مجله مراقبت از مووبلاگ

خواص روغن درخت چای برای موی سر چیست؟ + طرز استفاده

روغن درخت چای و تاثیر ریزش مو

هزاران سال است که انسان‌ها از عصاره های گیاهی به علت دارا بودن فواید سلامتی استفاده می‌کنند. روغن های گیاهی در گروه درمان‌های طب سنتی قرار می‌گیرند. روغن درخت چای که از برگ های گیاه Melaleuca alternifolia گرفته شده است، می‌تواند به عفونت‌های پوستی، آکنه و سایر بیماری های التهابی کمک کند. همچنین به تمیز و شفاف شدن مو، استحکام آن و کاهش شوره سر کمک می‌کند.

با چنین خواص درمانی ارزشمندی، روغن درخت چای می‌تواند درمانی قطعی برای مشکلات موها و بیماری های مربوط به پوست سر از جمله خشکی پوست سر و شوره سر باشد. خوشبختانه این روزها روغن درخت چای در انواع محصولات شستشوی پوست و مو نیز استفاده می‌شود. و به عنوان یکی بهترین روغن گیاهی برای رشد مو شناخته می‌شود.

انواع خواص روغن درخت چای برای موی سر

روغن درخت چای می تواند به عنوان یک سرم مو عمل کرده درمان انواع بیماری‌های موهای سر مانند شوره سر و ریزش مو کمک کند. امروزه مواد شیمیایی زیادی در محصولات مو یافت می شود. با این وجود می توانید از خواص روغن درخت چای برای موی سر خود بهره برده و فولیکول موهای خود را از مواد مغذی بی نیاز کنید. زمانی که روزانه از محصولات شستشوی مو استفاده می کنید یا موهای خود را دائما رنگ می کنید، موهای خود را در معرض خطر شکستگی ساختار مو و ریزش قرار می دهید.

انواع خواص روغن درخت چای برای موی سر

استفاده از مقدار کمی روغن درخت چای رقیق شده برای ساقه مو به جلوگیری از تجمع مواد شیمیایی ناشی از شستشو با شامپو یا رنگ مو کمک می کند. استفاده از روغن درخت چای رقیق شده موهای شما را سالم و مرطوب نگه می‌دارد. یکی دیگر از خواص روغن درخت چای برای موی سر کمک به رشد سریع موها می‌باشد، همچنین روغن درخت چای از ریزش مو جلوگیری کند.

خواص درمانی برای شوره سر مو

شوره سر به دلیل پوسته پوسته شدن و خشکی پوست سر ایجاد می‌شود. در صورت عدم درمان شوره سر، تجمع پوست های مرده در نهایت می‌تواند مانع رشد موی شما شود. شامپوی حاوی روغن درخت چای می تواند فواید ضد قارچی و ضد باکتریایی داشته باشد. استفاده از روغن درخت چای برای درمان شوره سر مانعی برای تجمع پوست های مرده سر بوده و شوره سر را درمان خواهد کرد. یکی از راه های درمان شوره سر، استفاده از شامپوهای ضد شوره است. پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین شامپو برای شوره سر را مطالعه کنید.

توجه داشته باشید که اگر تحت شیمی درمانی هستید، زمینه ژنتیکی ریزش مو دارید یا به علت افزایش سن دچار ریزش مو شده اید، روغن درخت چای به احتمال زیاد به جلوگیری از ریزش موی شما کمکی نخواهد کرد.

تحقیقات انجام شده در زمینه خواص روغن درخت چای برای موی سر

تحقیقاتی وجود دارد که خواص روغن درخت چای برای موی سر را اثبات می‌کند. این تحقیقات بر تاثیر روغن درخت چای برای کمک به رشد مو، سلامت پوست سر و جلوگیری از ریزش مو و شوره سر تمرکز دارند. این روغن ممکن است به روند رشد مو کمک کند، که به نوبه خود باعث می‌شود موها به درستی رشد کنند و سالم بمانند.

خواص درمانی و از بین بردن موهای زائد

موهای زائد در مناطقی از بدن زنان رشد می کند که معمولاً فقط در مردان دیده می شود مانند سینه، صورت و پشت. رشد موهای زائد در زنان نتیجه ترشح بیش از حد هورمون های مردانه است. در مطالعه ای که در مجله تحقیقات غدد درون ریز منتشر شد، به زنانی که از رشد موهای زائد رنج می بردند، استفاده از روغن اسطوخودوس و روغن درخت چای در نواحی رشد موهای زائد، دو بار در روز به مدت سه ماه توصیه شد.

خواص درمانی و از بین بردن موهای زائد

در پایان مطالعه، در زنانی که از روغن اسطوخودوس و روغن درخت چای استفاده کرده بودند، کاهش قطر موهای زائد دیده شد. محققان به این نتیجه رسیدند که این روغن ها می توانند در کاهش هیرسوتیسم یا موهای زائد موثر باشند.

از بین بردن شپش سر 

یکی از بهترین درمان‌های خانگی شپش سر استفاده از روغن درخت چای بوده که روغن چای را با آب مخلوط کرده و روی سر کودک اسپری کنید. بعد با حوله یا کلاه مخصوص حمام موها را بپوشانید و بعد از چند ساعت آن را بشویید. این کار را دو بار در هفته انجام دهید تا شپش سر خود را رفع کنید.

اثبات انواع خواص درمانی توسط تحقیقات

در مجله آکادمی آمریکایی درماتولوژی که منبعی معتبر می‌باشد، محققان اثربخشی استفاده از شامپو حاوی 5 درصد روغن درخت چای را بر روی 126 شرکت ‌کننده بررسی کردند. این مطالعه به مدت چهار هفته ادامه یافت.

نتایج نشان داد که حتی 5 درصد روغن درخت چای موجود در این محصول باعث بهبود 41 درصد از شوره های سر می شود. شرکت کنندگان همچنین گفتند که شامپوی حاوی روغن درخت چای خارش و چربی پوست سر آنها را بهبود می بخشد و هیچ اثر نامطلوبی برای آنها نداشته است.

طرز استفاده از روغن درخت چای برای شوره سر

برای درمان شوره سر، شامپوی حاوی 5 درصد روغن درخت چای را روی پوست سر خود بمالید. روزانه 3 دقیقه به مدت 4 هفته این کار را تکرار کنید. برای داشتن موهای سالم، روغن درخت چای را به نسبت 1 به 10 با روغن بادام یا روغن مشابه دیگری ترکیب کنید. هر روز از مخلوط روغن درخت چای با روغن های دیگر استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

روغن درخت چای برای موی چرب

روغن درخت چای به از بین بردن موی چرب کمک می‌کند، این روغن با تقویت ریشه مو و کمک به باز کردن منافذ مو در از بین بردن موی چرب تاثیرگذار است.

روغن درخت چای باعث تقویت ریشه مو میشود، باز کردن منافذ

 

هشدارهای قبل از مصرف و خطرات ناشی از مصرف

اگرچه روغن درخت چای فواید زیادی دارد اما باید عوارض جانبی آن را نیز در نظر داشت. روغن درخت چای را با مواد غذایی ترکیب نکنید. استفاده از این روغن در مواد غذایی باعث از دست دادن کنترل و تعادل عضلانی می‌شود و حتی می تواند شما را به کما ببرد. روغن درخت چای فقط برای استفاده موضعی در نظر گرفته شده و مصرف آن به صورت خوراکی مرگ آور می‌باشد. همچنین روغن درخت چای را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

هشدارهای قبل از مصرف و خطرات ناشی از مصرف

نکاتی که در مصرف این روغن باید مد نظر قرار دهید.

اگر قصد بهره مندی از خواص روغن درخت چای برای موی سر خود را دارید، همیشه به دنبال روغن درخت چای تازه باشید. روغن درخت چای تازه و طبیعی به نسبت روغن درخت چای اکسید شده احتمال ایجاد آلرژی کمتری دارد. روغن درخت چای حاوی 1.8 سینئول است که احتمال تحریک پوستی و ایجاد آلرژی برای برخی از افراد را دارد.

عوارض جانبی مصرف

بهتر است ابتدا هر محصولی را در قسمت پایینی بازوی خود امتحان کنید تا متوجه شوید که به آن آلرژی دارید یا خیر. 12 تا 24 ساعت صبر کنید تا متوجه واکنش پوست خود به آن محصول شوید. اگر دچار سوزش در پوست خود شدید یا جوش و قرمزی روی پوست خود مشاهده کردید، از مصرف محصول خودداری کنید.

اگر به بنزوئین، تنتورهای کلفونی، اکالیپتول یا گیاهانی از خانواده میرتی آلرژی دارید، به احتمال زیاد به روغن درخت چای نیز حساسیت دارید. در این شرایط بهتر است از آن اجتناب کنید. عوارض جانبی روغن درخت چای شامل افسردگی، اسهال، خواب آلودگی، خستگی، لرزش عضلات، خارش و بثورات پوستی می‌باشد. اگر یک واکنش آلرژیک قوی را تجربه کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی مصرف

خانم های باردار و شیرده باید با احتیاط از روغن درخت چای استفاده کنند. اگر باردار یا شیرده هستید، قبل از استفاده از روغن درخت چای روی موهای خود با پزشک متخصص صحبت کنید. با این وجود خواص روغن درخت چای برای موی سر قابل انکار نیست. روغن درخت چای می‌تواند راهی موثر برای درمان شوره سر و داشتن موهایی سالم باشد.

در صورتی که پس از مصرف روغن درخت چای هیچ واکنش آلرژیکی نداشتید، هر روز می توانید شامپو یا مخلوط درخت چای را برای موهای خود استفاده کنید. شامپوها حاوی دوز ملایمی از روغن درخت چای هستند و احتمال ایجاد حساسیت کمتری دارند.

نتیجه گیری
  • خواص روغن درخت چای برای موی سر: خواص ضد میکروبی، ضد باکتریایی و ضد التهابی.
  • فواید اصلی: پوست سر را تسکین می دهد، شوره سر را درمان می کند و سلامت کلی پوست سر را بهبود می بخشد.

سوالات متدوال

سوالات متداول

چه کسانی باید از این روغن استفاده کنند؟

به طور کلی، هر کسی که دارای شوره سر یا سایر التهابات پوست سر باشد، می‌تواند از روغن درخت چای استفاده کند. روغن درخت چای را می‌توان برای هر نوع مویی اعم از خشک،چرب یا معمولی استفاده کرد. روغن درخت چای می‌تواند برای پوست سر تحریک کننده باشد، بنابراین کسانی که پوست حساسی دارند باید با احتیاط از آن استفاده کنند.

هر چند وقت یکبار می توانید از روغن درخت چای استفاده کنید؟

در صورتی که روغن درخت چای را مستقیماً روی پوست سر خود می مالید، 2 تا 3 بار در هفته از آن استفاده کنید. شامپوهای حاوی روغن درخت چای را می توان روزانه استفاده کرد اما پوست سر باید از نظر تحریک و واکنش های آلرژیک بررسی شود.

روغن درخت چای با چه محصولاتی مصرف نشود؟

هیچ ماده شناخته شده ای وجود ندارد که با روغن درخت چای تداخل داشته باشد، اما به طور کلی نباید همراه با موادی که باعث تحریک یا حساسیت می شوند استفاده شود.

توجه: این مطلب یک توصیه پزشکی یا دارویی نیست!

4.3/5 - (12 امتیاز)

دکتر فارمو

دکتر فارمو مجموعه ای از متخصصان زیبایی و تندرستی، با سال ها تجربه‌ در زمینه های سلامت پوست و مو، رژیم درمانی، آرایشی و عمل‌های زیبایی است. ما به طور کامل با نیازهای مخاطبان خود آشنا هستیم و با به کارگیری علم روز، روش‌های مدرن و ابزارهای پیشرفته، به مراجعین خود کمک می‌کنیم تا بدنی سالم و ظاهری جذاب داشته باشند. هدف ما ایجاد آگاهی از طریق اطلاعات صحیح و بروز است تا ضمن فراهم آوردن تجربه‌ی مثبت و دلنشین، پرسش ها و چالش های شما را نیز رفع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا