مراقبت از پوست

درم ابریژن چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید برای شما هم پیش آمده‌ باشد زمانی که در آینه نگاه می‌کنید چین و چروک‌ها و لکه‌های پوستی که بر اثر جوش یا مشکلات دیگر به وجود آمده‌ است توجه شما را به خود جلب می‌کند. یکی از راه‌های برطرف کردن این چین و چروک‌ها و ازبین بردن جای جوش درم ابریژن (Dermabrasion) است.

در واقع درم ابریژن راهی جدید برای نوسازی پوست می‌باشد که با کمک دستگاهی با سرعت زیاد که در حال گردش است لایه قدیمی‌ پوست را از بین برده و پوست را آماده برای رشد لایه جدید می‌کند. درم ابریژن چروک های سطحی پوست را کم می‌کند و بسیاری از عیب های پوستی مثل جوش و لکه‌ها و چروک را برطرف می‌کند. درم ابریژن نسبت به بقیه مسیرهای درمانی که در بازار وجود دارد تاثیر فوق العاده‌ای دارد و بسیار مورد توجه قرار گرفته‌است.

درم ابریژن چیست؟

درم ابریژن
درم ابریژن

درم ابریژن به معنی پاکسازی و صیقلی کردن پوست است. در واقع این روش نوعی فیشیال پوست است. به کمک این روش متخصص با استفاده از یک وسیله چرخشی  با سرعت بالا شروع به درخشان کردن و حذف لایه‌های بیرونی پوست می‌کند و در نتیجه با این عمل هرگونه ناهماهنگی در سطح بیرونی پوست از بین می‌رود. در واقع می‌توان گفت این متد پوستی صاف تر و درخشان تر را به شما هدیه می‌دهد.

میکرودرم ابریژن چیست؟

میکرودرم ابریژن (Microdermabrasion) یک روش ترمیمی پوستی است که برای بهبود بافت پوست و حذف لایه‌های بیرونی مرده و آسیب دیده پوست استفاده می‌شود. این روش به طور عمده بر روی صورت انجام می‌شود، اما می‌تواند بر روی مناطق دیگری از بدن نیز اعمال شود.

در میکرودرم ابریژن، معمولاً دارای برس‌های مخروطی است که با سرعت بالا در صورت حرکت کرده و لایه بیرونی پوست را تراشیده و جذب می‌کند. این فرایند سطحی است. این روش نسبت به درم ابریژن دارای تفاوت هایی است که در ادامه تفاوت آنها را بررسی می کنیم.

دلایل انجام درم ابریژن

این روش متدی نوین برای فیشیال پوست می‌باشد که لایه برداری سلول‌های پیر و جایگزین شدن سلول‌های جوان را در بر دارد و برای درمان مشکلات زیر بکار می‌رود:

  1.  درمان آفتاب سوختگی
  2.  چروک‌های سطحی پوست بخصوص ناحیه دور چشم
  3.  جای زخم و آکنه و جراحی
  4. ترمیم ناهماهنگی پوست
  5. از بین‌بردن جای جوش
  6. درمان التهاب پوستی

پوست تازه و نویی که بعد از صیقل داده شدن توسط دستگاه ایجاد می‌شود معمولاً صورتی رنگ می‌باشد و کم کم به رنگ طبیعی خود در می آید. ممکن است چند ماه طول می‌کشد تا پوست به وضعیت نرمال خود برگردد. معمولاً بعد از انجام این عمل تا چند روز احساس کشیده شدن پوست و یا سوزش وجود دارد.

مزایای درم ابریژن

درم ابریژن برای درمان اسکار زخم‌ها مثل جوش و آکنه و آبله و درمان آفتاب سوختگی بکار می‌رود اما برای  مشکلات پوستی مثل خال و ماه گرفتگی یا درمان جای سوختگی کاربرد زیادی ندارد. درم ابریژن برای اشخاصی که دارای  پوست روشنی هستند  مناسب تر از اشخاص باپوست تیره است زیرا امکان ایجاد زخم یا تغییر رنگ پوست در نواحی خاص وجود دارد. در اینجا به چند مورد از مزایای آن اشاره می‌کنیم.

فواید درم آبریژن
فواید درم ابریژن
  • درمان چین و چروک‌های ریز بخصوص دور لب و چشم
  • درمان آفتاب سوختگی و مشکلات ناشی از تابش آفتاب مثل لکه‌های پوستی
  • از بین بردن تاتو و خالکوبی
  • درمان قرمزی بینی و ورم آن
  • از بین‌بردن خال‌های سطحی
  • درمان اسکار
  • برطرف کردن چین و چروک پیشانی
  • درمان ناهماهنگی و ناهمواری پوست
  • درمان مشکلات پوستی ایجاد کننده سرطان
  • برطرف کردن جوشهای مقاوم در برابر دارو مثل جوش سر سیاه و سر سفید

معایب و عوارض درم ابریژن

این روش در کنار مزایای فراوانی که دارد ممکن  است برای بعضی از پوست‌ها چندان مناسب نباشد و یا حساسیت ایجاد کند. معایب این روش عبارتند از:

ایجاد قرمزی و ورم:  قرمزی و ورم  بعد از عمل درم ابریژن معمولا طبیعی است.اما در بعضی از اشخاص دوره درمان بیشتر طول می‌کشد.

ایجاد آکنه: امکان به وجود‌آمدن جوش‌های سفید رنگ بعد از درمان وجود دارد این جوش‌ها بدون دارو از بین خواهد رفت. برای از بین‌بردن سریع تر آنها می‌توانید از صابون استفاده کنید.

بزرگ شدن‌ منافذ: یکی دیگر از عیب‌های این روش بزرگ شدن منافذ می‌باشد.

ایجاد ناهمواری در رنگ پوست: هنگام درمان با درم ابریژن ممکن است پوست به صورت گذرا رنگ تیره و یا روشن‌تر پیدا کند. در پوست‌های تیره این اتفاق بیشتر رخ می‌دهد.

عوارض درم ابریژن
عوارض درم ابریژن

عفونت: ممکن است بر اثر استفاده از این روش عفونت‌های قارچی و باکتریایی بوجود آید.

بوجود‌آمدن اسکار: درم ابریژن در صورتی که عمقی انجام گیرد باعث ایجاد زخم خواهد شد.

سایر واکنش‌های پوستی: اگر دچار مشکل آلرژی هستید و یا پوستی حساس دارید این روش ممکن است حساسیت را بیشتر کند.

تفاوت درم ابریژن با میکرودرم ابریژن

اصطلاح Dermabrasion و میکرودرم ابریژن دو روش متفاوت برای جوانسازی پوست هستند. اما در انتخاب هر یک از این روش‌ها برای رفع مشکلات پوستی، نوع پوست شما بسیار مهم است.

در افراد با پوست های مختلف، روش میکرودرم ابریژن بهتر است. این روش به دلیل ظرافت در کار، مناسب ترین راه حل برای پوست های حساس است. به علاوه، این روش باعث لک یا تغییر رنگ پوست و یا ایجاد زخم نمی‌شود. اما برای افرادی با پوست روشن، درم ابریژن بهتر است چرا که ممکن است باعث ایجاد لکه‌هایی در پوست شود. این مشکل برای پوست هایی با رنگ تیره نیز صادق است.

در روش میکرودرم ابریژن، کریستال های لایه بردار کوچکی روی پوست اسپری شده و سبب لایه برداری می‌گردند که این روش بیشتر برای درمان مشکلات عمیق پوستی چون زخم، خطوط کشیدگی، پوست شل، چروک و جای جوش استفاده می‌شود. در این حالت، درم ابریژن بیشتر برای درمان جای جوش، آبله و آثار ناشی از حوادث و بیماری ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش برای درمان نقص های مادرزادی پوست، ماه گرفتگی و زخم‌های ناشی از سوختگی مؤثر نیست.

درم ابریژن چیست
درم ابریژن چیست

در روش میکرودرم ابریژن، به دلیل طول کمتر زمان انجام، این روش برای افرادی که به بهبود پوست در کمترین زمان ممکن نیاز دارند، مناسب است. یک جلسه میکرودرم ابریژن معمولاً بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد.

بعد از یک جلسه درمان، پوست شما بهبود می‌یابد و چروک‌های صورت و جای جوش‌های شما رفع می‌شود. اما نتایج پایدار تنها پس از چندین جلسه درمان پی در پی در طول چند هفته حاصل می‌شوند. بعد از انجام میکرودرم پوست به طور موقت کمی قرمز و ملتهب می‌شود که پس از ۲۴ ساعت برطرف می‌گردد.

استفاده از روش میکرودرم ابریژن، به شما کمک می‌کند تا پوست نرم تر و روشن تتر شود. با استفاده از این روش، لکه‌های حاصل از حاملگی، آفتاب سوختگی و… تا ۴۰ درصد برطرف می‌شوند و اثر بخشی میکرودرم ابریژن در مواردی مانند جای جوش ها حداکثر تا پنجاه درصد می‌باشد.

 چه نکاتی قبل‌ از درم ابریژن باید رعایت شود؟

  • از مصرف داروهایی که خون شما را رقیق می‌کند پرهیز کنید. از داروهایی که هایپرپیگمنتیشن ایجاد می‌کند نباید استفاده شود.
  • اگر از سیگار استفاده می‌کنید یک یا دو هفته قبل از انجام این روش آن را کنار بگذارید زیرا سیگار باعث کاهش جریان خون در پوست می‌شود و دوره درمان را کند می‌کند.
  • قبل از انجام درم ابریژن ، داروهای ضد ویروسی را برای ممانعت از ایجاد تبخال بکار برید.
  • ‌ اگر آکنه فعال بر روی صورت خود دارید قبل از شروع این‌کار از آنتی بیوتیک استفاده کنید.
  • بهتر است از قرار‌گرفتن در نور خورشید پرهیز کنید زیرا لکه‌های نامنظم بر روی پوست صورت ایجاد می‌کند.
  • در صورت مصرف راکوتان حتما این موضوع را به پزشک خود بگویید.
اقدامات قبل از درم ابریژن
اقدامات قبل از درم ابریژن

مراقبت‌های بعد درم ابریژن

  • با گذشت ۱۰ روز زخم‌ها ترمیم می‌شوند.
  • آنتی‌بیوتیک و داروهای جلوگیری از تبخال و کرم‌های بازسازی کننده پوست باید مصرف شود.
  • مصرف ضد آفتاب را جدی بگیرید.
  • از مصرف الکل تا ۴۸ ساعت و آسپرین تا یک هفته خودداری شود.
  • سیگار نکشید.
  • برای از بین رفتن لکه‌ها باید بعد از بهبود زخم‌ها کرم‌های لایه بردار و ضد لک بکار رود.

انواع درم ابریژن

معمولا به دو دسته درم ابریژن و میکرودرم ابریژن تقسیم می‌شود. در نوع درم ابریژن یک دستگاه چرخشی برای لایه‌ برداری بکار‌ می‌رود اما در نوع میکرودرم ابریژن کریستال‌های کوچکی را بر روی پوست می‌پاشند که‌ عمل لایه برداری و از بین‌بردن لکه‌ها و کدورت پوست را انجام می‌دهد. درم ابریژن برای پوست‌های روشن مناسب است اما میکرودرم ابریژن برای همه نوع پوستی کاربرد دارد.

سخن پایانی؛ درم ابریژن

درم ابریژن یک متد جدید برای نوسازی پوست می‌باشد و توسط دستگاهی که سر در حال چرخش دارد انجام می‌شود. در واقع عمل لایه برداری پوست سبب درخشان تر شدن آن می‌شود. همچنین این روش برای از بین‌بردن خطوط ریزو سطحی پوست و درمان‌ آفتاب‌ سوختگی و از بین‌‌بردن جای جوش کاربرد فراوان دارد. درم ابریژن در کنار روتین مراقبت‌های پوستی شما می‌تواند تاثیر فوق العاده‌ای بر روی پوست شما بگذارد. البته فراموش نکنید درم ابریژن برای همه نوع پوستی مناسب نیست.

4.7/5 - (6 امتیاز)

دکتر فارمو

دکتر فارمو مجموعه ای از متخصصان زیبایی و تندرستی، با سال ها تجربه‌ در زمینه های سلامت پوست و مو، رژیم درمانی، آرایشی و عمل‌های زیبایی است. ما به طور کامل با نیازهای مخاطبان خود آشنا هستیم و با به کارگیری علم روز، روش‌های مدرن و ابزارهای پیشرفته، به مراجعین خود کمک می‌کنیم تا بدنی سالم و ظاهری جذاب داشته باشند. هدف ما ایجاد آگاهی از طریق اطلاعات صحیح و بروز است تا ضمن فراهم آوردن تجربه‌ی مثبت و دلنشین، پرسش ها و چالش های شما را نیز رفع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا