مراقبت از پوست

روتین پوستی برای روز و شب (روتین مراقبت از پوست)

معرفی کامل ترین، جدیدترین و بهترین روتین پوستی در سال 2023

آیا به دنبال شروع یک روتین پوستی هستید؟ در چنین شرایطی، ممکن است سوالاتی در مورد روتین پوستی ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد. به عنوان مثال: از چه تعداد محصول مواظبت از پوستم باید استفاده کنم؟ کدام یک از محصولات موجود در بازار برای پوست من مناسب است؟ با چه ترتیبی باید از این محصولات استفاده کرد؟ این محصولات چه فایده ای برای پوست من خواهند داشت؟

شما احتمالا با مراحل پاکسازی و مرطوب سازی پوست آشنا هستید اما آیا از روتین پوستی یا محصول خاصی برای بخش درمانی استفاده می کنید؟

اشلی ماگورن، پزشک و متخصص پوست و همچنین بنیانگذار و صاحب  موسسه پوست منهتن و کالیفرنیا توصیه می‌کند:

“مهم نیست که چه نوع پوستی با چه رنگی دارید، برای آنکه بتوانید از مراقبت های روزانه پوستی بهترین نتیجه را دریافت کنید، باید سه قدم ساده را بردارید: پاکسازی، درمان و آبرسانی.”

روتین پوستی چیست؟

درمان پوست به معنای استفاده از سرم ها و کرم هایی است که از مواد اولیه سازگار با پوست، مانند ویتامین C، رتینول، آلفا هیدروکسی اسید ها و موارد مشابه تشکیل شده باشند. با توجه به نوع پوست شما و نتیجه ای که به دنبالش هستید، این مواد و درصد های مورد نیاز ممکن است تغییر کنند. اشلی در این خصوص توضیح می دهد:

” افزودن یک مرحله میانی بین پاکسازی و مرطوب سازی پوست، اهمیت بسیار زیادی دارد. این کار می تواند در طول زمان به سلامتی بیشتر پوست، ظاهری شاداب تر و کند کردن فرایند پیری پوست کمک قابل توجهی کند.”

در این مقاله از وبسایت دکتر فارمو ما بهترین روتین روزانه و شبانه پوست را که توسط بهترین متخصصان پوست تایید شده اند، ارائه خواهیم داد. این روتین ها شامل مراحلی از مراقبت های خانگی برای پوست های چرب، خشک، مختلط یا مستعد آکنه می باشند.

روتین مراقبت از پوست چیست؟

روتین پوستی صبح ها چگونه است؟

برای داشتن پوست جذاب و بدون نقص نباید فقط به دنبال روتین پوستی شبانه باشید بلکه حتما باید از روتین پوستی روزانه استفاده کنید. در ادامه مراحل انجام روتین پوستی صبح را برای شما شرح می دهیم.

مرحله اول: پاکسازی پوست

مرحله اول روتین پوستی پاکسازی پوست
مرحله اول روتین پوستی: پاکسازی پوست

اولین گام در هر روتین پوستی، پاکسازی است. این کار ناخالصی ها و چربی های اضافه ای که منافذ پوست را مسدود کرده و سبب کدری پوست می شوند را از بین می برد. با این حال باید این کار را با ملایمت انجام دهید. دکتر ماگرون در این خصوص می گوید:

“بسیاری از افراد معمولا فرایند پاکسازی را با شدت زیادی انجام می دهند. پاکسازی پوست با مواد بسیار قوی و برای دفعات زیاد می تواند پوست را دچار مشکل کند. این کار می تواند لایه محافظتی پوست شما را از بین ببرد.”

اگر پوست شما خشک یا حساس است، بهتر است روزها پوست خود را تنها با آب بشویید و شب ها با استفاده از یک ماده پاک کننده ملایم، اقدام به پاکسازی پوست صورت خود کنید.

مرحله دوم: تونر

مرحله دوم روتین پوستی استفاده از تونر
مرحله دوم روتین پوستی: استفاده از تونر

علی الاصول شما به تونر احتیاج ندارید اما استفاده از آن می تواند به طراوت پوست شما، حذف مواد باقی مانده روی پوست و متعادل کردن سطح PH آن کمک کند. اگر پوست شما مستعد آکنه است، به دنبال تونر های حاوی سالیسیلیک اسید باشید. پوست های خشک و حساس باید به دنبال تونرهای آب رسان باشند که فاقد الکل هستند. تونرهایی که حاوی گلیسیرین یا اسید هیالورونیک هستند می توانند به تسکین پوست های خشک و حساس کمک کنند.

مرحله سوم: سرم

مرحله سوم روتین های پوستی استفاده از سرم های تقویتی
مرحله سوم روتین های پوستی: استفاده از سرم های تقویتی

انتخاب یک سرم متناسب با جنس پوست شما می تواند، علاوه بر درمان پوست، از آن محافظت کند. سرم شما باید حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C باشند. ویتامین C بسیار اهمیت دارد و افراد در هر سنینی باید از این ویتامین به صورت موضعی بر روی پوست خود استفاده کنند.

مصرف این ویتامین از آسیب های پوستی ناشی از آلودگی و تابش مستقیم خورشید جلوگیری می کند. جنیفر دیوید، متخصص پوست در فیلادلفیا و بنیانگذار موسسه پوست و موی مجازی Skin & Scripts، می‌گوید: “برای پوست‌های تیره‌تر، لکه های پوستی روی بدن (بیماری که تحت عنوان هایپر پیگمنتیشن شناخته می شود) مشکلی رایج است. استفاده از سرم ویتامین C صبح ها می‌تواند به کاهش لکه‌های تیره کمک کند”.

پیشنهاد می کنیم روتین پوست کره ای را مطالعه کنید تا راز جوان بودن پوست مردم کرده را بدانید.

مرحله چهارم: کرم دور چشم

مرحله چهارم روتین پوستی استفاده از کرم دور چشم
مرحله چهارم روتین پوستی: استفاده از کرم دور چشم

کرم های دور چشم در گروه “موارد درمانی” قرار می گیرند. در صورت تمایل، شما می توانید با استفاده از انگشت حلقه (ضعیف ترین انگشت) کرم دور چشم با فرمول ایده آل را به آرامی روی پوست اطراف چشم قرار داده و به آرامی بر روی آن ضربه بزنید. بهتر است از کشیدن پوست ظریف این ناحیه خودداری کنید، چرا که به بافت این بخش آسیب وارد می کند.

مرحله پنجم: مرطوب کننده

مرحله پنجم روتین پوستی استفاده از مرطوب کننده ها
مرحله پنجم روتین پوستی: استفاده از مرطوب کننده ها

در مرحله بعد بهتر است به سراغ محصولاتی با فرمول های سنگین تر، مانند مرطوب کننده پوست بروید. این محصولات پوست شما را هیدراته نگه می دارند و به تقویت سد دفاعی آن کمک می کنند. اگر پوست شما خشک است، بهتر است در طول روز از مرطوب کننده های قوی استفاده کنید.

 

کرم هایی با فرمول های غلیظ که حاوی سرامید ها یا اسید های هیالورونیک هستند می توانند مانند بلوک های ساختمانی به حفظ رطوبت در پوست کمک کنند. با این حال اگر پوستی معمولی یا چرب دارید، مرطوب کننده های سبک تر، مانند لوسیون ها یا ژل هایی که خیلی سریع جذب می شوند و زیر آرایش جمع نمی شوند، انتخاب مناسب تری هستند.

مرحله ششم: ضد آفتاب

مرحله ششم روتین پوستی ضد آفتاب
مرحله ششم روتین پوستی: استفاده از ضد آفتاب

این بخش مهم ترین مرحله در روتین پوستی شما محسوب می شود. استفاده از کرم ضد آفتاب برای هر نوع پوستی و در هر سنی اهمیت دارد. دکتر ماگرون در این خصوص می گوید:” اگر از ضد آفتاب استفاده نکنید درست مانند این است که هیچ یک از مراحل قبلی را انجام نداده اید. خورشید و نور آفتاب اولین دلیل برای پیری زودرس در افراد است”.

دکتر دیوید در این خصوص می گوید:

” آسیب های ناشی از نور خورشید تنها در زیبایی ظاهری پوست خلاصه نمی شود و این موضوع به رنگ پوست بستگی دارد. علاوه بر آن، اگر به دنبال کاهش لکه های پوست خود هستید و از کرم های ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده نمی کنید، درست مانند این است که در مسیر خود، دو قدم به جلو و یک قدم به عقب بردارید.”

کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر را به عنوان آخرین مرحله از روتین صبحگاهی پوست خود در نظر بگیرد. علاوه بر صورت، از کرم ضد آفتاب در گردن و پشت دست ها نیز استفاده کنید. توجه کنید که مراقبت از پوست در برابر نور خورشید حتی در روزهایی که قصد ندارید از خانه خارج شوید، اهمیت دارد. اشعه ماورا بنفش که بیشترین آسیب را برای پوست ایجاد می کند، از پنجره ها نیز می تواند نفوذ کند.

روتین پوستی شب ها چگونه است؟

روتین پوستی در طول شب باید تغییر کند. در طول شب شما به SPF برای محافظت از پوست خود احتیاج ندارید. از سویی دیگر، پوست ما به صورت طبیعی در طول شب و در حین خواب، خود را بازسازی و ترمیم می کند. بنابراین شب بهترین زمان برای استفاده از ویتامین ها و مواد مغذی برای پوست محسوب می شود. شما همچنان باید مراحل پایه یک روتین پوستی، که شامل پاکسازی، درمان و آبرسانی است را در طول شب انجام دهید اما این فرایند اندکی با آنچه که در طول روز انجام داده اید، تفاوت خواهد داشت.

مرحله اول: پاکسازی

مرحله اول روتین پوستی شب پک کردن آرایش
مرحله اول روتین پوستی شب: پک کردن آرایش

ابتدا آرایش و مواد آلوده ای که در طول روز روی صورتتان نشسته است را پاک کنید. در صورت نیاز از پاک کننده های آرایش مخصوص استفاده کنید. این پاک کننده ها ممکن است برای بخش های مختلف صورت (ماند چشم ها یا لب ها) تفاوت داشه باشند. سابینا ویزمن، شیمیدان ارشد آزمایشگاه زیبایی جی اچ، در این خصوص می گوید:

” پاک کننده های رایج در بازار لزوما برای حل کردن آرایش، به خصوص آرایش چشم ها، طراحی نشده اند و آزمایش های ما نیز نشان می دهد این محصولات به تنهایی چندان موثر نیستند.”

بهتر است از همان پاک کننده صبح ها، برای پاک کردن صورتتان در شب نیز استفاده کنید. الگوی ثابتی را تکرار کنید. فراموش نکنید که پاک کننده را باید در امتداد خط رویش موهایتان نیز استفاده کنید. همچنین نواحی زیر چانه را فراموش نکنید.

مرحله دوم: تونر

مرحله اول: پاکسازی

اگر می خواهید از تونر استفاده کنید، بهتر است همان شیوه و محصولی که صبح استفاده کرده اید را تکرار کنید. از آنجایی که تونرها مایع هستند باید از آن ها قبل از سایر فرمول های سنگین تر، مانند سرم ها و مرطوب کننده ها استفاده کنید تا محصول زمان کافی برای جذب در داخل پوست را داشته باشد.

مرحله سوم: سرم یا ماده درمانی

استفاده از سرم ها در روتین پوستی شب
استفاده از سرم ها در روتین پوستی شب

دکتر ماگرون می گوید:” شب بهترین زمان برای استفاده از محصولاتی است که سلول های مرده پوست را از بین می برند و فعالیت های سلولی را تحریک می کنند. اسیدهای آلفا هیدروکسی، مانند اسید گلیکولیک و یا رتینول می توانند انتخاب ایده آلی برای این هدف باشند. این مواد می توانند بافتی صاف و نرم در پوست شما ایجاد کنند و در عین حال، تعداد منافذ باز پوست شما را به حداقل برسانند.

بعضی از سرم ها را می توان هم در طول روز و هم در طول شب استفاده کرد. بهتر است دستور العمل های مندرج در بسته بندی سرم ها را با دقت مطالعه کنید. در صورتی که به دنبال درمان لکه های صورت و هایپرپیگمانتاسیون هستید، بهتر است به طور متناوب از سرم های حاوی رتینوئید و هیدروکینون استفاده کنید و در بازه های زمانی مشخص آن ها را جایگزین یکدیگر کنید.

مرحله چهارم: کرم دور چشم

کرم دور چشم شب در روتین پوستی
کرم دور چشم شب در روتین پوستی

مقدار کمی از سرم یا کرم درمانی خود را به دور چشم هایتان بزنید. در صورتی که صبح ها از کرم دور چشم استفاده می کنید، می توانید این کرم را برای روتین شب خود نیز انتخاب کنید. دکتر ماگرون توضیح می دهد:” لازم نیست از کرم دور چشم به مقدار خیلی زیاد استفاده کنید. با این حال اجرای این روتین می تواند پوست اطراف ناحیه چشم شما را به استفاده از محصولات زیبایی فعال تر عادت دهد و این کار تغییرات بسیار زیادی را در پوست شما ایجاد خواهد کرد”.

مرحله پنجم: درمان آکنه

درمان کردن اکنه در روتین پوستی
درمان کردن اکنه در روتین پوستی

اگر در حال حاضر دچار لکه یا آکنه هستید، باید در روتین شب خود از محصولات مرتبط با درمان آکنه استفاده کنید. دکتر مارگون در این خصوص توضیح می دهد:

” اگر به صورت مزمن به جوش های صورت دچار هستید، بهتر است بخش درمانی را به صورت مداوم انجام دهید. منتظر زمانی که جوش ها ظاهر می شوند، نباشید و هر شب از درمان های مربوط به آکنه در روتین پوستی خود استفاده کنید. شما ممکن است درمان را آغاز کنید و منافذ پوست در ناحیه درگیر را ببندید. چون این درمان سراسری نیست، ممکن است روز بعد درست در کنار ناحیه قبلی، جوش تازه ای را مشاهده کنید.”

جوش به خاطر تجمع چربی در پوست پدیدار می شود. بنابراین از محصولات و روتین هایی استفاده کنید که می توانند منافذ پوست در تمام صورت را تمیز نگه دارند. اگر از رتینوئید استفاده می کنید، به پوست خود اجازه دهید با این ماده جدید خود را تطبیق دهد. سپس می توانید از فرمول های درمانی آکنه مانند سالیسیلیک اسید استفاده کنید.

مرحله ششم: مرطوب کننده

مرحله ششم: مرطوب کننده

مرطوب کردن پوست به خصوص در طول شب بسیار مهم است. در طول شب و هنگامی که در خواب هستیم، پوست ما ممکن است بخشی از رطوبت خود را از دست بدهد. استفاده از مرطوب کننده ها می تواند یک سد مقاومتی ایجاد کند تا پوست بتواند در طول شب رطوبت طبیعی و مواد مغذی را به راحتی حفظ کند.

شما می توانید از همان مرطوب کننده فاقد SPF که در طول روز استفاده می کنید، شب ها نیز بهره مند شوید. همچنین می توانید از یک فرمول مخصوص برای شب ها که خاصیت های متفاوتی از جمله جلوگیری از پیری پوست را نیز به همراه دارد، استفاده کنید.

مرحله هفتم: روغن صورت

روغن صورت برای مرحله آخر روتین پوستی در شب
روغن صورت برای مرحله آخر روتین پوستی در شب

اگر با وجود استفاده از مرطوب کننده ها هنوز هم پوست خشکی دارید، استفاده از روغن های صورت یکی از راهکارهای ایده آل برای حفظ رطوبت پوست در طول شب است. دکتر ماگرون توضیح می‌دهد:

“بسیاری از مردم فکر می کنند اگر دچار آکنه هستند و یا پوست چربی دارند، استفاده از روغن های صورت به ضررشان تمام خواهد شد. این باور درست نیست. استفاده از روغن های صورت می تواند به نرمی و لطافت پوست شما بسیار کمک کند.”

برای تامین مواد مغذی پوست، روغن صورت را به عنوان بخش نهایی روتین شبانه خود در نظر بگیرد. البته این کار را زمانی انجام دهید که سایر محصولات پوستی به خوبی جذب شده باشند.

توجه: این مطلب یک توصیه پزشکی یا دارویی نیست!

3.8/5 - (192 امتیاز)

دکتر فارمو

دکتر فارمو مجموعه ای از متخصصان زیبایی و تندرستی، با سال ها تجربه‌ در زمینه های سلامت پوست و مو، رژیم درمانی، آرایشی و عمل‌های زیبایی است. ما به طور کامل با نیازهای مخاطبان خود آشنا هستیم و با به کارگیری علم روز، روش‌های مدرن و ابزارهای پیشرفته، به مراجعین خود کمک می‌کنیم تا بدنی سالم و ظاهری جذاب داشته باشند. هدف ما ایجاد آگاهی از طریق اطلاعات صحیح و بروز است تا ضمن فراهم آوردن تجربه‌ی مثبت و دلنشین، پرسش ها و چالش های شما را نیز رفع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا