وبلاگ

درمان زود انزالی چیست؟!

مقدمه ای بر مفهوم زود انزالی

پدیده انزال توسط سیستم عصبی مرکزی کنترل می شود. در حالتی که اصطلاحا در مرد تحریک اتفاق می افتد مرتبا سیگنال هایی به نخاع و مغز ارسال می شود و وقتی که مرد به حد قابل توجهی از تحریک و به اصطلاح هیجان زدگی جنسی رسید سیگنال هایی از مغز به ارگان های مولد جنسی ارسال می شود که باعث خروج مایع منی از آلت تناسلی (انزال) می شود.

درمان زود انزالی چیست؟! انزال از لحاظ لغوی به معنای خروج مایع منی از بدن می باشد و زود انزالی اصولا به حالتی گفته می شود که انزال زودتر از زمانی اتفاق بیفتد که از لحاظ فیزیولوژیک انتظار می رود یا زود تر اززمانی که خود مرد یا شریک جنسی او انتظار دارد.
در حالت کلی زود انزالی پدیده نگران کننده ای به شمار نمی آید مگر اینکه رابطه برای شریک جنسی خسته کننده شود و نتواند لذت کافی را از رابطه ببرد . وقتی این پدیده اغلب اتفاق می افتد و برای فرد مشکلاتی را به همراه دارد نیاز به درمان حس می شود.
در آمریکا از هر سه مرد یک مرد با زودانزالی دست و پنجه نرم می کند که عموما این مشکل اغلب ذهنی و روانی است که البته بیولوژی و فیزیولوژی هم نقش خود را ایفا می کنند.

انزال چگونه اتفاق می افتد ؟

پدیده انزال توسط سیستم عصبی مرکزی کنترل می شود. در حالتی که اصطلاحا در مرد تحریک اتفاق می افتد مرتبا سیگنال هایی به نخاع و مغز ارسال می شود و وقتی که مرد به حد قابل توجهی از تحریک و به اصطلاح هیجان زدگی جنسی رسید سیگنال هایی از مغز به ارگان های مولد جنسی ارسال می شود که باعث خروج مایع منی از آلت تناسلی (انزال) می شود.
زود انزالی عموما دارای دو فاز می باشد:

  • 1.انتشار
  • 2.دفع


انتشار:


انتشار وقتی است که اسپرم ها از داخل بیضه ها به سمت پروستات حرکت می کند و در اختلاط با مایعات محتوی منی،منی را تشکیل می دهند. vasa deferentia به لوله هایی گفته می شود که در بدن قرار دارند و وظیفه آنها انتقال اسپرم از بیضه ها تا محیط آلت تناسلی است .

دفع:

دفع وقتی است که ماهیچه های آلت تناسلی منقبض و باعث خروج مایع منی از آلت تناسلی می شوند.
معمولا پدیده های انزال و ارضا باهم اتفاق می افتند .گاهی در بعضی از مردها ارضا بدون انزال اتفاق می افتد.
البته در بیشتر موارد خروج مایع منی در این مرحله(دفع) اتفاق می افتد.

زودانزالی و اختلال نعوظ

گاهی اوقات فرد زود انزال دچار اختلال نعوظ هم هست (بیماری ای که در آن مشکل در خروج مایع منی وجود دارد) که چون مایع منی خارج نمی شود تشخیص زود انزالی سخت می شود . در این حالت درمان اختلال نعوظ ارجح است تا پس از آن زود انزالی فرد قابل تشخیص باشد.

زود انزالی از منظر پاتوفیزیولوژی

دلیل اصلی پدیده زود انزالی ناشناخته است اما چیزی که واضح است نقش داشتن نوروترانسمیتر سروتونین در این پدیده باشد. همانطور که گفته شد سروتونین یک نوروترانسمیتر است به این معنا که ماده ای طبیعی است که توسط نورون های(سلول های) مغزی ساخته می شود.بررسی ها نشان داده است که افزایش سطح این ماده در مغز باعث طولانی شدن زمان انزال و بالتبع کاهش این ماده در مغز باعت کوتاه تر شدن زمان انزال می شود و فرد را مستعد زود انزالی می کند.

دلایل روانی زود انزالی

بعضی از دلایل سلامت روانی که در زود انزالی نقش دارند شامل :

  • افسردگی موقت
  • استرس
  • احساس گناه
  • انتظارات جنسی برآورده نشده
  • مشکلات رابطه
  • کمبود اعتماد به نفس
  • سابقه سرکوب جنسی

برطرف کردن هرکدام از دلایل عاطفی عموما بسیار کمک کننده است .

سایر دلایل مرتبط

  • زود انزالی و سن
    مشکل زود انزالی ممکن است در هرسنی رخ دهد بنابراین سن نمی تواند مستقیما باعث زود انزالی شود اما می تواند باعث تغییراتی در فرآیند خارج شدن مایع منی از بدن و انزال شود .در افراد پیر ممکن است اختلال در نعوظ (راستی آلت) آنقدر طولانی نباشد تا انزال اتفاق بیفتد لذا در این افراد ممکن است به واسطه همین اتفاق انزال سریع تر از موقع قابل انتظار اتفاق بیفتد.
  • زود انزالی و شریک جنسی
    زود انزالی قطعا باعث می شود تا فرد بعضی از فرصت های نزدیکی به شریک جنسی خود را از دست بدهد. فرد ممکن است احساس عصبانیت ،خجالت،ناراحتی داشته باشد و یا از شریک جنسی خود فاصله بگیرد اما زودانزالی فقط بر روی فرد زود انزال تاثیر ندارد بلکه شریک جنسی او هم از این پدیده رنج بسیاری خواهد برد و قطعا ناراحتی دوجانبه ای پیش می آید که ممکن است باعث سرد شدن رابطه ،شکست و فاصله بین طرفین شود.
    صحبت کردن راجع به مشکل اولین و مهم ترین قدم در برطرف کردن این مشکل است اما پس از آن سکس درمانی ،انجام تمریناتی نظیر squeeze technique ممکن است در طولانی کردن زمان انزال موثر واقع شوند اما بی شک مهم ترین نکته در مواجهه با این مشکل یادگیری راه هایی برای خونسرد بودن و دوری از استرس است چرا که استرس فقط زود انزالی را بدتر می کند.

چگونه تشخیص دهم دچار زود انزالی هستم؟

زمانی که زود انزالی تبدیل به معزلی در رابطه جنسی شما می شود شما با مراجعه به دکتر و در میان گذاشتن مشکل با او با انجام تست فیزیکی ساده به عنوان زود انزال تشخیص داده خواهید شد .
بعضی از سوالاتی که پزشک ممکن است در جهت تشخیص زود انزالی از شما بپرسد به شرح زیر می باشند :

  • چه مدت می شود که دچار زود انزالی هستید؟
  • چند بار دچار زود انزالی شدید؟
  • این مشکل فقط با یک شریک جنسی اتفاق افتاده است یا با افراد مختلفی؟
  • آیا این مشکل در هر بار تلاش شما برای سکس اتفاق می افتد؟
  •  چه نوع فعالیت جنسی (سکس،خود ارضایی و ….) شما را درگیر این مشکل می کند؟
  • آیا شما رابطه شخصی دارید؟
  • آیا با مصرف چیزی (مثلا دارو یا الکل و….)مشکل بدتر یا بهتر شده است؟

معمولا تست آزمایشگاهی فقط در صورتی که پزشک یافته غیر معمولی در تست فیزیکی متوجه شده باشد نیاز خواهد بود.

روش های درمان زود انزالی

درمان زود انزالی در سه شاخه : روان درمانی،رفتاردرمانی و دارو درمانی بررسی می شود. شما می توانید با مشاوره  پزشک در مورد روش درمان خودتون تصمیم گیری کنید اما عموما استفاده از بیش از یک روش باهم مفید تر واقع خواهد شد.

  1. روان درمانی زود انزالی
    روان درمانی به معنای پرداختن به احساسات و عواطف منفی موجود در جهت ضعیف جلوه دادن مشکل در رابطه است به معنای ساده تر یعنی فرد تلاش میکند تا با به دست آوردن اعتماد به نفس و آرامش لازم(به تنهایی یا عموما به کمک روانشناس یا روانپزشک) از نظر ذهنی بر مشکل فائق بیاید. روان درمانی می تواند به عنوان تنها روش درمان زود انزالی یا در ترکیب با رفتار درمانی و دارودرمانی استفاده شود.
    هدف نهایی در این روش درمانی پی بردن به ریشه فکری مشکل و پیداکردن راه حل هایی برای رفع آن است. همچنین این روش می تواند روش هایی برای نزدیکتر شدن به شریک جنسی یا اصطلاحا گرم گفتن با او را آموزش دهد. این روش میتواند نگرانی و استرس شما در ارتباط با برقراری رابطه جنسی را کم کند و منجر به یادگیری اصول حفظ اعتماد به نفس و جلب رضایت شریک جنسی از سوی شما شود.
  2. رفتاردرمانی زود انزالی
    رفتار درمانی شامل یادگیری و انجام تمرینالتی است که با تقویت عضلات بدن منجر به ایجاد تحمل در برابر انزال می شوند. تمریناتی مثل squeeze method یا stop-start method در این روش استفاده می شوند. البته این روش چون همراهی شریک جنسی را می طلبد همیشه هم موثر واقع نمی شود.
    Squeeze method
    در این روش شریک جنسی شما شروع به تحریک آلت تناسلی شما می کند تا لحظه ای که به انزال نزدیک می شوید سپس محکم آلت شما را می فشارد تا حدی که تقریبا نعوظ و حالت راستی آلت از بین می رود. تکرار این تمرین منجر می شود تا شما توانایی کنترل و به تاخیر انداختن انزال خود را تا حدی به دست آورید.
    Stop-start method
    در این روش شریک جنسی شما شروع به تحریک آلت تناسلی شما میکند تا دقیقا قبل از انزال و پس از آن شما را یه حال خود رها میکند تا کاملا میل جنسی شما فروکش کند و سپس دوباره همین کار را تکرار می کند. این کار را سه مرتبه تکرار می کند و در مرتبه چهارم شما را به ارضا می رساند . انجام دادن این کار سه بار در هفته همراه با شریک جنسی به شما کمک زیادی در بدست آوردن کنترل بیشتر بر روی فرآیند انزال می کند.
  3. دارو درمانی
    در آمریکا دارویی برای درمان زود انزالی مورد تایید سازمان غذا و دارو(FDA) قرار نگرفته است و تنها بعضی از داروها و بعضی کرم ها و اسپری های بی حس کننده برای به تاخیر انداختن فرآیند انزال در آقایان توصیه می شود.

در مورد فالو پلاستی یا جراحی زیبایی آلت مردان چه می دانید؟

برای درمان زود انزالی از چه دارویی استفاده کنم؟

بررسی ها نشان داده است که داروهای ضدافسردگی با مکانیسم افزایش سروتونین (نوروترانسمیتری که نقش اصلی را در فرآیند انزال دارد)در بدن تاحدی باعث طولانی تر شدن زمان انزال می شوند. در بین داروهای ضدافسردگی که به صورت “ off label” (یعنی حالتی که دارو برای موردی غیر از موارد اصلی شناخته شده در مورد آن دارو استفاده می شود) در درمان زودانزالی استفاده می شوند بهترین دسته دارویی تجویزی SSRIها یا مهارکننده های اختصاصی بازجذب سروتونین می باشند که با مهار بازجذب سروتونین به درمان زود انزالی کمک شایانی می کنند. از جمله داروها در درمان زودانزالی می توان به داروی ضد افسردگی سه حلقه ای *clomipramine* و داروی مهارکننده اختصاصی بازجذب سروتونین*fluoxetine * اشاره کرد که چون اثرات خوبی در مهار بازجذب سروتونین دارند ممکن است البته به صورت “ off label” استفاده داشته باشند که البته به علت داشتن عوارض جانبی مثل خواب آلودگی،افزایش وزن ،خشکی دهان و… در مورد clomipramine و افکار پریشان ،بی خوابی،تهوع،اسهال،سردرد و.. در مورد fluoxetine حتما بایستی تحت نظر پزشک معالج و با دستور ایشان استفاده شوند.
اگر بهبود با دارویی مشاهده نشود پزشک متخصص می تواند دارو را عوض کند و داروی دومی برای بیمار تجویز کند اما عموما اگر داروی دوم هم پاسخ ندهد این بدین معنی است که شاید درمان دارویی در بیمار مذکور راه خوبی در درمان زود انزالی نیست.
داروهایی که در درمان زود انزالی مصرف می شوند ممکن است هرروز و یا فقط قبل از سکس استفاده شوند.
بهترین زمان مصرف این داروها دقیقا مشخص نیست اما بسیاری از پزشکان دستور مصرف این داروها را 2تا6 ساعت قبل از سکس تعیین می کنند. عموما زودانزالی بعد از قطع این داروها بر می گردد بنابراین مرد ها معمولا باید به مصرف این داروها ادامه دهند.

کرم،ژل و اسپری های بی حس کننده

از جمله این داروها می توان به اسپری یا ژل لیدوکائین اشاره کرد .این داروها باید 20-30دقیقه قبل از برقراری رابطه جنسی روی سر آلت قرار داده شوند . استفاده از داروها پیش تر و بیشتر از این زمان ممکن است باعث شود تا نعوظ یا راستی آلت دچار نقص شود. ضمن اینکه در سکس واژینال بهتر است 10تا 15 دقیقه قبل از سکس این داروها از روی آلت شسته شوند تا با ایجاد بی حسی در واژن در فرآیند سکس برای شریک جنسی مشکلی ایجاد نکنند .استفاده از کاندوم می تواند مشکل بالا را به سادگی رفع کند.

در این مطلب دکتر فارمو سعی شد تا تمامی موضوعات مرتبط با روش های درمان زود انزالی و سایر موارد مرتبط بررسی قرار گیرد. لطفا ما را با گذاشتن نظر و پیشنهاد های خود از میزان رضاییتون از این مطلب یاری بفرمایید.

دکتر امین رمضانی

5/5 - (2 امتیاز)

دکتر فارمو

دکتر فارمو مجموعه ای از متخصصان زیبایی و تندرستی، با سال ها تجربه‌ در زمینه های سلامت پوست و مو، رژیم درمانی، آرایشی و عمل‌های زیبایی است. ما به طور کامل با نیازهای مخاطبان خود آشنا هستیم و با به کارگیری علم روز، روش‌های مدرن و ابزارهای پیشرفته، به مراجعین خود کمک می‌کنیم تا بدنی سالم و ظاهری جذاب داشته باشند. هدف ما ایجاد آگاهی از طریق اطلاعات صحیح و بروز است تا ضمن فراهم آوردن تجربه‌ی مثبت و دلنشین، پرسش ها و چالش های شما را نیز رفع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا