مجله مراقبت از مو

علت رشد موهای زائد در زنان

درمان پرمویی بانوان (هیرسوتیسم)

رشد موهای زائد در زنان تا چه زمانی طبیعی به حساب می آید؟ چه زمانی رشد موهای زائد در خانم ها غیرطبیعی است؟ پرمویی (هیرسوتیسم) که در 5 – 10 % خانم ها دیده می شود یکی از معضلات و چالش های زیبایی در خانم های جوان است که می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس و متعاقبا کاهش تعاملات اجتماعی شود، عمدتا به علت افزایش سطح هورمون های مردانه (آندروژن ها) رخ میدهد.

هیرسوتیسم یا پرمویی، افزایش رشد موهای زائد زنان با الگوی مردانه است. (منظور موهای تیره و ضخیم هستند که متفاوت با انواع موهای کرکی و نازک می باشند)، پرمویی یکی از معضلات و چالش های زیبایی در خانم های جوان و قبل از یائسگی می باشد، رشد این مو ها ممکن بالای لب ها، روی چانه و روی سینه و پشت دیده شوند. همراه مجله اینترنتی فارمو باشید تا به بررسی رشد موهای زائد در زنان بپردازیم. 

ارزیابی هیرسوتیسم در خانم های جوان

شدت بروز پرمویی معمولا بر اساس معیار فرمین-گالوی (Ferriman-Gallwey) سنجیده می شود که در نقاط خاص بر اساس شدت رویش مو نمره ای از 1 تا 4 تعلق می گیرد، بدین ترتیب که مجموع اعداد کوچکتر از 8 نمایانگر پرمویی موضعی و حالت نرمال می باشد و بزرگتر از 8 بیانگر پرمویی گسترده و  سراسری می باشد البته این معیار در نژاد های مختلف متفاوت است، مثلا در نژاد های آسیایی این اعداد کوچکتر هستند. در برخی افراد به علت وسواس های زیبایی، ممکن است نمره‌ی بیشتری برای خود در نظر بگیرند.

معیار Ferriman-Gallwey برای ارزیابی هیرسوتیسم : جمع نمره1 تا 7 بیانگر پرمویی موضعی و عادی و نمره بالای 8 مبین پرمویی گسترده و غیرعادی می باشد.

علل ایجاد پرمویی و رشد موهای زائد در زنان

علت رشد موی زائد در خانم ها
علت رشد موی زائد در خانم ها

رشد موهای زائد در زنان یا پرمویی (هیرسوتیسم) که حدودا در 5 – 10 % خانم های جوان دیده می شود، عمدتا به علت افزایش سطح هورمون های مردانه (آندروژن ها) می‌باشد. این هورمون‌ها به طور نرمال در همه خانم ها در بخش‌هایی از بدن مانند تخمدان ها و غده های فوق کلیه ساخته و ترشح می شوند. اما افزایش سطح آندورژن ها می تواند موجب بروز صفات مردانه در خانم ها مانند کلفت شدن صدا، الگوی طاسی مردانه، ایجاد آکنه و پرمویی با الگوی مردانه شوند. مقدار ترشح این هورمون ها با افزایش سن کاهش می یابد.

عامل اصلی موهای زائد در صورت و بدن خانم ها 

عمده ترین دلیل افزایش در سطح آندروژن ها، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) می باشد، این بیماری که با افزایش سطح آندوروژن ها و مقاومت به انسولین و دوره های قاعدگی نامنظم دیده می شود، مهمترین و عمده ترین دلیل بروز پرمویی در خانم ها است که حدود 70- 80% موارد هیرسوتیسم را به خود اختصاص میدهد. این بیماری ممکن است با سایر مشکلات مانند چاقی، دیابت و چربی خون و مشکلات قلبی عروقی همراه باشد.

بیشتر بدانید!

از علل دیگر ایجاد رشد موهای زائد زنان و پرمویی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: به طور مثال ممکن است پرمویی در اثر مصرف برخی دارو ها مانند دانازول و ماینوکسیدیل خوراکی و … ایجاد شود، وجود تومور های تخمدان (در 2 نفر از هر 1000 مورد هیرسوتیسم ) و غده های فوق کلیه، هایپرپرولاکتینمی (افزایش هورمون پرولاکتین در خون که می‌تواند منجر به ترشح نابجای شیر و همچنین آمنوره یا فقدان خونریزی قاعدگی شود) ، برخی بیماری های ژنتیکی و … می‌باشد.
برخی مطالعات  اثر مستقیم سطح استرس ها و مشکلات روزمره را بر افزایش رشد مو ها نشان می دهند که می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس و متعاقبا کاهش تعاملات اجتماعی و بروز حالت های افسردگی شود؛ برخی مطالعات نشان می دهند که درمان پرمویی می تواند در بهبود کیفیت زندگی و افسردگی و اختلالات اضطرابی کمک کننده باشد.

اگر از اطرافیان شما فردی دچار ریزش مو شدید است، ریزش مو و تنبلی تخمدان را مطالعه کنید.

روش های غیر دارویی برای درمان پرمویی زنان

روش های درمان پر مویی زنان
روش های درمان پر مویی زنان

رفع مشکل زمینه ای و تغییر سبک زندگی:

برای درمان و رفع هیرسوتیسم، اگر مشکل زمینه ای مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک و یا سایر علل زمینه ای وجود دارد در ابتدا باید بیماری زمینه ای درمان شود. و درخانم های با اضافه وزن با تغییر الگوی زندگی و کاهش وزن که متعاقبا سطح آندروژن ها کاهش می یابد، بهبودی حاصل می شود.

روش های فیزیکی:


معمول ترین و آسان ترین روش، برداشتن و اصلاح مو ها میباشد که البته کاری زمان بر می‌باشد، روش های معمول دیگر استفاده از موبر ها و اپیلاسیون و یا الکترولیز (فرایندی که با جریان الکتریکی فولیکول های مو را تخریب می کنند البته این روش برای استفاده در مناطق محدود استفاده میشود و با وسعت زیاد نیازمند استفاده طولانی مدت می‌باشد) است.

روش موثر دیگر لیزر می باشد که نسبت به الکترولیز موثرتر، سریعتر و درد کمتری دارد، که البته این روش گران تر نیز می باشد.

کرم های موضعی:

درمان موضعی دیگری که می توان برای مدیریت رشد مو ها از آن استفاده کرد کرم افلورنیتین 13.9%با برند Vaniqa می باشد البته این کرم حداقل برای 6 الی 8 هفته باید استفاده شود برای تسریع در گرفتن پاسخ می توان همراه با دوره لیزر از این کرم استفاده کرد، توجه شود که استفاده از کرم ممکن است باعث قرمزی صورت شود بنابراین توصیه می شود قبل از استفاده در سطح وسیعی از بدن ابتدا درمنطقه کوچکی روی پوست امتحان شود. در ضمن این کرم فقط برای سن بیشتر از 12 سال قابل استفاده است.(دختر بچه‌های بالای 12 سال)

قرص برای درمان پرمویی در زنان

قرص‌های مورد استفاده برای رشد موهای زائد زنان و پر مویی، به عنوان یک روش درمانی برای کاهش و کنترل رشد بیش از حد موهای زائد به کار می‌روند. این قرص‌ها معمولاً شامل ترکیباتی هستند که عملکرد فولیکول‌های مو را تغییر می‌دهند و رشد آنها را کنترل می‌کنند. این ترکیبات می‌توانند شامل مهارکننده‌های رشد مو، مهارکننده‌های آنزیمی و یا هورمون‌ها باشند.

با مصرف منظم و مطابق دستور پزشک، این قرص‌ها می‌توانند موجب کاهش تعداد و ضخامت موهای پرمویی در زنان شوند. برای استفاده از این قرص‌ها و تعیین دوز مناسب، توصیه می‌شود با پزشک متخصص مشورت کنید.

دارو درمانی هیرسوتیسم 

خط اول درمان هیرسوتیسم ضد بارداری های خوراکی ترکیبی (دارای دو جز استروژن و پروژستینی) می باشد، ترجیح بر استفاده از داروهایی است که جزء پروژستینی آن‌ها، خاصیت ضد آندروژنی نیز داشته باشد مانند یاز(Yaz)، یاسمین (Yasmin) و بی‌یاز (Beyaz)

این داروها در خانم ها بالای 39 سال که مبتلا به دیابت هستند یا سیگار می کشند نباید مصرف شوند زیرا ریسک بروز عوارض قلبی عروقی را در آنان افزایش می دهند.

اگر دچار ریزش موی سر هستید و علت آن را نمیدانید، مقاله انواع ریزش مو را بررسی کنید.

داروهای دیگری نیز برای مدیریت پرمویی و رشد موهای زائد زنان با الگوی مردانه در خانم ها استفاده می شود که نیازمند تجویز توسط پزشک متخصص می باشد و در اینجا صرفا برای آشنایی با آنها مختصرا به معرفی آنها می پردازیم:

اسپیرینولاکتون

یکی از داروهایی است به علت وجود خاصیت آنتی آندروژنی در درمان پرمویی می توان از آن استفاده کرد این دارو برای درمان فشار خون نیز استفاده می‌شود و ممکن است استفاده از آن باعث افزایش سطح پتاسیم خون و بروز دوره های قاعدگی نامنظم شود.

دروسپیرنون و سیپروترون

دروسپیرنون و سیپروترون داروهای آنتی آندروژنی دیگری هستند که می توان در درمان هیرسوتیسم از آنها استفاده کرد.

تاثیر قرص فیناستراید بر موهای زائد

داروی دیگر فیناستراید یا داروی مشابه آن دوتاستراید می باشد، فیناستراید نیز ممکن است باعث بروز دورهای قاعدگی نامنظم افسردگی و افکار خودکشی در افراد شود. نکته مهم در مورد داروهای فیناستراید پتانسیل اثر ناقص الخلقگی روی جنین می باشد و خانم های باردار حتی با قرص شکسته شده آن نیز نباید تماس داشته باشند.

داروهای دیگری مانند فلوتاماید و … نیز هستند که استفاده ار آنها رایج نیست و معمولا در موارد مقاوم به درمان از آنها استفاده می شود.

نکته مهم و قابل توجه در خانم های یائسه که از پرمویی و مو های زائد رنج می برند:
چون با افزایش سن میزان ترشح هورمون های مردانه (آندروژن) کاهش می یابد اگر در این افراد پرمویی شدید یا با سرعت فزاینده دیده می‌شود باید از نظر وجود تومورهای تخمدان بررسی و معاینه شوند و اگر احتمال سرطان در این افراد رد شد می توان از داروهای آنتی آندروژن استفاده کرد.

دکتر محمدجواد رجبی
داروساز

توجه: این مطلب یک توصیه پزشکی یا دارویی نیست!

 
5/5 - (3 امتیاز)

دکتر فارمو

دکتر فارمو مجموعه ای از متخصصان زیبایی و تندرستی، با سال ها تجربه‌ در زمینه های سلامت پوست و مو، رژیم درمانی، آرایشی و عمل‌های زیبایی است. ما به طور کامل با نیازهای مخاطبان خود آشنا هستیم و با به کارگیری علم روز، روش‌های مدرن و ابزارهای پیشرفته، به مراجعین خود کمک می‌کنیم تا بدنی سالم و ظاهری جذاب داشته باشند. هدف ما ایجاد آگاهی از طریق اطلاعات صحیح و بروز است تا ضمن فراهم آوردن تجربه‌ی مثبت و دلنشین، پرسش ها و چالش های شما را نیز رفع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا