مجله جراحی زیبایی

عمل غبغب چیست؟ نکات مهم و ضروری جراحی غبغب

روش های جراحی غبغب چیست؟

عمل غبغب (double chin) چیست؟ دلیل ایجاد غبغب چیست؟ برای بسیاری چربی‌های اضافی زیر گردن آزاردهنده بوده و برای ازبین‌بردن آن دنبال روش‌های مختلفی هستند. بیشتر افراد هم بر این باورند که افزایش وزن دلیل زیاد شدن چربی در این قسمت است. اما در برخی از افراد که اضافه‌وزن ندارند هم می‌توان شاهد غبغب در آنها بود. با پیشرفت علم روش‌های زیادی برای برداشتن آن وجود دارد. در این مطلب می‌خواهیم راجب یکی از این روش‌ها یعنی عمل رفع غبغب صحبت کنیم و به سؤالاتی مانند: آیا همه افرادی که غبغب دارند باید عمل کنند؟ عمل غبغب چگونه انجام می‌شود؟ عمل غبغب چه مزایا و معایبی دارد؟ پاسخ دهیم.

عمل غبغب چیست؟ 

غبغب چیست
غبغب چیست

به‌طورکلی به چربی و پوست‌های اضافی ناحیه بین گردن و چانه غبغب یا double chin گفته می‌شود. این پوست و چربی معمولاً آویزان بوده و روی زیبایی چهره تأثیر منفی می‌گذارد. برای ازبین‌بردن آن نیز روش‌های مختلفی وجود دارد که لیپوساکشن و رفع چربی در قالب عمل غبغب انجام می‌شود. همراه دکتر فارمو باشید تا صفر تا صد عمل غبغب را بررسی کنیم.

دلیل ایجاد غبغب چیست؟

ایجاد غبغب دلایل مختلفی داشته که بالارفتن سن، کاهش و افزایش وزن، دلیل ژنتیکی و عقب رفتن چانه از جمله این عوامل هستند. البته آسیب‌های نور خورشید و آلودگی‌های محیطی هم می‌تواند حالت ارتجاعی پوست را از بین ببرد و باعث ایجاد غبغب شود. در برخی موارد هم دلیل ضعیف‌بودن ماهیچه زیر گردن از دیگر دلایل ایجاد دابل چین خواهد بود. 

مشکل دیگری که ممکن است در این حین وجود داشته باشد، چانه است. بله؛ بنابه تشخیص متخصص باید عمل چانه صورت گیرد و یا ….

آیا همه افرادی که غبغب دارند باید عمل کنند؟

شاید سؤال شما هم این باشد که آیا همه افرادی که غبغب دارند نیاز به جراحی دارند یا خیر؟ عمل غبغب بیشتر برای افراد مسن و یا کسانی که پوست زیر گردن آنها افتاده و شل شده به کار می‌رود. در چنین مواردی جراحی بهترین روش برای جمع‌کردن پوست اضافی و برطرف‌کردن افتادگی است. اما برای افراد جوان روش‌های دیگری را که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم پیشنهاد خواهیم کرد. پس در مرحله اول سن شما برای عمل مهم است.

سن مناسب عمل غبغب

از نظر سنی محدودیتی برای انجام عمل غبغب وجود ندارد. اما پزشکان متخصص در این زمینه توصیه می‌کنند تا زمانی که هورمون‌های شما به تعادل نرسیده‌اند برای چنین کاری اقدام نکنید. این عمل را نباید جوانان زیر بیست سال انجام دهند. همچنین در جوانان کمتر از عمل جراحی استفاده می‌شود و بیشتر برای افراد میان‌سال و مسن این عمل انجام خواهد شد. چرا که با افزایش سن، پوست حالت ارتجاعی خود را ازدست‌داده و تنها با جراحی می‌توان غبغب را برداشت. پس متوجه شدیم که اکثر افرادی که نیاز به عمل غبغب دارند، افراد مسن و کهنسال هستند.

روش‌های جایگزین عمل غبغب

همان‌طور که گفتیم روش‌های غیرجراحی برای افراد جوان و کسانی که افتادگی جزئی دارند باید انجام شود. این روش‌ها شامل موارد زیر است:

  • انجام تمرینات ورزشی
  • رژیم غذایی مناسب
  • هایفوتراپی
  • تزریق داکسی کولیک اسید
  • مزوتراپی
  • تزریق کیبلا
  • استفاده از لیپوماتیک

عمل غبغب چگونه است؟

عمل غبغب چگونه است
عمل غبغب چگونه است

برای آشنایی با نحوه عمل غبغب باید چگونگی انجام آن را بدانید. این عمل برای رفع چربی‌های زیر گردن به کار می‌رود و با تخلیه کامل چربی‌ها شل‌شدگی، افتادگی و چین‌وچروک را در این ناحیه کامل از بین خواهند برد. پزشک متخصص در این روش با لیفت کامل گردن و کشیدن پوست حالت شل‌شدگی پوست را برطرف می‌کند.

برای درمان غبغب با عمل دو روش لیپوساکشن غبغب و مینی لیفت وجود دارد که باتوجه‌ به سن فرد، نوع و میزان غبغب مناسب‌ترین روش را برای بیماری انجام می‌دهند. در ادامه این روش‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

1. عمل غبغب با لیپوساکشن:

عوارض جراحی غبغب در لیپوساکشن کمتر بوده و در رده سنی 20 تا 50 سال از آن استفاده می‌کنند. برای این روش حالت الاستیسیته و کیفیت پوست بسیار مهم است و اگر ساختار پوست مناسب باشد نتیجه بهتری به دنبال خواهد داشت. 

اما وقتی سن افزایش پیدا می‌کند پوست حالت ارتجاعی خود را ازدست‌داده و در این جراحی شاهد عوارضی خواهید بود. پس برای انجام‌دادن این روش حتماً تمام جوانب را در نظر بگیرید و سپس اقدام به عمل غبغب با روش لیپوساکشن کنید.

2. جراحی غبغب با مینی لیفت:

برای کسانی که از همه روش‌ها برای درمان غبغب استفاده کرده‌اند و نتیجه مطلوبی را برایشان نداشته روش مینی لیفت می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. این روش برای سنین بالا و افرادی که شرایط پوستی نامناسبی دارند مفید بوده و روی کاهش غبغب و درمان آن تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.  در عمل غبغب مینی لیفت برش‌های باریک و ظریفی در ناحیه فک ایجاد شده و پوست اضافی آن بریده می‌شود. سپس با کشیدن لایه پوست و چربی غبغب را از بین می‌برند. 

مطالب مرتبط:

لیفت صورت چیست؟ و چطور انجام می شود؟

نیاز به مشاور برای انجام عمل غبغب دارم؟

قبل از انجام جراحی غبغب حتماً برای مشاوره به پزشک معالج خود مراجعه کنید که باتوجه‌به سن، نوع پوست، میزان افتادگی روش درمانی مناسب برایتان در نظر گرفته شود. برای انجام مشاوره باید به بهترین کلینیک‌های زیبایی رفته و با انتخاب پزشک ماهر و باتجربه این کار را انجام دهید.

مراحل انجام جراحی غبغب

مراحل انجام جراحی غبغب
مراحل انجام جراحی غبغب

داشتن غبغب برای بسیاری از افراد ناخوشایند است و زیبایی چهره را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. پس اگر تصمیم دارید برای ازبین‌بردن آن عمل غبغب انجام دهید در ابتدا باید با متخصص باتجربه و ماهر مشورت کنید. چرا که این جراحی برای همه مناسب نیست و پزشک با انجام معاینه‌های لازم نتیجه را به شما اعلام می‌کند. 

سپس برای ازبین‌بردن چربی‌ها غبغب با جراحی امواج فراصوت را ساطع می‌کنند و به بافت چربی ضربه می‌زنند و چربی‌ها به‌صورت فیزیکی از بین خواهند رفت. با استفاده از دستگاه مجهز به لوله کانولا برشی نازک در زیر چانه و با واردکردن آن به بافت پوست با ضربه و ایجاد ارتعاش بافت چربی را خردکرده و این ذرات به‌راحتی از بدن خارج می‌شوند.

موارد ضروری قبل از انجام عمل غبغب

برای اینکه نتیجه مطلوبی از عمل غبغب باید قبل از آن چند نکته که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم را رعایت کنید.

  • چند هفته قبل از جراحی مصرف مشروبات الکلی و دخانیات ممنوع
  • اگر حساسیت دارویی دارید حتماً آن را با پزشک در میان بگذارید.
  • پوشیدن لباس دکمه‌دار هنگام عمل به شما کمک می‌کند که راحت لباس خود را عوض کنید.
  • دو هفته قبل از عمل از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون خودداری کنید.
  • در صورت استفاده از داروهای خاص پزشک متخصص را حتماً در جریان بگذارید.

عوارض عمل غبغب

اگرچه جراحی غبغب به طور کلی ایمن است، اما همانند هر جراحی دیگری ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. برخی از عوارض ممکن شامل موارد زیر می‌شود:

1. تورم و درد: پس از جراحی، ممکن است درد و تورم در منطقه چانه و گردن رخ دهد. این عوارض معمولاً به طور طبیعی و پس از مدتی کاهش می‌یابند.

2. عفونت: در صورت عدم رعایت بهداشت کافی و مراقبت درست پس از جراحی، عفونت ممکن است رخ دهد. لذا پیروی از دستورات پزشک در مورد مراقبت پس از عمل بسیار مهم است.

3. بی حسی: ممکن است پس از عمل غبغب بی حس در منطقه چانه و گردن تحت تأثیر قرار بگیرد. این تغییرات حس معمولاً به طور موقت است و با گذشت زمان بهبود می‌یابد.

4. عمل غیر طبیعی: در برخی موارد، جراحی غبغب ممکن است منجر به تغییر غیر طبیعی چانه و گردن شود. این مسئله ممکن است نیاز به عمل غبغب دوباره داشته باشید.

مراقبت‌های بعد از عمل غبغب

یکی از اصلی‌ترین مراقبت‌هایی که بعد از عمل غبغب باید انجام دهید استفاده درست از گن است و کیفیت عمل به آن بستگی دارد. نوع استفاده از این گن باید طبق دستور پزشک باشد و دقت در بستن آن برای بهبود سریع‌تر جراحی ضروری خواهد بود. از دیگر مراقبت‌های بعد از این عمل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک
  • انجام مراحل پانسمان به طور دقیق
  • حضور در استخر و سونا ممنوع
  • مصرف آب‌میوه و آب آناناس به‌صورت روزانه
  • خوابیدن روی سطح شیب‌دار
  • انجام‌ندادن ورزش و فعالیت‌های سنگین به مدت 2 الی 3 هفته
  • تمیز نگه‌داشتن محل خواب
  • استفاده از گن مخصوص غبغب

داروهای مسکن بعد از عمل غبغب

بعد از انجام جراحی غبغب پزشک برای بیمار داروهای مسکن تجویز خواهد کرد تا از دردهای جای عمل کم شود. بیمار باید این داروها را طبق دستور و به‌موقع مصرف کند که از دردهای احتمالی دور بماند. نباید خودسرانه از داروهای مسکن استفاده کنید؛ چون احتمال حساسیت و بیشترشدن عوارض جراحی وجود دارد.

رژیم غذایی پیش‌وپس از عمل غبغب

رژیم غذایی برای عمل غبغب
رژیم غذایی برای عمل غبغب

اگر تصمیم به انجام عمل غبغب گرفته‌اید باید اقدامات پیشگیرانه و مثبتی را قبل و بعد از آن انجام دهید. پس در شیوه زندگی خود باید تغییرات سالمی صورت بگیرد. قبل از جراحی باید در وزن خود تعادل ایجاد کرده و با نوشیدن آب زیاد سموم را از بدن خود دفع کنید. مصرف صبحانه کامل یکی از اصلی‌ترین کارها در برنامه روزانه شما باید باشد. خوردن میوه و سبزی‌ها و پرهیز از خوردن کربوهیدرات‌های تصفیه شده؛ مانند قند ضروری است.

بعد از عمل نیز باید رژیم غذایی خود را به سمت سالم خوری تغییر دهید. باید هر روز 5 قسمت از غذای خود را به خوردن میوه و سبزی‌ها اختصاص داده تا ویتامین‌های موردنیاز بدن را دریافت کنید. نوشیدن آب را به دو لیتر در روز افزایش دهید تا سموم بدن کامل دفع شود. کربوهیدرات‌ها، غذاهای سرشار از فیبر، پروتئین و ویتامین باید در برنامه غذایتان جای بگیرد.

دوران نقاهت عمل غبغب

پس از اینکه عمل غبغب را انجام دهید احتمال اینکه کبودی، ورم و درد داشته باشید وجود دارد. این عوارض حدود 2 هفته طول می‌کشد و با گذشت زمان بهبود پیدا می‌کند. برش ایجاد شده و بخیه‌ها نیز تا چند ماه بعد به طور کامل از بین خواهند رفت. به‌طورکلی 3 تا 5 روز باید  به خود استراحت کامل دهید. 

تا 10 روز نیز از کارهای سنگین و ورزش نیز دوری کنید. چرا که فعالیت شدید باعث ایجاد تورم بیشتر می‌شود. کبودی و تورم در بیماران مختلف بوده و گاهی حالت توده‌ای دارد. تا جای ممکن یک تا دو هفته از گن مخصوص غبغب استفاده کنید.

نظرات کاربرانی که عمل کردند

  • من عمل غبغب انجام داده‌ام؛ اما هنوز تورم و کبودی بعد از 10 روز از بین نرفته است باید چه کاری انجام دهم؟
  • من از جراحی غبغب که انجام دادم راضی بودم؛ چون با تحقیق زیاد بهترین دکتر رو انتخاب کردم.

ماندگاری کدام روش بهتر است؟

امروزه با پیشرفت علم روش‌های متنوعی برای ازبین‌بردن غبغب وجود دارد. اگر چربی این ناحیه زیاد باشد و انتظار نتیجه بسیار مطلوبی را داشته باشید انجام جراحی غبغب با لیپوساکشن بهترین روش ممکن خواهد بود. اگر مقدار چربی زیاد نباشد استفاده از روش‌های غیرجراحی منطقی‌تر است.

جمع‌بندی

در این مقاله به عمل غبغب چیست اشاره کردیم و روش های جراحی غبغب را نیز بیان کردیم. برای کوچک‌کردن غبغب روش‌های مختلفی وجود دارد که روش‌های جراحی و غیرجراحی را شامل می‌شود. انتخاب بهترین روش جراحی غبغب بوده که باید توسط پزشک متخصص توصیه شود. اگر این جراحی را پزشکی ماهر و باتجربه انجام دهد نتیجه ماندگارتری خواهد داشت.

توجه: این مطلب یک توصیه پزشکی یا دارویی نیست!

به این پست امتیاز دهید

دکتر فارمو

دکتر فارمو مجموعه ای از متخصصان زیبایی و تندرستی، با سال ها تجربه‌ در زمینه های سلامت پوست و مو، رژیم درمانی، آرایشی و عمل‌های زیبایی است. ما به طور کامل با نیازهای مخاطبان خود آشنا هستیم و با به کارگیری علم روز، روش‌های مدرن و ابزارهای پیشرفته، به مراجعین خود کمک می‌کنیم تا بدنی سالم و ظاهری جذاب داشته باشند. هدف ما ایجاد آگاهی از طریق اطلاعات صحیح و بروز است تا ضمن فراهم آوردن تجربه‌ی مثبت و دلنشین، پرسش ها و چالش های شما را نیز رفع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا