وبلاگ

آیا قرص یونی زینک خواب آور است؟ پاسخ متخصصان!

شواهد موجود حاکی از آن است که کمبود زینک می‌تواند خطر بروز اختلالات خواب و کاهش مدت خواب را افزایش دهد. قرص یونی زینک، جدای از تمامی خاصیت‌هایی که دارد، می‌تواند به بهبود خواب شما منجر شود، اما در پاسخ به این سوال که آیا قرص یونی زینک خواب آور است، باید گفت که هنوز تحقیقات کاملی در این زمینه ارائه نشده است.

آیا قرص یونی زینک خواب آور است؟

آیا قرص یونی زینک خواب آور است؟ برای پاسخی علمی به این سوال نیازمند بررسی موشکافانه تاثیرات قرص یونی زینک بر خواب هستیم. توجه داشته باشید که عناصر غذایی مانند منیزیم، آهن و ویتامین‌ها، به همراه زینک، نقش‌های کلیدی در حفظ توازن شیمیایی مغز ایفا می‌کنند. در طول خواب، که مغز به بازسازی و تجدید قوا می‌پردازد، کمبود زینک می‌تواند به وضوح کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار دهد.

drpharmo

زینک، مانند منیزیم، در تبدیل تریپتوفان، آمینو اسید ضروری بدن، به سروتونین و سپس به ملاتونین، هورمونی که خواب را تنظیم می‌کند، اهمیت دارد. ملاتونین در شب تولید می‌شود و کمک می‌کند تا ریتم‌های طبیعی بدن به خوبی تنظیم شوند. وقتی نور کاهش می‌یابد، این هورمون به‌طور مستقیم از غده صنوبری ترشح می‌شود و به خواب رفتن کمک می‌کند. به همین خاطر، ملاتونین به عنوان درمان رایج برای اختلالات خواب شناخته می‌شود.

سایت درمانکده درباره تاثیرات ملاتونین بر خواب گفته است:

ملاتونین (Melatonin) هورمونی است که در بدن ساخته می‌شود و چرخه شب و روز یا چرخه خواب و بیداری را تنظیم می‌کند. تاریکی بدن را تحریک می‌کند تا ملاتونین بیشتری بسازد و با این کار باعث خوابیدن شما شود. نور، تولید ملاتونین را کاهش می‌دهد تا بدن بیدار بماند. در بعضی از افراد که مشکل خواب دارند سطح ملاتونین پایین است. از این‌رو به نظر می‌رسد که استفاده از قرص ملاتونین می‌تواند به خوابیدن آن‌ها کمک کند.

اگرچه تحقیقات در این زمینه محدود است، اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف زینک و سطح این عنصر در خون با کیفیت خواب ارتباط دارند. در بین افراد جامعه، کسانی که دچار کمبود زینک هستند، به‌طور معمول خواب کمتری دارند. به‌خصوص، افراد بالای ۶۵ سال و زنان بیشتر تحت تاثیر این کمبود قرار می‌گیرند.

نظرسنجی ملی درباره سلامت و تغذیه آمریکایی‌ها بالای ۱۶ سال نشان داده است که افرادی که کمتر از هفت ساعت در شب می‌خوابند، دچار کمبود زینک هستند. این نشان‌دهنده وجود رابطه واضح بین خواب و زینک است، اما آیا زینک بر خواب تاثیر می‌گذارد؟ به احتمال زیاد.

عوارض جانبی قرص یونی زینک

داروخانه آنلاین داروهوم درباره عوارض جانبی این قرص گفته است:

عوارض یونی زینک تنها در صورتی بروز پیدا می کند که این مکمل به صورت خودسرانه یا بیش از حد مجاز مصرف شود. در موارد عادی این قرص هیچگونه عوارضی ندارد. البته کسانی که دارای مشکلات گوارشی، اختلاف در جذب مس، کمبود آهن و بیماری های خاص هستند، باید زیر نظر پزشک و با تجویز او از این قرص استفاده کنند. این مکمل با برخی از آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد صرع نیز دارای تداخل است که در صورت ضرورت مصرف یونی زینک باید بین آنها چند ساعت فاصله ایجاد شود.

یکی از مهم ترین عوارض رایج قرص یونی زینک، سردرد و سرگیجه می باشد که داروخانه مثبت سبز در مطلبی از سایت خود در این باره گفته است:

ویتامین‌هایی که در قرص یونی زینک به کار رفته‌اند، همگی محلول در آب هستند به این معنا که مازاد آنها در بدن ذخیره نمی‌شود و همراه با ادرار از بدن دفع خواهد شد. اما با این حال سردرد و سرگیجه پس از مصرف یونی زینک می‌تواند به دلیل ویتامین C یا ویتامین‌های گروه B موجود در این فرآورده باشند. همچنین اگر عنصر روی (زینک) نیز در بدن افزایش یابد، می‌تواند سردرد و سرگیجه را به دنبال داشته باشد. برای جلوگیری از عوارض قرص یونی زینک طبق دستور از آن استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

در پایان باید گفت که قرص یونی زینک، جدای از تمامی خاصیت‌هایی که دارد، می‌تواند به بهبود خواب شما منجر شود، اما در پاسخ به این سوال که آیا قرص یونی زینک خواب آور است، باید گفت که هنوز تحقیقات کاملی در این زمینه ارائه نشده است.

منبع

https://lepivits.be/en/blog/health-wellness/how-does-zinc-deficiency-affect-sleep

این مطلب دارا محتوا تبلیغاتی است.

توجه: این مطلب یک توصیه پزشکی یا دارویی نیست!

3/5 - (2 امتیاز)

دکتر فارمو

دکتر فارمو مجموعه ای از متخصصان زیبایی و تندرستی، با سال ها تجربه‌ در زمینه های سلامت پوست و مو، رژیم درمانی، آرایشی و عمل‌های زیبایی است. ما به طور کامل با نیازهای مخاطبان خود آشنا هستیم و با به کارگیری علم روز، روش‌های مدرن و ابزارهای پیشرفته، به مراجعین خود کمک می‌کنیم تا بدنی سالم و ظاهری جذاب داشته باشند. هدف ما ایجاد آگاهی از طریق اطلاعات صحیح و بروز است تا ضمن فراهم آوردن تجربه‌ی مثبت و دلنشین، پرسش ها و چالش های شما را نیز رفع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا