مجله جراحی زیبایی

جراحی پلک (بلفاروپلاستی) چیست و چگونه انجام می شود؟

بلفاروپلاستی و رفع افتادگی و پف پلک چشم

چشم یکی از مهم ترین و تاثیرگذار ترین اعضای صورت است. به مرور زمان و در اثر افزایش سن، پوست اطراف چشم، دچار چین و چروک ها و افتادگی می شود. افتادگی پلک ها، یکی از مشکلات رایج در میان افراد مسن می باشد. در چنین شرایطی، پلک فوقانی پف آلود به نظر می رسد و سبب باریک تر دیده شدن چشم ها می شود. البته این موضوع به ژنتیک افراد نیز بستگی دارد. برخی در سنین کمتر نیز به این عارضه دچار می شوند.

اگرچه افتادگی پلک مشکل جدی در سلامت افراد ایجاد نمی کند، اما بر روی ظاهرشان تاثیر می گذارد. علم پزشکی برای این موضوع راه حلی کاربردی پیدا کرده است. جراحی پلک یا بلفاروپلاستی، یکی از رایج ترین تکنیک هایی است که این روزها مورد استفاده قرار می گیرد و به موجب آن، پزشک می تواند عارضه افتادگی پلک یا مشکلات مشابه آن را به راحتی درمان کند. در ادامه این مقاله از سایت دکتر فارمو اطلاعات جامعی را در رابطه با این عمل زیبایی توضیح خواهیم داد.

چرا برخی از افراد به جراحی پلک نیاز پیدا می کنند؟

با افزایش سن، پوست خاصیت کشسانی خود را از دست می دهد. افتادگی در بخش های مختلف صورت، مانند غبغب و یا گونه ها نیز به دلیل از بین رفتن این خاصیت کشسانی است که در سنین بالا بسیار رایج می باشد. در سن های بالاتر، کلاژن دیگر به شدت قبل تولید نمی شود و پوست نمی تواند به راحتی خود را ترمیم کند.

عواملی مانند کشیدن سیگار و یا قرار گرفتن در معرض آفتاب این شرایط را تشدید می کنند. در بخش هایی از صورت که توده های چربی قرار دارند (مانند غبغب یا پلک ها) نبود خاصیت کشسانی پوست، سبب افتادگی بیشتر آن ها می شود. در واقع اگر چربی زیر پوست را مانند یک توپ در یک پارچه در نظر بگیرید که از ارتفاعی آویزان است، با افزایش سن، پارچه افتاده تر می شود و سنگینی توپ بیشتر احساس خواهد شد. آیا لیفت صورت برای افتادگی پلک مناسب است؟ برای پاسخ میتوانید مقاله مربوط به آن را بخوانید.

چرا برخی از افراد به جراحی پلک نیاز پیدا می کنند؟

به طور طبیعی توده های چربی قابل توجهی در اطراف پلک ها قرار دارند. افتادگی پلک می تواند سبب باریک تر دیده شدن چشم ها شود. از طرف دیگر، پف آلودگی پلک ها در نزدیکی چشم ها سبب می شود تا صورت شما همیشه خسته به نظر برسد. در موارد شدید، ممکن است افتادگی پلک ها بخشی از میدان دید افراد را نیز تحت الشعاع قرار دهد. البته باید توجه داشت که افتادگی پلک تنها در اثر عوامل ژنتیکی یا افزایش سن رخ نمیدهد. بلکه ممکن است افراد در اثر حادثه، آلرژی ها و عفونت های شدید نیز دچار افتادگی شدید پلک شوند.

جراحی پلک یا بلفاروپلاستی چیست؟

در خلال جراحی پلک، پزشک بافت یا توده های چربی که در پلک فوقانی (و گاها زیرین) سنگینی می کنند را بیرون می کشد. این نمونه از انواع عمل زیبایی را می توان در دسته جراحی های پلاستیک طبقه بندی کرد؛ اما باید توجه داشته باشید که گاهی، اهمیت بُعد درمانی این فرایند از بُعد زیبایی آن، بیشتر است. این جراحی با بیهوشی یا بی حسی موضعی همراه است و معمولا بیمار بین یک هفته الی ده روز پس از عمل، می تواند به زندگی عادی خود بازگردد.

البته توجه داشته باشید که دوره نقاهت این عمل با توجه به شرایط عمومی بیمار، سن او و تبحر پزشک در اجرای عمل نیز بستگی دارد. مشاهده عوارض جانبی از جمله التهاب پوست، ورم و کبودی پس از انجام این عمل کاملا طبیعی است و با پایان دوران نقاهت، این موارد نیز کاملا برطرف می شوند. اگر قصد دارید پلک و بینی خود را به صورت همزمان عمل کنید، حتماً در مورد جراحی همزمان بینی و پلک اطلاعات بیشتری کسب کنید.

انواع جراحی پلک: پلک فوقانی و زیرین

افتادگی پلک ممکن است هم در پلک فوقانی و هم در پلک زیرین رخ دهد. تشخیص اینکه شما به جراحی کدامیک از پلک های خود نیاز خواهید داشت، بر عهده پزشک است. در شرایط خاص بیمار ممکن است مجبور باشد هر دو پلک خود را عمل کند. جراحی پلک فوقانی و تحتانی چه تفاوت هایی با یکدیگر دارد؟ در ادامه به این پرسش پاسخ خواهیم داد:

جراحی پلک فوقانی:

این جراحی به بخش بالایی چشم و حد فاصل ابروها تا پلک تمرکز دارد. این بخش از صورت پوست نازکی دارد و همواره بافتی از چربی در آن جا خوش کرده است. در صورت سنگینی و افتادگی این بخش، پلک ها محو می شوند. در نتیجه چشمان شما پف آلوده به نظر خواهند رسید. برای این کار برشی در بخش چین خوردگی پلک بالایی ایجاد می شود تا رد جای زخم در صورت چندان مشخص نباشد.

انواع جراحی پلک: پلک فوقانی و زیرین

سپس جراح هر آنچه را که سبب سنگینی این بخش از صورت شده است (مانند پوست اضافی، عضله یا بافت چربی) را خارج می کند. برای بخیه زدن جای زخم معمولا پزشکان از بخیه های جذبی استفاده می کنند که پس از عمل و در طی چند روز، محو می شوند. این جراحی معمولا یک ساعت به طول می انجامد. کشیدگی پوست در قسمت میانی ابرو و شقیقه میتواند تا حدودی نیز به افتادگی پلک و رفع چین و چروک آن کمک کند.برای مطالعه بیشتر روی لیفت شقیقه کلیک کنید.

جراحی پلک زیرین:

به شکل مشابه، حد فاصل گونه ها و پلک زیرین، فضایی در صورت وجود دارد که پوستی نازک داشته و معمولا حاوی چربی است. پف آلود شدن این بخش از صورت نیز می تواند سبب باریک شدن چشم ها و ایجاد حالت خستگی در صورت شود. در جراحی پلک زیرین، پزشک برشی کوچک را در داخل پلک پایینی یا درست زیر خط مژه پلک زیرین ایجاد می کند.

سپس پوست شل و پرزدار و بافت چربی که سبب پف آلودگی و سنگینی این بخش شده است را بیرون کشیده و جای زخم را بخیه می زند. این فرایند بسیار حساس تر از جراحی پلک فوقانی است و معمولا دو ساعت به طول می انجامد. این فرایند به از بین بردن تیرگی زیر چشم ها نیز می تواند کمک کند.

دوران نقاهت پس از عمل

همانطور که پیشتر نیز توضیح داده شد، دوران نقاهت پس از عمل جراحی پلک طولانی نیست. پس از جراحی معمولا داروهای مسکن برای شما تجویز می شوند تا در صورت از بین رفتن اثر داروهای بی حسی، کمتر احساس درد داشته باشید. ممکن است مجبور باشید برای مدت کوتاهی از پد های مخصوص چشمی استفاده کنید تا کبودی های دور چشم به حداقل برسند. کبودی و ورم در ناحیه عمل کاملا طبیعی است. همچنین شما ممکن است در چشم های خود احساس خشکی داشته باشید که با قطره های اشک مصنوعی، و به توصیه پزشک، قابل درمان است. در مواردی خاص ممکن است در داخل چشم های خود نیز خونمردگی داشته باشید.

دوران نقاهت پس از عمل

در خانه و در طول دوران نقاهت پس از عمل جراحی پلک، باید دستورالعمل هایی که پزشک ارائه داده است را به دقت دنبال کنید. این دستورالعمل بیشتر به نحوه شستشوی چشم برای چند هفته پس از جراحی مرتبط است. همچنین پزشک ممکن است پماد آنتی بیوتیکی تجویز کند که از گسترش عفونت در اطراف زخم پلک ها، جلوگیری می کند. تورم و کبودی شدید اولیه معمولا بین یک هفته الی ده روز پس از عمل برطرف می شود اما از بین رفتن کامل آن ها و مشاهده نتایج جراحی انجام شده، معمولا یک ماه پس از عمل ممکن خواهد بود.

در صورتی که تمایل به انجام این جراحی را دارید، بهتر است برای ده روز از محل کار خود مرخصی بگیرید و همچنین مطمئن شوید کسی هست که به شما در انجام وظایف عادی و روزانه تان، کمک کند. همچنین باید از رانندگی پس از عمل و تا زمانی که پزشک اجازه این کار را بار دیگر به شما بدهد، خودداری کنید.اگر نیاز دارید عمل رینوپلاستی را انجام دهید؟ در مقاله جراحی همزمان پلک و بینی به طور کامل در این باره توضیح داده ایم.

چگونه از این جراحی سریعتر بهبود یابیم؟

پس از جراحی پلک و به منظور بهبود سریعتر و راحت تر، باید تمام دستورات پزشک خود را با دقت اجرا کنید. پزشکان برای راحتی بیمار پس از این عمل معمولا توصیه های زیر را دارند:

  • از بالش های بیشتری به هنگام استراحت استفاده کنید تا سر شما در وضعیت عمودی قرار بگیرد. این کار به کاهش ورم کمک می کند.
  • از کیسه یخ یا دستمال سرد بر روی چشم خود استفاده کنید (بدون اجازه پزشک از انجام این کار خودداری کنید).
  • بیرون از منزل حتما از عینک آفتابی استفاده کنید. این کار تحریک های ناشی از نور شدید خورشید، گرد و غبار و باد را کاهش می دهد.
  • توصیه های پزشک در خصوص شستشو و دوره های استفاده از آنتی بیوتیک موضعی را جدی بگیرید.
  • از استفاده از انواع لنز تماسی، شنا کردن، ورزش های سنگین و هر کاری که سبب تعریق بدن می شود، در دوران نقاهت خودداری کنید.
  • حداقل یک هفته پس از جراحی (و یا تا زمانی که پزشک به شما اجازه این کار را بدهد) از کشیدن سیگار خودداری کنید.

چگونه از این جراحی سریعتر بهبود یابیم؟

عوارض غیر عادی که باید جدی گرفته شوند!

عوارض پیچیده، خطری است که تمام جراحی ها با آن روبرو هستند و جراحی پلک نیز از این قاعده مستثنی نیست. در ادامه برخی از عوارض غیر عادی این عمل را بررسی می کنیم. در صورت رویت هر یک از این موارد، سریعا باید به پزشک خود مراجعه کنید:

  • تورم کره چشم
  • خشکی چشم
  • چشم های بی حس
  • آبریزش شدید
  • مشکل بودن بستن چشم ها
  • احساس شن در چشم
  • تاری موقت چشم ها
  • چشم درد شدید
  • هر گونه علائم عفونت از جمله: تراوش مایعات سفید از چشم ها
  • خونریزی یا تورم شدید
  • احساس تب در نواحی اطراف چشم
  • تاری دید که مدام بدتر می شود
  • دوبینی

توجه: این مطلب یک توصیه پزشکی یا دارویی نیست!

4.6/5 - (5 امتیاز)

دکتر فارمو

دکتر فارمو مجموعه ای از متخصصان زیبایی و تندرستی، با سال ها تجربه‌ در زمینه های سلامت پوست و مو، رژیم درمانی، آرایشی و عمل‌های زیبایی است. ما به طور کامل با نیازهای مخاطبان خود آشنا هستیم و با به کارگیری علم روز، روش‌های مدرن و ابزارهای پیشرفته، به مراجعین خود کمک می‌کنیم تا بدنی سالم و ظاهری جذاب داشته باشند. هدف ما ایجاد آگاهی از طریق اطلاعات صحیح و بروز است تا ضمن فراهم آوردن تجربه‌ی مثبت و دلنشین، پرسش ها و چالش های شما را نیز رفع کنیم.

‫2 دیدگاه ها

  1. چندتا چیز دیگه خونده بودم در این مورد اما این کامل ترین مطلیی بود که دیدم ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا