مجله جراحی زیبایی

لیفت باسن برزیلی یا BBL چیست؟

آیا لیفت باسن برزیلی برای شما مناسب است؟

لیفت باسن برزیلی روشی کم‌خطر و دائمی برای تغییر فرم باسن است. این روش که خطرات و عوارض کمتری نسبت به ژل و پروتز دارد، یکی از محبوب‌ترین روش‌های لیفت باسن محسوب می‌شود. در عمل لیفت برزیلی از چربی‌های اضافه خود بدن برای افزایش حجم باسن استفاده می‌شود. به همین دلیل نتایج بهتر و طبیعی‌تری از آن حاصل می‌شود. اگر تمایل دارید در مورد لیفت برزیلی باسن، بیشتر بدانید با این مقاله ما را همراهی کنید. در ادامه مطالب متنوع و جذابی مثل نحوه انجام لیفت، عوارض، مزایا، طول درمان و… را بررسی می‌کنیم.

باسن برزیلی

باسن برزیلی (به پرتغالی: “bunda” یا “popozão”) یک عبارت است که در زبان پرتغالی برای اشاره به پشت و سر و کمر بزرگ و جذاب زنان بکار می‌رود. این عبارت به طور خاص در فرهنگ پاپ و موسیقی برزیلی بسیار رایج است و به عنوان یکی از نمادهای جذابیت و زیبایی در این فرهنگ شناخته می‌شود. به همین دلیل، عبارت “باسن برزیلی” در گستره فرهنگی برزیلی به عنوان یکی از مفاهیم اصلی جذب و جذابیت زنان به شمار می‌رود.

باسن برزیلی

اندام برزیلی

اندام برزیلی طرفداران زیادی پیدا کرده که مردم را ترغیب به عمل های زیبایی می کند.

مدل اندام برزیلی
مدل اندام برزیلی
مدل باسن برزیلی
مدل باسن برزیلی

لیفت برزیلی باسن چیست؟

برای خوش فرم کردن باسن، روش‌های مختلفی مثل ورزش، پروتز یا جراحی وجود دارد. لیفت برزیلی باسن یا BBL (Brazilian Butt Lift) هم یکی از روش‌های جراحی پیکرتراشی برای فرم دادن به باسن است. جراح پلاستیک در این روش چربی اضافه سایر نواحی بدن مثل ران، پهلو یا شکم را خارج کرده و به باسن تزریق می‌کند. این چربی به عنوان فیلر به باسن تزریق می‌شود تا باسن بزرگ‌تر، خوش فرم تر و گردتر شود. لیفت برزیلی باسن روش طبیعی‌تر و کم خطرتری برای فرم دهی به باسن است چرا که در آن جسم خارجی مثل ایمپلنت داخل بدن قرار نمی‌گیرد. 

چگونه لیفت باسن برزیلی انجام می‌شود؟

چگونگی عمل bbl
چگونگی عمل bbl

لیفت باسن برزیلی بر پایه تزریق چربی انجام می‌شود اما مراحل و چگونگی این جراحی زیبایی به چه صورتی است؟ در ادامه مراحل این کار را بررسی می‌کنیم.

مرحله 1: مشخص‌کردن نواحی انتقال و تزریق چربی

در ابتدا جراح باتوجه‌به انتظارات و خواسته‌های بیمار، قسمت‌های مناسب برای برداشت چربی را مشخص می‌کند. نواحی موردنظر برای انتقال چربی را هم علامت‌گذاری می‌کند. 

مرحله 2: بیهوشی بیمار

لیفت باسن برزیلی تحت بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در بیهوشی عمومی بیمار کاملاً به خواب می‌رود. اما در بی‌حسی موضعی فقط نواحی جراحی، بی حس می‌شوند که البته باتوجه‌به گفته برخی از بیماران، همچنان درد احساس می‌شود. انتخاب نوع بیهوشی باتوجه‌به تشخیص پزشک و میزان انتقال چربی صورت می‌گیرد.

مرحله 3: انجام لیپوساکشن

از این جا به بعد مراحل اصلی لیفت برزیلی باسن شروع می‌شود. جراح با تکنیک لیپوساکشن، چربی‌ها را از کمر، ران و… به‌صورت قرینه خارج می‌کند. برای این کار چند برش در پوست زده می‌شود.

مرحله 4: خالص‌سازی چربی

بعد از اینکه چربی‌ها از بدن خارج شدند نوبت به تصفیه و خالص‌سازی آنها می‌رسد. این کار برای جداکردن ناخالصی و مایعات داخل چربی انجام می‌شود. به‌این‌ترتیب بهترین و سالم‌ترین سلول‌های چربی برای تزریق به باسن، آماده می‌شوند. بعضی از جراحان از دستگاهی استفاده می‌کنند که مستقیماً چربی را هنگام استخراج، تصفیه می‌کند.

مرحله 5: تزریق چربی به باسن

آخرین مرحله از جراحی BBL، تزریق چربی‌ها است. جراح با استفاده از سوزن یا با کانولا، چربی را به بافت زیر پوست باسن تزریق می‌کند تا فرم و شکل موردنظر حاصل شود. در نهایت هم برش‌هایی که برای خارج‌کردن چربی و تزریق آن ایجاد شده بود، بخیه زده می‌شوند.

عوارض جانبی جراحی BBL چیست؟

جراحی لیفت باسن برزیلی مثل هر عمل جراحی، عوارض جانبی خاص خود را دارد. درد، عفونت، تورم، خونریزی و لخته‌شدن خون از جمله عوارض این جراحی هستند. آمبولی هم که در اثر تزریق چربی به رگ و عضلات زیر باسن، به وجود می‌آید یکی از عوارض خطرناک این جراحی است. به همین دلیل جراح چربی را فقط به بافت زیر پوست تزریق می‌کند. 

فرورفتگی و برآمدگی قسمت‌هایی که چربی به آنها تزریق یا خارج شده است، یکی دیگر از عوارض است. در بعضی موارد هم فقط مقداری از چربی‌های تزریق شده توسط باسن جذب می‌شود. در این صورت باید دوباره عمل تزریق را انجام داد. البته بعضی از جراحان در همان عمل اول مقدار بیشتری چربی را به زیر پوست تزریق می‌کنند تا نیاز به عمل مجدد نباشد.

لیفت باسن برزیلی برای چه کسانی مناسب است؟

لیفت باسن برزیلی برای چه کسانی مناسب است

افراد زیادی کاندید جراحی BBL هستند و این آمار روزبه‌روز در حال افزایش است. لیفت برزیلی، روش جدیدی برای تغییر فرم باسن، رفع افتادگی و بزرگ کردن آن است. بنابراین اگر شرایط زیر را دارید، کاندید مناسبی برای لیفت باسن برزیلی هستید:

  • اگر باسنی صاف و افتاده دارید.
  • اگر نسبت به فرم بدن، سایر باسنتان کوچک است.
  • اگر به دلیل بیماری، پیری یا تصادف فرم باسنتان تغییر کرده است.
  • اگر برای داشتن اندامی زیبا و خوش‌فرم، می‌خواهید باسنتان را مقداری بزرگ‌تر و گردتر کنید.
  • اگر قبلاً سعی کرده‌اید از طریق ورزش کردن و تغذیه به باسن خود فرم دهید اما نتیجه دلخواهی حاصل نشده است.
  • اگر سلامتی شما در وضعیت مناسبی قرار دارد. 
  • و در نهایت اگر بدن شما از ذخیره چربی کافی برای برداشت و تزریق چربی برخوردار است. شاید نیاز باشد قبل از جراحی وزن خود را افزایش دهید تا بتوان میزان چربی بیشتری خارج کرد.

اگر بعد از زایمان از تنگی واژن خود رضایت کافی ندارید پیشنهاد می کنیم تا مقاله عمل جراحی CRP یا تنگ کردن مدخل واژن را بخوانید

مزایا و معایب لیفت باسن به روش برزیلی

قبل از هر نوع جراحی یا تصمیم به انجام آن باید از مزایا و معایب آن اطلاع داشت. لیفت باسن برزیلی هم مزایا و معایب خاص خود را دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

مزایای جراحی BBL

در مورد مزایای عمل جراحی BBL می‌توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

  • روش طبیعی‌تر و کم‌خطرتری نسبت به سایر روش‌های لیفت باسن مثل ژل، پروتز و… است.
  • BBL نه‌تنها باعث خوش‌فرم شدن باسن می‌شود بلکه قسمت‌هایی که چربی از آنها خارج شده  را نیز خوش‌فرم می‌کند. 
  • لیفت برزیلی باسن روشی دائمی و ماندگار برای تغییر فرم باسن است. 
  • در این روش از مواد خارجی برای بزرگ کردن باسن استفاده نمی‌شود. از چربی خود بدن بهره می‌برند و این احتمال پس‌زدن، ناسازگاری یا آلرژی را کاش داده است.
  • احتمال ایجاد عفونت با این روش پایین است.
  • زخم‌ها و بریدگی‌های حین جراحی، چندان عمیق نیستند.
  • با لیفت باسن برزیلی، امکان تغییرات دلخواه در شکل باسن و رقص همه نقص‌ها آن وجود دارد (البته به شرطی که دارای شرایط لازم باشید).

معایب جراحی BBL 

معایب BBL یا لیفت باسن برزیلی که هم باید از آنها مطلع بود، موارد زیر هستند:

  • طی دو ماه اول حدود 20 تا 40 درصد از سلول‌های چربی تزریق شده به باسن، زنده نمی‌مانند. بنابراین باید دوباره چربی تزریق شود یا آنکه پزشک از همان ابتدا، چربی اضافه‌تری تزریق کند.
  • اگر جراحی BBL توسط جراح خبره و کاربلد انجام نشود، ممکن است فرد با خطرات و عواقبی مثل نکروز (برآمدگی روی باسن)، آمبولی (التهاب ریه در اثر واردشدن چربی به خون) و… روبرو شود.
  • گاهی به دلیل تزریق نامناسب و غیریکنواخت، قسمت‌هایی از باسن و باقی بدن دچار فرورفتگی شده یا آنکه گلوله گلوله می‌شوند.
  • دوران بهبودی و نقاهت پس از جراحی باسن برزیلی، نسبتاً طولانی است.
  • انجام جراحی توسط فردی که دارای مهارت کافی نباشد، احتمالاً نامتقارن شدن باسن شود. این قضیه در مورد نواحی برداشت چربی هم صدق می‌کند.

باتوجه‌به این موارد می‌توان نتیجه گرفت که یک جراحی BBL موفق در صورت مراجعه به جراح خبره و باتجربه، امکان‌پذیر است. با این کار می‌توان از عوارض جدی این جراحی هم به‌دور بود.

طول درمان BBL

لیفت برزیلی باسن یکی از جراحی‌هایی است که دوران بهبودی کامل آن، تقریباً طولانی است. باید باتوجه‌به این نکته، در مورد این نوع لیفت تصمیم بگیرید. چرا که اگر طول درمان به‌درستی و کامل طی نشود، نتیجه دلخواه را از آن نمی‌گیرید. دوران نقاهت لیفت برزیلی 10 تا 14 روز است.

 باسن تا چند هفته متورم شده و نواحی لیپوساکشن که کبود شده‌اند در طول یک هفته تا 10 روز درمان می‌شوند. برای کاهش تورم و رسیدن به نتایج بهتر باید 2 تا 6 ماه از گن استفاده کرد. تا دو هفته نباید روی باسن نشست و فشاری به آن وارد کرد. بعد از دو هفته، نشستن روی بالشتک‌های مخصوص امکان‌پذیر است. بعد از یک ماه می‌توان ورزش‌های سبک را شروع کرد و پس از دو ماه هم می‌توان به حالت عادی نشست. حداقل یک تا 2 هفته مرخصی از کار ضروری است.

 تقریباً بعد از 3 الی 4 ماه، شکل نهایی باسن مشخص می‌شود. در طی این مدت تعدادی از سلول‌های چربی از بین رفته‌اند. سلول‌هایی که از بین نرفته‌اند، حالا دیگر جزئی از بدن هستند. توجه کنید که تا چند ماه باید مراقب باشید که فشار زیادی به باسن وارد نکنید و حتماً با مشورت جراح، فعالیت‌های خود را از سر بگیرید.

رعایت نکات بعد از عمل bbl

بعد از عمل زیبایی لیفت باسن برزیلی نکاتی وجود دارد که باید به آنها دقت کنید. هرچند که جراح همه موارد لازم را به شما توضیح می‌دهد اما در ادامه چند مورد از نکات مهمی که باید رعایت کنید را آورده‌ایم:

  • تا دو هفته از نشست خودداری کنید و به پهلو دراز بکشید.
  • برای جلوگیری از لخته‌شدن خون، تحرک داشته باشید و راه بروید.
  • برای بهبودی سریع‌تر، تمرین‌های کششی باسن انجام دهید.
  • زیاد مایعات بنوشید.
  • بعد از عمل جوراب ساق‌بلند بپوشید تا خون لخته نشود.
  • ایبوپروفن مصرف کنید.
  • چند هفته اول بعد از عمل، شنا و ورزش نکنید

سن مناسب

در ارتباط با سن مناسب برای عمل لیفت باسن برزیلی یا BBL هم سؤالاتی پرسیده می‌شود. باید گفت که سن مناسب و توصیه شده برای این عمل، 18 سال به بالا است. 

نتایج قبل و بعد از عمل لیفت باسن

قبل و بعد لیفت برزیلی باسن
قبل و بعد لیفت برزیلی باسن

اگر عمل لیفت باسن توسط یک جراح خبره و باتکیه‌ بر روش‌های اصولی و ابزارهای مناسب انجام بگیرد، نتایج خوبی از آن حاصل می‌شود. با استفاده از این عمل می‌توان باسن را بزرگ، گرد و پر کرد. به‌علاوه که با برداشتن چربی، شکم و پهلوها هم خوش‌فرم‌تر می‌شوند. 

 

جمع‌بندی

لیفت باسن برزیلی از بهترین روش‌های فرم دهی به باسن است که عوارض و خطرات کمی به همراه دارد. هرچند که دوره درمان آن نسبتاً طولانی است اما ارزش صبر و مراقبت دارد. چرا که در صورت مراقبت صحیح، باسن شما برای مدت  طولانی و حتی برای همیشه فرم خود را حفظ می‌کند. 

اگر از ورزش نتیجه‌ای نگرفته‌اید و از شکل باسن خود ناراضی هستید، BBL گزینه خوبی برای شما است. برای اینکه بدانید شرایط این عمل را دارید یا نه یک جراح خوب پیدا کنید. اگر به اطلاعات کاملی درباره این عمل نیاز دارید، خواندن این مقاله برای شما کافی خواهد بود.

 

توجه: این مطلب یک توصیه پزشکی یا دارویی نیست!

3/5 - (1 امتیاز)

دکتر فارمو

دکتر فارمو مجموعه ای از متخصصان زیبایی و تندرستی، با سال ها تجربه‌ در زمینه های سلامت پوست و مو، رژیم درمانی، آرایشی و عمل‌های زیبایی است. ما به طور کامل با نیازهای مخاطبان خود آشنا هستیم و با به کارگیری علم روز، روش‌های مدرن و ابزارهای پیشرفته، به مراجعین خود کمک می‌کنیم تا بدنی سالم و ظاهری جذاب داشته باشند. هدف ما ایجاد آگاهی از طریق اطلاعات صحیح و بروز است تا ضمن فراهم آوردن تجربه‌ی مثبت و دلنشین، پرسش ها و چالش های شما را نیز رفع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا