNGF) است که برای درمان کراتیت نوروتروفیک به کار می‌رود.
همچنین بررسی اثرات این داروی نوظهور در درمان خشکی چشم ، گلوکوما ، رتینیت پیگمنتوزا ( یک بیماری چشمی ژنتیکی که باعث کاهش دید و در نهایت کوری می‌شود) و چندین بیماری دیگر در دست بررسی است.

کراتیت نوروتروفیک یک بیماری از بین رونده قرنیه چشم انسان است که با گذشت زمان اپیتلیوم قرنیه انسان در این بیماری شکننده می‌شود و انسجام ساختاری خود را از دست می‌دهد. تا به امروز به جز جراحی ، درمان شناخته شده دیگری نداشته است. فاکتورهای رشد اعصاب بینایی، رشد طبیعی و استحکام ساختاری بخش‌های مختلف چشم از جمله قرنیه را تامین می کنند.

درمان با اُکسرویت به صورت قطره‌های چشمی در 70نفر از بیماران باعث بهبود کامل علائم بیماری شده‌است. نکته جالب توجه درباره این دارو امکان استفاده موضعی از آن است. اغلب داروهای بیولوژیک و نوترکیب به علت اندازه بزرگ و عدم توانایی عبور از غشاهای زیستی فراهمی زیستی پایینی از خود نشان می دهند و به همین علت به صورت تزریقی مصرف می شوند. این قطره چشمی از معدود موارد تایید شده توسط FDA است که به صورت قطره چشمی موضعی استعمال می‌شود و این ویژگی برای بیماران مزیت مهمی محسوب می‌شود.

فاکتور رشد عصبی انسان یا NGF در رشد، فعال کردن و جلوگیری از آپاپتوز نورون‌های مغزی نقش دارد.
اما این تنها یکی از عملکردهای وسیع این فاکتور است. امروزه کاملاً روشن شده‌است که این فاکتور در فعالیت‌های سیستم ایمنی انسان و حتی رشد سلول‌های بتا پانکراس نقش مهمی ایفا می‌کند، از این رو برخی از محققان که در پی درمان دیابت هستند، از این فاکتور رشد به عنوان یکی از کلیدهای درمان موثر دیابت نام می‌برند.

این دارو توسط شرکت داروسازی Dompé Farmaceutici S.p.A. در میلان ایتالیا ساخته شده است.
این شرکت به توسعه و تحقیق داروها برای درمان بیماری‌های خاص و نادر (Orphan) می‌پردازد.

Oxervate راه را برای توسعه قطره های چشمی مشابه حاوی داروهای بیولوژیک برای درمان بیماری‌های مشابه، هموار و دورنمای امیدبخشی برای بیماران دارای مشکلات چشمی ترسیم کرد.
دکتر اردوان عبیری