مراقبت از پوست

اسکراب چیست؟ معرفی و بررسی انواع اسکراب پوست

بررسی انواع روش های اسکراب و برندهای اسکراب

اسکراب دارای انواع مختلفی است. اول باید بدانیم اسکراب چیست؟ اسکراب برای پاکسازی بخش های مختلف بدن مورد استفاده قرار می گیرد که نوع پوست، نوع اسکراب و زمان استفاده از اسکراب مورد اهمیت است. اسکراب بدن، اسکراب لب، اسکراب صورت و اسکراب پا از جمله انواع اسکراب هستند که برای پاکسازی پوست استفاده می شوند.

اسکراب چیست؟

آیا پوست صورت و یا بدن‌تان تیره شده است و آن شفافیت و درخشندگی سابق را ندارد؟ عموما پوست صورت و بدن به هنگامی که از سلول‌های پوستی مرده انباشته می‌شود، شفافیت، درخشندگی و لطافت خود را از دست می‌دهد. بنابراین وجود سلول‌های مرده برروی پوست، می‌تواند تاثیرات بسیار بدی روی زیبایی صورت و پوست بدن داشته باشد.
اسکراب، یکی از روش‌های لایه برداری است که با استفاده از آن، سلول‌های مرده پوست را از بین برده و امکان رشد و تقویت سلول‌های جوان پوست، فراهم کنید.

اسکراب در اصل یک ماده ترکیبی و لایه‌بردار است و شامل گرانول‌ها و دانه‌های ریز به جهت از بین بردن لایه سلول‌های مرده پوست صورت و بدن است. اما انتخاب اسکراب مناسب بسیار اهمیت دارد. چرا که در صورت انتخاب اسکراب نامناسب، امکان ایجاد التهاب و همچنین وارد آمدن آسیب عمقی به پوست وجود دارد.

انواع اسکراب

اسکراب ها انواع مختلفی دارند که در ادامه همه آنها را معرفی می کنیم. به طور کلی انواع اسکراب شامل اسکراب بدن، اسکراب لب، اسکراب پا و از همه مهم تر اسکراب صورت هستند. همراه مجله مراقبت از پوست فارمو باشید.

اسکراب بدن

اگر پوست کف‌پا، پاشنه‌پا و یا ساق پای شما دچار خشکی شده و لایه‌ای نسبتا ضخیم برروی آن قرار گرفته است، بهتر است از اسکراب بدن استفاده کنید. اسکراب بدن یکی از انواع محصولات لایه‌بردار مخصوص پوست بدن است. این محصولات قدرت بسیار بالایی در لایه‌برداری دارند و برای نواحی ای از بدن طراحی شده‌اند که پوست ضخیم‌تری دارند.
بهترین زمان برای اسکراب بدن، پس از استحمام است. به همین منظور، پس از حمام، قسمتی از بدن را که می‌خواهید لایه برداری  کنید را خشک کرده و از اسکراب در آن قسمت استفاده کنید. دقت داشته باشید که اگر می‌خواهید پوست صورت خود را اسکراب کنید، حتما از اسکراب صورت استفاده کنید.

اسکراب بدن

جدا از لایه‌برداری، اسکراب بدن موجب جوانسازی پوست و برطرف شدن بیماری‌های پوستی رایج همچون اگزما نیز می‌شود. اسکراب بدن همچنین به باز شدن منافذ پوستی و اکسیژن‌رسانی به سلول‌های پوستی کمک می‌کند.
البته اسکراب بدن جزو روش‌های لایه‌برداری ملایم بوده و به هنگام استفاده، پوست را خراب نمی‌کند و یا موجب ایجاد خراش در سلول‌های عمقی پوست نمی‌شود. به همین دلیل اسکراب بدن، بهترین روش برای افرادی است که می‌خواهند از روشی ساده، بدون درد و تضمینی برای لایه‌برداری پوست حساس بدن خود استفاده کنند.

اسکراب پا

پوشیدن کفش و راه رفتن روزانه برای مسافت های طولانی، می تواند پاهای شما را در شرایط نامطلوب و حتی دردناکی قرار دهد. شما ممکن است متوجه ترک های پاشنه پاها، پینه ها، درد، زخم و یا خشکی شدید پاهای خود شده باشید.
در چنین شرایطی، هیچ کرم مرطوب کننده ای نمی تواند به کمک شما بیاید! یکی از راه های مراقبت از پوست پا، تراشیدن و خلاص شدن از شر پوست های خشک و قدیمی است.
از آنجایی که بسیاری از انواع اسکراب پا موجود در بازار حاوی مواد شیمیایی و دانه های ریز پلاستیکی هستند. استفاده از این محصولات می تواند در دراز مدت برای محیط زیست و بدن خطرناک باشد. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال راه حل های ارزان و خانگی برای ساخت اسکراب پا هستند. برای مشاهده روش ساخت اسکراب پا خانگی اینجا کلیک کنید.

اسکراب صورت

اسکراب صورت

یکی از دغدغه‌های افراد به هنگام اسکراب صورت، ایجاد خراش برروی صورت است. چراکه پوست صورت نازک بوده و اسکراب و لایه‌برداری که توسط ذرات درشت مواد مخصوصی انجام می‌شود، امکان دارد موجب التهاب‌های پوستی شود. به همین دلیل به تازگی، اسکراب مخصوص صورت به بازار عرضه شده است.
اسکراب صورت، نوع جدیدی از انواع محصولات لایه‌بردار است که با استفاده از تکتولوژی جدید ساخته شده و مواد آن موجب التهاب‌های پوستی نمی‌شوند.

اسکراب لب

اسکراب لب یکی از محصولات آرایشی است که برای لطیف کردن و تمیز کردن لب ها استفاده می شود. اسکراب لب از مواد خوراکی، نرم کننده‌ها و مواد مرطوب‌کننده تشکیل شده است و به صورت یک ماسک یا پاک‌کننده لب عمل می‌کند.

استفاده از اسکراب لب در جهت از بین بردن سلول‌های مرده لب، بهبود بافت لب و افزایش ظاهر آنها توصیه می‌شود. همچنین اسکراب لب می‌تواند به جذب بهتر مرطوب‌کننده‌ها و لوسیون‌های لب کمک کند و باعث بهبود تغذیه و حفظ رطوبت لب‌ها شود.

فواید اسکراب صورت

آلودگی پوست، در نهایت منجر به خشکی پوست و پیری پوست می‌شود. بنابراین یکی از عوامل مهم در جلوگیری از پیری زودرس پوست صورت، تمیز نگهداشتن آن است.
اما استفاده از تونرها و پاک‌کننده‌ها، به تنهایی موثر نیستند. اسکراب پوست صورت، یکی از محصولاتی است که به افزایش پاکیزگی پوست صورت کمک کرده و همچنین میزان شفافیت پوست را افزایش می‌دهد. البته اسکراب صورت فواید متعددی دارد که در ادامه به تفصیل به آن پرداخته‌ایم.

1. از بین بردن جای جوش با اسکراب صورت

اسکراب صورت به عنوان یک محصول لایه‌بردار، جای جوش‌های قدمی را بصورت کامل از بین می‌برد. این محصول همچنین علاوه از بین بردن سلول‌های پوستی مرده، منافذ پوستی را از چربی، پاکسازی کرده و از ایجاد تیرگی برروی پوست صورت جلوگیری می‌کند.

2. اسکراب صورت شفافیت پوست را بیشتر می‌کند

اگر به تازگی پوست صورت شما به دلایل مختلف سوخته و یا تیره شده است، می‌توانید تنها با استفاده از اسکراب صورت، این مشکل را به راحتی برطرف کنید.
حتی اگر تیرگی پوست صورت ناشی از سوختگی با اشعه فرابنفش نور خورشید باشد، می‌توانید با استفاده از اسکراب صورت، شفافیت سابق را به پوست خود بازگردانید.

3. پاکسازی پوست از سلول‌های مرده با اسکراب صورت

پوست صورت به مراتب نازک‌تر از پوست نواحی دیگر بدن است. از سویی سلول‌های پوست صورت، پس از بازه‌ای معلوم، حیات خود را از دست داده و تبدیل به سلول‌های مرده پوستی می‌شوند. به مرور و با روی هم قرار گرفتن لایه‌های سلول‌های پوستی مرده، شفافیت پوست از بین رفته و پوست صورت، درخشش خود را از دست می‌دهد.
اسکراب صورت، یکی از راه‌های تضمینی و سریع در از بین بردن سلول‌های پوستی مرده‌ای است که برروی سطح پوست صورت، جمع شده‌اند. از بین رفتن سلول‌های مرده پوست صورت همچنین موجب افزایش آبرسانی به سلول‌های پوستی زنده صورت می‌شود.

4. اسکراب صورت برای پوست خشک

اگر شما هم پوستی خشک دارید، قطعا به هنگام اسکراب، درد زیادی را تحمل کرده‌اید و پس از انجام اسکراب، دچار سوزش پوستی شده‌اید.  دلیل این اتفاق این است که در  ترکیبات اسکراب‌ موادی وجود دارد که امکان التهاب‌های پوستی به خصوص برای افراد دارای پوست خشک، را بالا می‌برد.
برای حل این مشکل به ، اسکراب‌های مخصوص پوست خشک به بازار عرضه شده است که با از آخرین دستاوردهای علمی ترکیبات‌شان را بهبود بخشیده‌اند.

اسکراب برای پوست خشک

اسکراب مخصوص پوست خشک، ملایم‌تراست و هیچگونه التهابی ایجاد نمی‌کند. اسکراب صورت برای پوست خشک دارای آبرسان‌های گیاهی بوده و علاوه بر خاصیت ضدالتهابی، منجر به شفافیت و لطافت پوست صورت می‌شود.
بنابراین اگر پوستی خشک دارید، حتما از اسکراب صورت مخصوص پوست خشک استفاده کنید تا علاوه بر لایه‌برداری کامل پوست صورت، مبتلا به التهاب پوستی نشوید.

5. اسکراب صورت برای جوش

جوش‌های پوستی انواع مختلفی دارند و به دلایل متفاوتی نیز ایجاد می‌شوند. همانطور که پیش از گفته شد، یکی از تاثیرات اسکراب صورت، از بین بردن جای جوش‌های قدیمی است. اسکراب صورت همچنین می‌تواند جوش‌های چرکی و همچنین التهابات پوستی ناشی از خراشیده شدن پوست را از بین ببرد.
اگر پوست صورت شما به دلیل قرار گرفتن در برابر اشعه نور خورشید ملتهب شده است و یا در سن رشد هستید و جوش‌های صورت‌تان زیاد شده است، بهترین گزینه برای از بین بردن التهابات پوستی و جوش‌های دوران بلوغ، استفاده از اسکراب صورت است. این محصول در مقایسه با دیگر موارد مراقبت از پوست صورت، تاثیر قوی‌تر و سریع‌تری دارد.

اسکراب برای جوش صورت

توصیه می‌کنیم به هنگام تهیه اسکراب صورت، حتما از نوع دارای آبرسان آن استفاده کنید. محصولات اسکراب صورت که دارای آبرسانی عمقی باشند، علاوه بر از بین بردن جای جوش‌های قدیمی و یا جوش‌های دوران بلوغ، می‌توانند موجب افزایش لطافت و شفافیت پوست شوند.

اسکراب صورت خانگی

امروزه دیگر نیازی نیست برای اسکراب صورت به کلینیک و یا جای خاصی مراجعه کنید و حتی می‌توانید در منزل و به روش خانگی، اسکراب صورت خود را به تنهایی انجام دهید، تنها کافی است روش‌ دقیق اسکراب صورت خانگی را یاد داشته باشید. شما می‌توانید طبق دستورالعملی که در ادامه با شما به اشتراک گذاشته‌ایم، خودتان اسکراب صورت‌تان را در منزل انجام دهید.

  • ابتدا مواد لازم جهت ساخت اسکراب صورت خانگی را تهیه کنید. مواد مورد نیاز عبارتند از؛ قهوه، روغن نارگیل و شکر
  • درون ظرفی تمیز، دو قاشق شکر و قهوه را بریزید و به همراه نصف قاشق غذاخوری به آن روغن نارگیل اضافه کنید.
  • سپس آن‌ها را به خوبی هم بزنید.
  • ماده مخلوط شده را برروی پوست خود بمالید. دقت کنید که باید تمامی صورت خود را با این اسکراب بمالید.
  • 3 الی 5 دقیقه به مالش خود ادامه دهید.
  • حوله‌ای نمناک برداشته و صورت خود را با آن پاک کنید.

قطعا الان شگفت‌ زده هستید که به همین راحتی می‌توانید بدون هیچگونه عوارضی، اسکراب صورت خود را بصورت خانگی انجام داده‌اید.
توصیه می‌کنیم همین الان دست به کار شوید و این روش را در منزل تست کنید. البته قبل از استفاده از این محصول مقداری از ان را روی پوست دستان امتحان کنید تا از حساسیت های احتمالی جلوگیری کنید.

عوارض اسکراب صورت

عوارض اسکراب پوست

قطعا استفاده از مکمل پوستی و مراقبتی، عوارض مخصوص خود را دارد. اسکراب صورت نیز از این امر مستثنا نیست. توصیه می‌کنیم در کنار اسکراب پوست، حتما از یک آبرسان پوستی و یک لطیف کننده پوست نیز استفاده کنید. در صورت استفاده بی‌رویه از اسکراب و یا استفاده غیراصولی، عوارض ذیل دور از انتظار نخواهند بود؛

  • خشک شدن پوست
  • ایجاد التهاب پوستی
  • تشدید جوش‌های صورت
  • پوسته پوسته شدن پوست صورت

برای جلوگیری از عوارض فوق، حتما از اسکراب پس از استحمام و یا شستن کامل صورت استفاده کرده و پس از اسکراب صورت نیز، از یک کرم آبرسان و یا کرم لطیف کننده پوست، کمک بگیرید.

قیمت اسکراب صورت

محصولات اسکراب صورت دارای قیمت‌های متنوع و به تبع آن، دارای کیفیت‌های متفاوتی است. بنابراین لازم است حتما به هنگام تهیه اسکراب صورت، به ترکیبات، کیفیت و نظر مصرف کنندگان دیگر همان محصول، توجه کنید. اما بطور کلی قیمت اسکراب صورت بین بازه 100 الی 350 هزارتومان متغییر است.

اسکراب کف سر

خارش مکرر سر و همچنین ریزش مو، نشان‌دهنده بیماری پوست سر هستند. پوست سر نیز همچون پوست صورت و بدن گاهی نیاز به لایه‌برداری دارد. اسکراب کف سر.

معرفی انواع اسکراب
معرفی انواع اسکراب

درست مانند اسکراب‌های بدن از تجمع، کثیفی، چربی اضافی و سلول‌های مرده پوست که به‌طور اجتناب‌ناپذیری در ریشه موهای شما جمع می‌شوند جلوگیری می‌کند و آن‌ها را از بین می‌برد؛ و به شکل قابل‌توجهی حس تازگی ایجاد می‌کنند.

اسکراب لب

پوسته‌پوسته شدن لب می‌تواند زیبایی‌مان را تحت‌الشعاع قرار دهد و در فصل سرما بیشتر بروز می‌کند؛ اما کندن آن‌ها اصلا راه‌حل درستی نیست. برای زنده و تازه شدن پوست، بهتر است از اسکراب‌های لب که نوعی لایه‌برداری هستند، استفاده کنید.
آن‌ها سلول‌های مرده پوست را حذف می‌کنند باعث درخشندگی پوست لب خواهند شد. لایه‌برداری از لب‌های خود هفته‌ای یک تا دو بار شروع کنید. اگر حساسیت یا تحریک را تجربه نمی‌کنید و احساس می‌کنید بیشتر به آن نیاز دارید، این کار را به یک روز در میان افزایش دهید.

مقداری از اسکراب لب را با انگشت روی لب‌ها بمالید و از حرکات دایره‌ای ملایم برای لایه‌برداری استفاده کنید. برای جلوگیری از اصطکاک دردناک، لب‌هایتان را خیس کنید.

برندهای معروف اسکراب

در بین انواع مختلفی از لایه‌بردار که در بازار موجود است برندهای معتبر و امتحان پس داده‌ای به چشم می‌خورد. گارنیه، لدورا، فولیکا، دکتر ژیلا، بیوآآکوآ، شون، سی گل، پریم، رینوزیت، بیولاین، لورآل و ایوروشه بهترین‌ها هستند و شما می‌توانید با توجه به مشخصاتی که برای هرکدام ثبت‌شده یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و از فوایدش لذت ببرید.

اسکراب لدورا

اسکراب لدورا

اسکراب لایه‌بردار لدورا  یکی از آن برندهایی است که با خیال راحت می‌توانید به آن اطمینان کنید. مواد بکار رفته در این محصول در آزمایشگاه‌های مجهز ترکیب‌شده‌اند؛ و باعث شادابی پوست صورتان خواهند شد.
گلیسیرین یکی از مواد اصلی این اسکراب است که باعث حفظ رطوبت طبیعی و در نتیجه شادابی و نشاط پوست می‌شود. عصاره آلوئه‌ورا، کلاژن عصاره جنسینگ، صدف دریایی و آلانتوئین از دیگر عناصر تشکیل‌دهنده اسکراب لدورا هستند.

کنار هم بودن این مواد برای پاکسازی و شادابی پوست بسیار مفیدند و در کاهش روند پیری سلولی بسیار مؤثر هستند. ماسک اسکراب حاوی عصاره صدف دریایی لدورا در بین انواع اسکراب‌ها بسیار پرطرفدار است.

اسکراب برنج بیوآکوا

اسکراب برنج بیوآکوا

برند بیوآکوآ اغلب از مواد طبیعی در ترکیباتش استفاده می‌کند و با تکیه بر خواص واقعی عناصر ،حس سلامتی بیشتری در محصولاتش ایجاد می‌کند. اسکراب برنج بیوآکوا یکی از موارد پرطرفدار این برند است و مصرف‌کنندگان وفادار این مدل نتایج درخشانی را بعد از استفاده اسکراب برنج حس می‌کنند.
چراکه خواص مثبت برنج بر پوست از گذشته به انسان‌ها ثابت‌شده است. اسکراب برنج آب موردنیاز پوست شما را تأمین می‌کند و باعث می‌شود بهترین حالت پوست را در تمام طول روز حفظ کنید.

برای این کار پس از پاکسازی صورت، مقدار مناسبی از مواد را روی صورت بزنید و به‌آرامی با حرکات دایره‌ای به مدت دو دقیقه ماساژ دهید.  بعدازاینکه اسکراب روی صورت خشک شد آن را با آب بشویید.
از استفاده این محصول برای پوست دور چشم اجتناب کنید. اسکراب آواکادوی بیوآکوا هم به‌اندازه برنج محبوب است و می‌توانید با خیال راحت آن را بین انتخاب‌هایتان قرار دهید.

اسکراب شون

اسکراب شون

کرم اسکراب لایه‌بردار پوست شون محصولی فوق‌العاده جذاب و پرطرفدار است. این محصول با خاصیت لایه‌برداری قوی می‌تواند یک صورت شاداب و درخشان به شما تحویل دهد. ترکیبات موجود در اسکراب شون سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند و تمیز‌کننده عمیقی هستند.
این برند ادعا دارد علاوه بر از بین بردن سلول‌های مرده می‌تواند لایه‌های عمیق‌تر را هم برای آفرینش پوست تازه تحریک کند و مانع این بشود که پوست شما به سمت تیرگی و ضخامت برود.

کرم اسکراب شون با عصاره گردو از مدل‌های پرطرفدار این محصول است. این برند در تمام فروشگاه‌هایی که محصولات زیبایی عرضه می‌کنند، در صدر قرار دارد و قیمت مناسبی هم دارد.
یک مزیت دیگر این محصول شی باتر و هیالورونیک اسید موجود در آن است که به بافت زیرین پوست نفوذ کرده و از پیری زودرس پوست شما جلوگیری می‌کند.

توجه: این مطلب یک توصیه پزشکی یا دارویی نیست!

4.8/5 - (5 امتیاز)

دکتر فارمو

دکتر فارمو مجموعه ای از متخصصان زیبایی و تندرستی، با سال ها تجربه‌ در زمینه های سلامت پوست و مو، رژیم درمانی، آرایشی و عمل‌های زیبایی است. ما به طور کامل با نیازهای مخاطبان خود آشنا هستیم و با به کارگیری علم روز، روش‌های مدرن و ابزارهای پیشرفته، به مراجعین خود کمک می‌کنیم تا بدنی سالم و ظاهری جذاب داشته باشند. هدف ما ایجاد آگاهی از طریق اطلاعات صحیح و بروز است تا ضمن فراهم آوردن تجربه‌ی مثبت و دلنشین، پرسش ها و چالش های شما را نیز رفع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا