مجله تناسب اندام

رژیم کتوژنیک بر اساس MCT

آشنایی با رژیم کتوژنیک MCT و روغن MCT

رژیم کتوژنیک MCT یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و پرچرب است که مشخص شده است راهی موثر برای کمک به کاهش وزن و بهبود سلامت کلی افراد است. این شامل کاهش کربوهیدرات ها و جایگزینی آنها با چربی است که باعث می شود بدن وارد حالت کتوز شود. در حالی که در این حالت، بدن شروع به سوزاندن چربی برای انرژی به جای گلوکز کربوهیدرات می کند. همراه دکتر فارمو باشید تا با رژیم غذایی کتوژنیک برای کاهش وزن آشنا شوید.

روغن MCT در این رژیم به شما در سوخت و ساز بهتر بدن کمک می کند. همانطور که شاید بدانید MCT ها به کبد شما می‌روند و مانند کربوهیدرات‌ها عمل می‌کنند که LCT ها این قابلیت رو ندارند.

رژیم کتوژنیک MCT چیست؟

کتوژنیک mct
کتوژنیک mct

رژیم کتوژنیک بر اساس MCT (تری گلیسیرید با زنجیره متوسط) از تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط (MCTs) بهره می برد که اسیدهای چرب هستند که می توانند به سرعت توسط کبد به انرژی تبدیل شوند. این بدان معنی است که آنها انرژی بیشتری نسبت به سایر انواع چربی دارند، در حالی که ویتامین ها و مواد معدنی مهمی مانند منیزیم و روی را نیز فراهم می کنند. علاوه بر این، با استفاده از MCT ها به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود می توانید مزایای متعددی مانند بهبود عملکرد مغز، افزایش متابولیسم و افزایش سطح انرژی را تجربه کنید.

روغن MCT چیست؟

روغن MCT (روغن ام سی تی) یک روغن سبک و مغذی است که از ترکیبات شیمیایی اسید کاپریلیک و کاپریک تشکیل شده است. این روغن دارای خواص درمانی و ماساژی است و در صنایع آرایشی و صنایع غذایی نیز استفاده می‌شود.

روغن MCT در صنایع مختلف و در محصولات آرایشی و بهداشتی به عنوان نرم کننده، مرطوب کننده و ضد پیری استفاده می‌شود. همچنین، در صنایع دارویی به عنوان ضد التهابی، ضد میکروبی و تنظیم کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. روغن MCT بهبود عملکرد مغز، مبارزه با مخمر و رشد باکتری‌ها را نیز تسهیل می‌کند.

استفاده از روغن MCT در رژیم کتوژنیک مفید است و می‌تواند در کاهش وزن، کاهش تجمع چربی در کبد و بهبود سلامت روده تاثیرگذار باشد. همچنین، در کنترل صرع، آلزایمر و اوتیسم نیز استفاده از روغن MCT و رژیم کتوژنیک مفید است. مصرف متعادل روغن MCT می‌تواند کاهش گرسنگی و سهولت کمتر خوردن را فراهم کند. همچنین، بهبود عملکرد شناختی و سلامت روده را تسهیل می‌کند و به کاهش وزن کمک می‌کند.

روغن mct
روغن mct

در استفاده از روغن MCT باید محدودیت مصرف روزانه را رعایت کرده و احتمال تجمع چربی در کبد را در نظر داشت. استفاده بیش از حد از این روغن ممکن است عوارض جانبی را ایجاد کند.

انتخاب منبع روغن MCT در رژیم کتوژنیک

روغن MCT که در رژیم کتوژنیک MCT وجود دارد به دو منبع کلی تقسیم می شود که عبارتند از:

  • منابع حیوانی
  • منابع گیاهی

منابع حیوانی MCT ها شامل محصولات لبنی مانند کره و خامه غلیظ است. اینها حاوی مقادیر کمتری از MCTها هستند، اما ممکن است یافتن آنها راحت تر و مقرون به صرفه تر از برخی جایگزین های گیاهی باشد.

از سوی دیگر منابع گیاهی رژیم غذایی کتوژنیک MCT می توانند غلظت بالاتری از MCT را در هر وعده فراهم کنند. روغن نارگیل یکی از گزینه های محبوب است که حاوی حدود 65 درصد تری گلیسیرید با زنجیره متوسط وزنی است و آن را برای کسانی که به دنبال منبع با کیفیت بالا از این اسیدهای چرب هستند، انتخابی عالی می کند. گزینه های دیگر عبارتند از روغن هسته خرما یا حتی کره کاکائو که هر دو دارای غلظت های مشابه با طعم های کمی متفاوت هستند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید که هر فردی نیازهای منحصر به فرد خود را دارد، بنابراین آزمایش با انواع مختلف قبل از حل و فصل یک مورد خاص می تواند مفید باشد.

مزایای روغن MCT

رژیم غذایی کتوژنیک mct
رژیم غذایی کتوژنیک mct

یکی از شناخته شده ترین مزایای روغن MCT توانایی آن در کاهش وزن است. با ارائه یک منبع جایگزین انرژی برای بدن، می تواند به کاهش هوس و افزایش سیری کمک کند که به نوبه خود به تنظیم اشتها و تحت کنترل نگه داشتن کالری دریافتی کمک می کند. علاوه بر این، هنگامی که MCT ها در کنار یک برنامه غذایی سالم استفاده می شوند، ممکن است متابولیسم را نیز افزایش دهند که به تلاش های کاهش وزن کمک بیشتری می کند.

همچنین مطالعات نشان داده اند که مصرف تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط می تواند منجر به کاهش ذخیره چربی در بدن و همچنین بهبود حساسیت به انسولین شود که به طور کلی از ترکیب بدن سالم تر پشتیبانی می کند.

یکی دیگر از مزایای بزرگ روغن MCT توانایی آن در بهبود عملکرد مغز است. مطالعات نشان داده اند که مصرف تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط ممکن است برای افرادی که دارای اختلالات شناختی یا بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر یا زوال عقل هستند، به دلیل توانایی آنها در تامین سوخت سریع برای سلول های مغز و همچنین ارتقای ارتباط بهتر بین نورون ها مفید باشد. این وضوح ذهنی افزایش یافته اغلب منجر به بهبود سطح تمرکز و تمرکز نیز می شود، بنابراین اگر در طول روز با انجام کار مشکل دارید، به ویژه مفید هستند.

MCT ها همچنین می توانند با بهبود تعادل باکتری های روده و کاهش التهاب در روده به سلامت دستگاه گوارش کمک کنند. این آنها را برای افرادی که از مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر یا بیماری کرون رنج می برند ایده آل می کند زیرا آنها می توانند بدون داشتن عوارض جانبی منفی مانند سایر درمان ها تسکین قابل توجهی داشته باشند. در نهایت، این اسیدهای چرب به لطف سرعت هضم سریع خود، انرژی بیشتری را افزایش می دهند.

دستور العمل برای رژیم غذایی کتوژنیک MCT

رژیم غذایی کتوژنیک
رژیم غذایی کتوژنیک

بمب های چربی: عسل-لیمو یک راه خوشمزه و راحت برای دریافت دوز روزانه MCT ها هستند. این خوراکی‌های کوچک را می‌توان زودتر از موعد درست کرد و در یخچال نگهداری کرد تا در طول روز میان‌وعده میل شود. برای تهیه آنها کافی است عسل، آب لیمو، روغن نارگیل و سایر مواد دلخواه مانند آجیل یا میوه های خشک را با هم مخلوط کنید. پس از ترکیب، به توپ ها یا شکل های کوچک تقسیم کنید و در فریزر قرار دهید تا جامد شوند. هر زمان که نیاز به افزایش انرژی داشتید از آن لذت ببرید!

ماهی قزل آلا پخته شده: یکی دیگر از دستور العمل های خوشمزه است که به حفظ رژیم غذایی شما کمک می کند و در عین حال مواد مغذی ضروری مانند اسیدهای چرب امگا 3 را نیز فراهم می کند که سلامت قلب را تقویت می کند. ابتدا فیله های ماهی قزل آلا را در مخلوطی از روغن زیتون و آب لیموی تازه فشرده مرینیت کنید، سپس با سیر خرد شده، نمک و فلفل قبل از پخت در دمای 375 درجه فارنهایت به مدت 15 دقیقه یا تا زمانی که کاملا پخته شود، روی آن را بپزید. در صورت تمایل برای یک وعده غذایی کامل و سرشار از چربی های سالم از MCT ها و همچنین خود ماهی سالمون، روی سبزیجات سرو کنید.

شیک های پروتئینی MCT: نارگیل یک میان وعده ایده آل پس از تمرین است زیرا پروتئین را همراه با تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط مفید برای حمایت از ریکاوری و رشد عضلات پس از جلسات تمرینی فراهم می کند. به سادگی شیر بادام شیرین نشده را با ماست نارگیل، تکه های موز یخ زده (یا هر میوه دلخواه دیگر) به اضافه 1 قاشق غذاخوری روغن مایع MCT یا پودر روغن MCT ترکیب کنید تا انرژی بیشتری نیز افزایش دهید! همه چیز را با هم ترکیب کنید تا یکدست شود، سپس بلافاصله بعد از تمرین لذت ببرید تا هر بار که به باشگاه می‌روید، بهترین عملکرد را داشته باشید!

طریقه مصرف روغن mct
طریقه مصرف روغن mct

برنج گل کلم MCT: یک غذای جانبی عالی برای پیروی از رژیم کتوژنیک است، زیرا کربوهیدرات پایینی دارد اما به لطف فیبر بالای گل کلم که با استفاده از مخلوط کن در بافت «برنج» ترکیب شده است، همچنین سیر کننده است. مقداری کره را در تابه گرم کنید سپس یک فنجان گل کلم برنجی را اضافه کنید و سپس 2 قاشق غذاخوری روغن MCT مایع را قبل از اینکه گهگاهی هم بزنید تا کمی قهوه ای شود به آن اضافه کنید و به این شکل یک رژیم کتوژنیک MCT را تجربه کنید.

نتیجه گیری رژیم کتوژنیک MCT

در نتیجه، رژیم غذایی کتوژنیک MCT یک روش موثر برای کمک به کاهش وزن و بهبود سلامت کلی شما است. نه تنها منبعی از اسیدهای چرب ضروری است که می تواند به سرعت توسط کبد به انرژی تبدیل شود، بلکه هوس را کاهش می دهد و احساس سیری را افزایش می دهد که به تنظیم اشتها برای کنترل بهتر کالری کمک می کند. علاوه بر این، مصرف تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط نیز ممکن است متابولیسم را افزایش دهد، ذخیره چربی در بدن را کاهش دهد و حتی عملکرد مغز را نیز بهبود بخشد!

در نهایت، دستور العمل های متعددی وجود دارد که حاوی MCT هایی مانند بمب های چربی عسل-لیمو، ماهی سالمون پخته شده MCT یا شیک های پروتئینی MCT نارگیل است، بنابراین آزمایش طعم ها و بافت های مختلف آسان است و در عین حال از تمام مزایای تغذیه ای آنها برخوردار است. با در دست داشتن این برنامه غذایی به اضافه مقداری تعهد به عادات غذایی سالم، هر کسی می تواند به اهداف سلامتی خود دست یابد!

توجه: این مطلب یک توصیه پزشکی یا دارویی نیست!

4.6/5 - (5 امتیاز)

دکتر فارمو

دکتر فارمو مجموعه ای از متخصصان زیبایی و تندرستی، با سال ها تجربه‌ در زمینه های سلامت پوست و مو، رژیم درمانی، آرایشی و عمل‌های زیبایی است. ما به طور کامل با نیازهای مخاطبان خود آشنا هستیم و با به کارگیری علم روز، روش‌های مدرن و ابزارهای پیشرفته، به مراجعین خود کمک می‌کنیم تا بدنی سالم و ظاهری جذاب داشته باشند. هدف ما ایجاد آگاهی از طریق اطلاعات صحیح و بروز است تا ضمن فراهم آوردن تجربه‌ی مثبت و دلنشین، پرسش ها و چالش های شما را نیز رفع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا