مجله جراحی زیبایی

اصلاح طرح لبخند

اصلاح طرح لبخند در دندانپزشکی یک روش زیبایی می‌باشد که عیوب دندان را برطرف کرده و سلامت دندان را به فرد برمی‌گرداند. دندان‌ها در گذر زمان زیبایی خود را از دست‌داده و فرسوده‌شده و رنگ و حالتشان تغییر می‌کند. در این هنگام اصلاح طرح لبخند می‌تواند این مشکلات را بهبود بخشد. داشتن لبخندی زیبا و دلنشین آرزوی همه افراد می‌باشد.

مردم به لبخند زیبا لبخند هالیوودی نیز می‌گویند. اگر به چهره بازیگران نگاه کنید لبخند بسیار زیبایی دارند به همین دلیل مردم نام لبخند هالیوودی را به این لبخند‌ها نسبت می‌دهند. در اصلاح طرح لبخند تمام عیوب لثه و دندان برطرف می‌گردد. اگر می‌خواهید بدانید که اصلاح طرح لبخند چگونه است در این تا پایان این مقاله همراه مجله جراحی زیبایی فارمو  باشید.

اصلاح طرح لبخند چیست؟

بسیاری از افراد نمی‌دانند که اصلاح طرح لبخند چیست؟ بعضی‌ها تنها برای اولین بار نام این روش را شنیده‌اند و هیچگونه شناختی نسبت به این موضوع ندارند. اصلاح طرح لبخند برای درمان لبخند اشخاصی است که در هنگام خندیدن احساس می‌کنند از نظر زیبایی دچار مشکل هستند. مثلاً اگر دندان‌های جلو مقداری کج باشد یا لثه‌ها به عقب رفته‌باشند می‌تواند بر روی لبخند تأثیر بدی بگذارد و در هنگام صحبت کردن یا لبخند زدن چهره فرد را نامناسب جلوه‌ دهد. در هنگام خندیدن معمولاً دندان‌ها بیشتر دیده‌می‌شود.

اصلاح لبخند
اصلاح لبخند

همچنین قسمت کوچکی از لثه نیز به چشم می‌آید. زمانی که می‌خندید لب‌ها با تمام فرم و ویژگی‌هایشان کاملاً به چشم مخاطب می‌آید. هرگاه مشکلی در هر کدام از این‌ها وجود داشته باشد باعث ایجاد عیب در ظاهر و لبخند شما می‌شود اقداماتی را که برای برطرف کردن این مشکلات انجام می‌دهید به اصلاح خنده معروف است.

روش‌های اصلاح طرح لبخند کدامند؟

اصلاح طرح لبخند‌ روشی می‌باشد که در آن بر زیبایی و اعتماد به نفس فرد افزوده می‌شود. روش‌های زیادی برای اصلاح طرح لبخند با در نظر گرفتن مشکلات دهان و دندان وجود دارد. تنها پزشک معالج می‌تواند بهترین روش را برای بیمار تشخیص دهد. در زیر به چند روش اصلاح طرح لبخند اشاره می‌کنیم.

سفید کردن دندان‌ها (بلیچینگ)

غذا‌هایی مثل قهوه و چای و مصرف دخانیات با بالا رفتن سن می‌تواند رنگ دندان‌ها را تغییر داده و آن‌ها را لکه‌دار کند. دندان‌های سفید می‌تواند در زیبایی چهره بسیار مؤثر باشد. بلیچینگ دندان یک روش مفید برای درمان تغییر رنگ دندان می‌باشد. همچنین این روش می‌تواند تغییر رنگ دندان‌هایی را که ژنتیکی تیره می‌باشند برطرف کرده و باعث سفیدی و زیبایی دندان شود.

باندینگ دندان (ونیر کامپوزیت)

برای ترمیم دندانی که دچار شکستگی یا پوسیدگی است و همچنین دندان‌هایی که به صورت لب پر و تراشیده شده می‌باشند و یا تغییر رنگ داده‌اند باندینگ دندان یک روش مؤثر می‌باشد. دندانپزشک مواد کامپوزیت را به وسیله یک چسب مخصوص بر روی دندان می‌گذارد و توسط نور آبی بر روی دندان آن را فیکس می‌کند. موادی که برای باندینگ دندان به کار می‌رود قیمت کمتری نسبت به لمینت دارد و معمولاً برای اصلاح طرح لبخند کاربرد بیشتری دارد.

لمینت دندان برای اصلاح طرح لبخند

برای اینکه عیوب سطح رویی دندان پوشانده‌شود لمینت به کار برده‌می‌شود. لمینت از لایه‌های شیشه‌ای نازک که سرامیکی می‌باشند درست شده‌است. به وسیله لمینت دندان‌های شکسته، فواصل بین دندان، تغییر رنگ دندان، کجی و نامرتبی دندان ترمیم می‌شود. انجام لمینت چندین جلسه طول می‌کشد و قبل از شروع این کار اگر دندان احتیاج به ترمیم و درمان اولیه داشته باشد باید همه این مراحل بر روی آن انجام گیرد. پس از قالب‌گیری دندانپزشک لمینت را در محیط لابراتوار می‌سازد. سپس به وسیله اشعه آن را محکم می‌کند.

روکش دندان برای اصلاح طرح لبخند

در صورت آسیب تاج دندان به خاطر شکستگی، پوسیدگی و ضعیف شدن ساختار آن روکش دندان انجام می‌گیرد. اگر فرد با مشکلات شدید دندان روبرو گردد بهترین روش اصلاح طرح خنده روکش دندان می‌باشد. جنس روکش از سرامیک می‌باشد. و به وسیله دندانپزشک بر روی دندان گذاشته‌می‌شود. برای روکش دندان نخست باید قالب‌گیری شود. سپس به لابراتوار فرستاده‌شده و روکش دندان در لابراتوار درست می‌شود. بعد از اینکه قالب‌ها آماده‌شد به وسیله چسب مخصوص بر روی دندان قرار می‌گیرد. روکش دندان باعث می‌شود تا دندان آسیب‌دیده عمر بیشتری داشته‌ باشد زیرا کاملاً سطح دندان را می‌پوشاند و باعث کاهش پوسیدگی آن می‌گردد.

اصلاح طرح لبخند چیست
اصلاح طرح لبخند چیست

ایمپلنت دندان

از دیگر روش‌هایی که برای پر کردن جای دندان کشیده‌شده استفاده‌می‌گردد ایمپلنت دندان می‌باشد. جنس ایمپلنت تیتانیوم و توسط دندانپزشک به صورت یک میله نازک داخل استخوان فک گذاشته‌می‌شود. تیتانیوم مشکلی برای بدن به وجود نمی‌آورد. برای اینکه ایمپلنت شما عمر بیشتری داشته باشد باید از آن مراقبت کنید.

اصلاح طرح خنده از کجا شروع می‌شود؟

نخستین کاری که قبل از اصلاح طرح خنده انجام می‌گیرد این است که وضعیت دندان و لثه‌ها چک می‌گردد. سپس یک عکس از کل دندان‌های بیمار گرفته‌شده و هدف از اصلاح طرح خنده و مراحل آن برای بیمار توضیح داده‌می‌شود. ممکن است قبل از اصلاح خنده نیاز به ارتودنسی یا ترمیم باشد. اصلاح خنده در بین مردم به نام لبخند هالیوودی معروف است زیرا بازیگران و سلبریتی‌ها دارای لبخند‌های زیبایی هستند که بخاطر اصلاح طرح لبخند می‌باشد.

عوارض اصلاح طرح لبخند چیست؟

عوارض اصلاح خنده عبارتند از پوسیدگی، تغییر، حساس شدن دندان و مشکلات لثه می‌باشد که در زیر به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

1. عفونت لثه یا پوسیدگی دندان

یکی از عوارض اصلاح طرح خنده مشکل پوسیدگی دندان می‌باشد که می‌تواند به خاطر عدم رعایت بهداشت ایجاد شود. عفونت لثه باعث می‌شود تا به خاطر تورم امکان لمینت دندان وجود نداشته باشد.

2. حساس شدن دندان‌ها

معمولاً بعد از کاشت لمینت دندان حساسیت ایجاد می‌گردد. اگر دندانپزشک تبحر کافی در تراش دندان نداشته‌ باشد و آن را بیش از اندازه بتراشد در نتیجه دندان بیمار هنگام خوردن غذای گرم و سرد و گاز زدن حساس می‌گردد.

3. درد هنگام گاز زدن

عوارض دیگری که در اصلاح خنده ممکن است به وجود آید این است که بعد از کاشت لمینت و یا کامپوزیت بیمار احساس درد در هنگام گاز زدن و جویدن می‌کند. این عوارض موقتی می‌باشد و بعد از دو تا سه هفته معمولاً برطرف می‌گردد. اما اگر به علت تجربه کم دندانپزشک به دندان ها آسیبی رسیده‌باشد احتمال طولانی شدن درد وجود دارد.

4. نامناسب ترمیم دندان

یکی دیگر از عوارض جانبی اصلاح طرح خنده ترمیم نامناسب دندان می‌باشد. در واقع اصلاح طرح لبخند در بهتر شدن چهره و زیباتر شدن آن موثر می‌باشد. اما اگر دندانپزشک نتواند دندان‌های مناسب با چهره بیمار طراحی نماید ممکن است بیمار از آن رضایت کافی نداشته باشد.

هزینه عمل اصلاح طرح لبخند

هزینه عمل اصلاح طرح لبخند
هزینه عمل اصلاح طرح لبخند

هزینه اصلاح طرح لبخند به عوامل و فاکتور‌های مختلفی وابسته است در اینجا به بررسی بعضی از این عوامل می‌پردازیم.

  • عیوب دندان

عیوب دندان می‌تواند بر روی هزینه و قیمت اصلاح طرح خنده تأثیرگذار باشد. نوع و شدت عیوب‌ از عواملی است که بر روی هزینه تاثیر زیادی دارد. عیوبی مانند تراکم زیاد، فاصله بین دندان‌ها، تغییر اندازه و شکل و تغییر رنگ می‌تواند بر روی هزینه تأثیرگذار باشد.

  • تعداد جلسات درمانی

تعداد جلسات درمان هرچه بیشتر باشد مسلماً هزینه اصلاح طرح لبخند بالاتر خواهد بود.

  • محل کلینیک

یکی دیگه از عوامل تأثیرگذار بر هزینه اصلاح طرح لبخند  موقعیت کلینیکی می‌باشد که در آنجا درمان را انجام می‌دهید. در قسمت‌هایی که بالای شهر به حساب می‌آید و همچنین در شهر‌های بزرگ معمولاً هزینه بالاتر است.

  • میزان اصلاحات مورد نیاز

در صورتی که دندان‌ها نیاز به اصلاح ساده داشته باشد  هزینه آن کمتر است. اگر اصلاحات پیچیده‌تری نیاز باشد مسلما هزینه هم بالاتر خواهد بود.

  • تخصص دندانپزشک

دندانپزشکانی که دارای مهارت و تخصص بیشتری می‌باشند هزینه بالاتری نیز دریافت می‌کنند.  هرچه تخصص در این روش بیشتر  هزینه بالاتر است. هر چه پزشک در کارش تبحر بیشتری داشته باشد هزینه بالاتر می‌باشد.

آنچه در مورد اصلاح طرح لبخند خواندیم:

شاید نام اصلاح طرح لبخند زیاد به گوشتان خورده‌است و بار‌ها از خود پرسیده‌ باشید منظور از اصلاح طرح لبخند چیست؟ باید بگوییم که اصلاح طرح خنده روشی می‌باشد که عیوب دندان را برطرف‌‌ کرده و باعث می‌شود تا دندان‌هایی که پس از گذشت سال‌ها دچار فرسودگی و تغییر رنگ شده‌اند زیباتر شود. برای از بین بردن خط لبخند یک روش عمل جراحی می‌باشد که باید با متخصص جراح پلاستیک مشورت گردد. روش دیگر استفاده از دارو‌های otc است که نیازی به نسخه ندارد.

در بررسی لیفت پوست بدن که یک روش زیبایی می‌باشد و بیشتر در افرادی انجام می‌شود که در اثر کاهش وزن پوست آنها شل و آویزان شده‌ است. در این روش پوست دوباره‌کشیده و سفت می‌گردد تا شادابی به آن بر گردد. افرادی که چین و چروک زیاد دارند از روش لیفت پوست صورت استفاده می‌کنند. معمولاً در لیفت پوست صورت گونه‌ها حجم بیشتری پیدا کرده و خط های افقی که بر روی پیشانی وجود دارد از بین می‌رود.

توجه: این مطلب یک توصیه پزشکی یا دارویی نیست!

4/5 - (1 امتیاز)

دکتر فارمو

دکتر فارمو مجموعه ای از متخصصان زیبایی و تندرستی، با سال ها تجربه‌ در زمینه های سلامت پوست و مو، رژیم درمانی، آرایشی و عمل‌های زیبایی است. ما به طور کامل با نیازهای مخاطبان خود آشنا هستیم و با به کارگیری علم روز، روش‌های مدرن و ابزارهای پیشرفته، به مراجعین خود کمک می‌کنیم تا بدنی سالم و ظاهری جذاب داشته باشند. هدف ما ایجاد آگاهی از طریق اطلاعات صحیح و بروز است تا ضمن فراهم آوردن تجربه‌ی مثبت و دلنشین، پرسش ها و چالش های شما را نیز رفع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا