مراقبت از پوست

درمان سیاهی زیر چشم

بهترین روش های خانگی برای درمان سیاهی زیر چشم

زمانی که در آینه نگاه می‌کنید شایدحلقه‌های سیاه زیر چشم نظر شما را به خود جلب کند. این حلقه‌های سیاه زیر چشم گاهی اوقات می‌توانند زیبایی صورت شما را کم کنند.

بنابراین بهتر است به پزشک یا متخصصی مراجعه کنید و برای درمان سیاهی زیر چشم یا کم کردن آن اقداماتی انجام دهید. سیاهی زیر چشم گاهی اوقات می‌تواند نشان دهنده بیماری باشد. پوست اطراف چشم بسیار نازک می‌باشد.

به‌همین خاطر زمانی که سیاه می‌شود نسبت به قسمت‌های دیگر بدن بیشتر به چشم می‌آید. گاهی اوقات کبودی زیر چشم و تفاوت رنگ آن بسیار زیاد می‌باشد و می‌توان آن را هشداری برای بیماری دانست. همراه مجله مراقبت از پوست فارمو باشید تا به سراغ رفع سیاهی زیر چشم برویم.

روش‌های خانگی و سریع درمان سیاهی دور چشم

عوامل مختلفی باعث ایجاد تیرگی زیر چشم می‌شوند. حلقه سیاه دور چشم می‌تواند در اثر خواب ناکافی، عوامل ژنتیکی، استرس و اضطراب، تغذیه ناسالم و آلرژی ایجاد شود. معمولاً کبودی زیر چشم بیشتر در افراد میانسال و افرادی که دارای مشکلات ژنتیکی هستند و افراد با پوست تیره دیده‌می‌شود. راهکار‌های زیادی برای رفع تیرگی دور چشم وجود دارد که در اینجا به چند مورد از درمان خانگی سیاهی دور چشم اشاره می‌کنیم.

1. کمپرس سرد برای درمان سیاهی دور چشم

یکی از راه‌های درمان گودی و سیاهی دور چشم استفاده از کمپرس سرد می‌باشد. کمپرس سرد توانایی کوچک کردن رگ‌های خونی متورم زیر چشم را دارد. این روش به درمان گودی و سیاهی زیر چشم کمک می‌کند. با گذاشتن تکه‌های کوچک یخ در یک پارچه تمیز و گذاشتن آن بر روی چشم می‌توانید به رفع تیرگی زیر چشم کمک کنید. همچنین می‌توانید با قرار دادن دستمال مرطوب شده با آب سرد بر روی چشم به مدت ۲۰دقیقه به رفع کبودی دور چشم کمک کنید.

روش‌های خانگی درمان سیاهی دور چشم
روش‌های خانگی درمان سیاهی دور چشم

2. استفاده از چای کیسه‌ای برای رفع تیرگی زیر چشم

یکی از راه‌های رفع تیرگی زیر چشم استفاده از چای کیسه‌ای می‌باشد. به علت وجود کافئین و آنتی اکسیدان در چای گردش خون در رگ‌های خونی زیر چشم فعال و تجمع مایعات در زیر پوست کم می‌شود. دو عدد چای سیاه یا سبز را در اب گرم خیس دهید و برای مدت کوتاهی در یخچال بگذارید. سپس به مدت ۲۰دقیقه بر روی چشمان خود قرار دهید و بعد از آن با آب سرد چشمان خود را بشویید.

3. شیر یا شیر بادام سرد برای کاهش حلقه سیاه دور چشم

یک راه درمان سیاهی زیر چشم استفاده از شیر و یا شیر بادام می‌باشد‌. ویتأمین‌های زیادی در شیر وجود دارد که توانایی پاکسازی و تغذیه و آبرسانی پوست دور چشم و برطرف کردن حلقه سیاه دور چشم را دارد. همچنین شیر باعث افزایش خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود و با تولید سلول‌های جدید باعث ترمیم پوست می‌شود. یک پنبه آغشته به شیر سرد را بر روی چشم خود بگذارید و بعد از ۲۰دقیقه با آب خنک بشویید. این عمل را سه بار در هفته انجام دهید.

4. سیب زمینی خام برای درمان تیرگی زیر چشم

برای رفع تیرگی زیر چشم سیب زمینی خام بسیار مؤثر می‌باشد زیرا دارای مواد روشن‌کننده برای رفع سیاهی دور چشم می‌باشد. با گرفتن‌ آب یک سیب زمینی خام و آغشته‌کردن پنبه به آن و قرار‌ دادن آن بر روی چشم به مدت ۱۵ دقیقه یک یا دوبار در هفته می‌توانید به درمان‌ تیرگی زیر چشم کمک کنید.

5. گلاب برای رفع تیرگی زیر چشم

یکی از بهترین راه‌های درمان خانگی سیاهی زیر چشم گلاب است. این ماده طبیعی باعث جوانسازی پوست می‌شود. گلاب یک قابض طبیعی است و خستگی چشم را بر طرف می‌کند. با خیس‌کردن دو پد پنبه‌ای در گلاب و قراردادن آن به مدت ۱۵دقیق بر روی چشم تیرگی زیر چشم کاهش می‌یابد. این کار را دو بار در هفته انجام دهید.

دلایل سیاهی دور چشم چیست؟

پوست زیر چشم بسیار نازک می‌باشد به همین دلیل رگ‌های خونی که در این قسمت قرار گرفته‌اند چون به سطح پوست نزدیک‌تر هستند می‌توانند این ناحیه را تیره‌تر نشان دهند. عوامل دیگری نیز باعث تیرگی زیر چشم می‌شود که در زیر به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1- خستگی بر تیرگی زیر چشم

خستگی زیاد و نداشتن خواب کافی می‌تواند یکی از دلایل ایجاد تیرگی زیر چشم باشد. خواب کم باعث‌ تیره‌ شدن پوست، رنگ پریدگی و پف زیر چشم و به‌وجود آمدن بافت‌های تیره و رگ‌های خونی در زیر پوست خواهد شد.

2- سن بر کبودی زیر چشم

یکی از مهم‌ترین علت تیرگی دور چشم می‌تواند بالا رفتن سن باشد. زمانی که سن بالا می‌رود پوست زیر چشم نازک می‌شود و چربی و کلاژنی که باعث حفظ خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود کاهش پیدا می‌کند. بنابراین کبودی زیر چشم به دلیل پدیدار شدن رگ‌های خونی تیره بیشتر می‌شود و باعث ایجاد حلقه سیاه دور چشم می‌گردد.

3- کامپیوتر تلویزیون و تلفن همراه بر سیاهی دور چشم

نگاه‌ کردن زیاد به تلویزیون تلفن همراه و کامپیوتر باعث ایجاد فشار زیادی به چشم می‌شود و در نتیجه رگ‌های خونی اطراف چشم بزرگتر شده و باعث ایجاد کبودی زیر چشم می‌شود.

4- برنامه غذایی نادرست بر سیاهی زیر چشم

مصرف غذا‌های ناسالم می‌تواند باعث سیاهی دورچشم شود. همچنین به علت مصرف کم سبزیجات و میوه‌ها حلقه سیاه دور چشم بیشتر می‌شود. برای درمان گودی و سیاهی زیر چشم از غذا‌هایی استفاده کنید که دارای ویتامین D زیاد هستند زیرا این ویتامین کمک می‌کند تا پوستی شفاف و درخشان داشته باشیم. برای جلوگیری از ایجاد تیرگی زیر چشم از خوردن فست فود‌ها بپرهیزید زیرا این مواد دارای مقدار فراوانی نمک می‌باشند. نمک زیاد باعث جمع شدن آب و متسع شدن رگ‌های خونی در ناحیه زیر چشم می‌شود. غذا‌هایی مانند ماهی تن و تخم مرغ سرشار از ویتامین D می‌باشند. همچنین برای درمان گودی و سیاهی زیر چشم از مصرف قهوه نیز پرهیز کنید.

5- آلرژی بر حلقه سیاه دور چشم

خشکی چشم و آلرژی می‌تواند عاملی برای ایجاد کبودی زیر چشم باشد. بدن در زمان روبرو شدن با آلرژی ماده‌ای به نام هیستامین ترشح می‌کند که باعث گشاد شدن رگ‌های خونی موجود در زیر چشم می‌شود. همچنین آلرژی باعث می‌شود تا فرد بیشتر پوست دور چشم خود را در اثر خارش و مالش دست بزند. در نتیجه این عمل باعث پاره شدن رگ‌های خونی زیر چشم و ایجاد تیرگی زیر چشم می‌شود.

علت سیاهی دور چشم
علت سیاهی دور چشم

6- حساسیت غذایی و تأثیر آن بر سیاهی دور چشم

در صورتی که بدن شما توانایی هضم غذای خاصی را نداشته باشد این عمل باعث واکنش در پوست می‌شود. افرادی که توانایی هضم شیر را ندارند مشکلات تیرگی دور چشم را دارند.

 7- کمبود آب در بدن و تأثیر آن بر تیرگی زیر چشم

کم آبی هم یکی دیگر از از دلایل ایجاد کبودی دور چشم است. زمانیکه به بافت‌های بدن آب کافی نرسد پوست دور چشم به سمت تیرگی می‌رود و در نتیجه به صورت گود‌رفته و خسته به چشم می‌آید.

8- تأثیر نور خورشید بر تیرگی زیر چشم

هرگاه به صورت مستقیم و به مدت طولانی در زیر نور خورشید قرار بگیرید پوست برای واکنش به این نور زیاد شروع به تولید ملانین اضافی می‌کند و در نتیجه به خاطر تولید این ملانین پوست اطراف چشم تیره می‌شود.

9- تأثیر ژنتیک بر کبودی زیر چشم

عوامل ژنتیکی تأثیر زیادی در ایجاد حلقه سیاه دور چشم دارد. این تأثیر از دوران کودکی شروع می‌شود و با افزایش سن ممکن است بیشتر شود و یا از بین بروند. بعضی از بیماری‌ها مانند تیروئید هم می‌تواند علت حلقه سیاه دور چشم باشد.

جمع بندی برای درمان سیاهی زیر چشم

برای شناخت علت سیاهی زیر چشم نخست باید به دنبال دلایل ایجاد این مشکل باشیم. حلقه سیاه دور چشم معمولاً در اثر عوامل مختلف مانند بیماری یا عوامل ژنتیکی، خستگی، خواب کم و تغذیه ناسالم به وجود می‌آید. یکی از راه‌هایی که می‌توان به درمان سیاهی دور چشم کمک کرد استفاده از کرم دور چشم می‌باشد. کرم دور چشم در برند‌های مختلف در بازار وجود دارد که با توجه به موادی که در ساخت آن‌ها به کار رفته‌شده است می‌تواند تأثیر بسزایی در برطرف کردن کبودی دور چشم داشته باشد.

همچنین کرم دور چشم خانگی یا دست ساز نیز وجود دارد که با استفاده از مواد طبیعی می‌توان آن را با هزینه پایین‌تر از کرم‌های موجود در بازار تهیه کرد و از آن استفاده نمود.

اگر علاوه بر تیرگی دور چشم مشکل پف زیر چشم هم دارید باید بدانید که  پف زیر چشم می‌تواند به خاطر عوامل مختلفی ایجاد شده باشد که این عوامل می‌تواند استرس، حساسیت، تجمع مایع، نوسانات هورمونی، افزایش سن، رژیم غذایی نادرست و عوامل مختلف دیگر باشد. برای برطرف کردن مشکل پف زیر چشم هم می‌توانید از کرم دور چشم موجود در بازار یا دست ساز استفاده کنید.

توجه: این مطلب یک توصیه پزشکی یا دارویی نیست!

5/5 - (1 امتیاز)

دکتر فارمو

دکتر فارمو مجموعه ای از متخصصان زیبایی و تندرستی، با سال ها تجربه‌ در زمینه های سلامت پوست و مو، رژیم درمانی، آرایشی و عمل‌های زیبایی است. ما به طور کامل با نیازهای مخاطبان خود آشنا هستیم و با به کارگیری علم روز، روش‌های مدرن و ابزارهای پیشرفته، به مراجعین خود کمک می‌کنیم تا بدنی سالم و ظاهری جذاب داشته باشند. هدف ما ایجاد آگاهی از طریق اطلاعات صحیح و بروز است تا ضمن فراهم آوردن تجربه‌ی مثبت و دلنشین، پرسش ها و چالش های شما را نیز رفع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا