وبلاگ

علائم کرونا را بشناسیم؛ راهکارهای پیشگیری از COVID-19

علائم کرونا چیست؟ با پیشینه‌ این ویروس بیشتر آشنا شویم

براساس آمار ها و تحقیقات انجام شده علائم می توانند شامل: تب (در43/8 درصد افراد هنگام پذیرش و 88/7 درصد افراد هنگام بستری) ، سرفه خشک (در 67/8 درصد موارد)، اختلال تنفسی ، احساس خستگی و درد عضلانی( در 11 تا 14%  موارد)، اسهال(در 3.8 درصد موارد) باشند.

کرونا ویروس یک ویروس قدیمی است که بین انسان و حیوانات مشترک بوده است بطوریکه عامل 15 درصد از سرماخوردگی‌های معمولی را کرونا تشخیص می دادند. تا اینکه در سال 2003 در چین با یکسری جهش های ژنی تبدیل به کرونا ویروسی شد که عامل سارس (سندرم حاد تنفسی) بود. این ویروس با آلودگی 8096 نفر،  774 قربانی گرفت و سپس ریشه کن شد. این ویروس بار دیگر در سال 2012 در عربستان با اسم مستعار مرس پیدا شد و با ابتلای 271 نفر ، 105 نفر را از پای در آورد و سپس از بین رفت. در ادامه ضمن آشنایی بیشتر با علائم کرونا به راهکارهای پیشگیری و مراقبتی نیز اشاره می شود.

بیماری کروناویروس 2019 یا کووید-19 “COVID-19” یک عفونت است که توسط یک ویروس خاص به نام SARS-CoV2 ایجاد می شود. اولین بار در اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین ظاهر شد. افراد مبتلا به COVID-19 می توانند دچار تب ، سرفه و تنگی نفس شوند. مشکلات مربوط به تنفس هنگامی اتفاق می افتد که عفونت روی ریه ها اثر بگذارد و باعث ایجاد پنومونی شود.

COVID-19 چگونه پخش می شود؟

کارشناسان فکر می کنند COVID-19 برای اولین بار از طریق حیوانات در چین که ویروس داشتند، در افراد شیوع پیدا کرد. اما می تواند از فرد به فرد دیگر، شبیه آنفولانزا،  نیز گسترش یابد.

علائم بیماری ناشی از ویروس کرونا یا COVID-19 چیست؟

علائم کرونا معمولاً چند روز پس از آلوده شدن فرد به ویروس شروع می شود. اما در بعضی افراد ممکن است علائم کمی دیرتر ظاهر شوند. براساس آمار ها و تحقیقات انجام شده علائم می توانند شامل :
تب (در43/8 درصد افراد هنگام پذیرش و 88/7 درصد افراد هنگام بستری) ، سرفه خشک (در 67/8 درصد موارد)، اختلال تنفسی ، احساس خستگی و درد عضلانی( در 11 تا 14%  موارد)، اسهال(در 3.8 درصد موارد) باشند. به طور متوسط incubation period یا دوره‌ی نهفتگی علائم، چهار روز بوده است. کدورت یا اصطلاحا Ground-glass opacity در CT scan قفسه سینه، در 56/4 درصد موارد دیده شده‌است. 17/9 درصد از بیماران با بیماری غیر شدید و 2/9 درصد از بیماران با علائم شدید، هیچگونه مشکلی را در رادیولوژی یا CT اسکن خود نشان ندادند. لنفوسیتوپنی یا کاهش تعداد لنفوسیت‌های در گردش خون در 83/2 درصد افراد در هنگام پذیرش، مشاهده شد.

برخی از افراد هیچ علامتی ندارند ، یا فقط علائم خفیف دارند. اما در افراد دیگر ، COVID-19 می تواند منجر به مشکلات جدی مانند ذات الریه ، عدم دریافت اکسیژن کافی و حتی مرگ شود. این نشانه ها بیشتر در افرادی که مشکلات زمینه ای دیگری دارند ، دیده می شود.

بیشتر بدانید!

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر تب یا سرفه یا مشکل تنفسی دارید و احتمالاً در معرض COVID-19 قرار داشتید، با پزشک یا پرستار خود تماس بگیرید. اگر 14 روز قبل از مریض شدن در کشور چین بوده اید ، یا اگر در اطراف شخصی بوده اید که ویروس داشته است ممکن است در خطر ابتلا باشید.

اگر علائم در شما شدید نیست، بهتر است قبل از دیدار با پزشک ، با پرستار یا کلینیک خود تماس بگیرید. آنها می توانند به شما بگویند که چه کاری انجام دهید و به کجا بروید. در صورت نیاز به مراجعه به درمانگاه یا بیمارستان ، باید ماسک داشته باشید.

اگر به شدت بیمار هستید و باید فوراً به کلینیک یا بیمارستان بروید ، باز هم باید تماس بگیرید. تا کارکنان بتوانند تدابیری بیاندیشند تا در حین انتقال به بیمارستان باعث بیماری دیگران نشوید.

آیا به تست کرونا نیاز دارم؟

در صورتی که پس از معاینه، کادر درمان به ابتلای شما به ویروس کرونا مشکوک شوند، بله!  از داخل بینی و دهان شما نمونه‌هایی گرفته می‌شود. همچنین ممکن است مایعات داخل ریه های شما و همچنین ادرار و مدفوع شما نیز آزمایش شود. اگر مبتلا به COVID-19 یا عفونت دیگری هستید ، این آزمایشات می توانند آن را نشان دهند. پزشک ممکن است برای بررسی ریه های شما نیز از پرتونگاری سینه استفاده کند.

بیماری COVID-19 چگونه درمان می شود؟

بسیاری از افرادی که علائم کرونا دارند و به COVID-19 مبتلا شده اند، بیماری در آنها بصورت خفیف بروز می کند و تا زمانی که بهبود یابند، می توانند در خانه استراحت کنند. در صورتی که بیماری شدیدتر باشد، ممکن است لازم باشد در بخش مراقبت های ویژه (ICU) بیمارستان بستری شوید. اگر چه درمان خاصی برای این بیماری وجود ندارد، اما در صورت بستری شدن، پزشکان و پرستاران بیمارستان می توانند تنفس و سایر عملکردهای بدن را کنترل و پشتیبانی کنند چرا که ممکن است نیاز به اکسیژن اضافی داشته باشید تا راحت تر تنفس کنید و بهبودی زودتر حاصل شود.

آیا می توان از ابتلا به COVID-19 جلوگیری کرد؟

مواردی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا احتمال ابتلا به COVID-19 را کاهش دهید.

  • اگر در یکی از مناطقی زندگی می کنید که تعداد مبتلایان در آن بالاست ، سعی کنید از افرادی که علائم کرونا یا علائم مشابه آن را دارند، دوری کنید.
  • دست های خود را مداوم با آب و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه بشویید
  • با دوری از حیوانات و بازارهایی که محصولات حیوانی را می فروشند خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهید.
  • گوشت و فرآورده‌های حیوانی را خام نخورید و به خوبی بپزید.
  • بعد از دست زدن به مواد خام دامی حتما دستان خود را بشویید.
  • دقت کنید که این ویروس جدید می‌باشد و ممکن است اطلاعات در مورد آن دائما تغییر کند، لذا نیاز است تا همه‌ی جوانب در نظر گرفته شود.

اگر شخصی در خانه شما COVID-19 دارد ، چند مورد را باید رعایت کنید:

فرد بیمار را از دیگران دور نگه دارید : فرد بیمار باید در یک اتاق جداگانه بماند و در صورت امکان از یک حمام جداگانه استفاده کند.

از ماسک استفاده کنید : فرد بیمار هنگام قرار گرفتن در یک اتاق که سایر افراد هم هستند باید از ماسک استفاده کند. اگر مراقب شخص بیمار هستید ، می توانید هنگام پوشیدن ماسک صورت در اتاق خود نیز از خود محافظت کنید. این امر به ویژه زمانی مهم است که فرد بیمار نتواند ماسک بپوشد. کلیپ زیر نحوه‌ی صحیح زدن ماسک طبق دستور سازمان بهداشت جهانی را نشان می‌دهد.

در مورد مایعات بدن بسیار مراقب باشید: اگر با خون ، مخاط یا سایر مایعات بدن فرد در تماس هستید، ماسک، دستمال و دستکش یکبار مصرف بپوشید. اگر مایعات بدن با پوست شما در تماس بود، دستان خود را سریعاً با صابون بشویید.

تمیز کردن مداوم سطوح : تمیز کردن چیزهایی که زیاد لمس می شوند بسیار مهم است. این شامل تلفن همراه پیشخوان ها، میزهای کنار تخت خواب، میز کار، کامپیوتر، تلفن و سطح حمام است.

دست ها را بشویید : دست های خود را مدام با صابون و آب بشویید.

راهنمای بیماران مبتلا به ویروس کرونا پس از درمان و ترخیص

نکاتی برای بیماران مبتلا به کرونا ویروس جدید(کووید-19) که از بیمارستان مرخص شده‌اند در کتابچه‌ای توسط انجمن متخصصین داروسازی بالینی ایران – مرکز آموزشی، پژوهشی، درمانی سل و بیماری‌های ریوی دکتر مسیح دانشوری، و بخش مراقبت‌های‌ دارویی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری نوشته ‌شده‌است. 

باورهای غلط در مورد ویروس کرونا (COVID-19)

در این بخش به بررسی برخی از باورهای غلط و متاسفانه شایع در مورد ویروس کرونا می پردازیم.

  • این ویروس خیلی کشنده است. ×

توجه: براساس آمار ها، خطر کرونا کمتر از آنفولانزاست و بسیاری از مبتلایان به کرونا به علت کهولت سن یا داشتن بیماری زمینه ای جان خود را از دست داده اند.

  • خوردن آنتی بیوتیک موثر است. ×

توجه: کرونا یک بیماری ویروسی است و با آنتی بیوتیک درمان نمی شود.

  • خوردن سیر ، غرغره کردن دهانشویه ، شستشوی بینی با محلول نمک و روغن کنجد مفید است. ×
  • می توان از متانول ( الکل صنعتی ) بجای اتانول ( الکل سفید ) در از بین بردن این ویروس استفاده کرد. ×

توجه: متانول در بین الکلها ضعیف ترین خاصیت میکروب کشی و بیشترین خاصیت سمی را دارد و با توجه به اینکه به راحتی می تواند از طریق پوست و تنفس جذب شود ، استفاده از آن برای ضد عفونی کردن سطح بدن توصیه نمی شود و ممکن است باعث مسمومیت شود.

باورهای صحیح در مورد ویروس کرونا (COVID-19)

  • ویروس کرونا هنوز واکسن و داروی مخصوص خودش را ندارد .
    هنوز درمانی برای کووید-19 پیدا نشده است . مبتلایان به این بیماری با مراقبت و تقویت دستگاه ایمنی بدن ، بهبود پیدا می کنند.
  • علایم بیماری تقریبا شبیه به آنفولانزاست.
    اگر تب ،گلودرد ،سرفه ،عطسه ،تنگی نفس و اسهال داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.
  • پوویدون آیوداین ( بتادین ) برای استفاده موضعی و برای سطوح جهت تخریب کروناویروس موثر است.
    طبق آخرین مطالعات انجام گرفته ، بتادین با غلظت 0/23 تا 7/5 درصد سبب غیر فعال شدن کرونا ویروس می شود.
  • وایتکس(آب ژاول) (هیپوکلریت سدیم) جهت پاک کردن سطوح از ویروس کرونا مفید است.
    وایتکس با غلظت 0/05 تا 0/5 درصد ویروس کرونا را تخریب می‌کند. به طور معمول غلظت وایتکس‌های موجود در بازار 5/25 درصد یا 3/5 درصد می‌باشد که برای 5/25 درصد می‌توان تا ده یا صد بار رقیق کرد، یعنی یک پیمانه از وایتکس و 9 پیمانه یا 99 پیمانه از آب سرد. برای 3/5 درصد نیز بین ده تا پنجاه بار رقیق کرد. وایتکس با این رقت‌ها باید بین ده تا شصت دقیقه روی سطوح بمانند تا ویروس کشی به خوبی انجام شود. در ضمن در محیطی این عمل را انجام دهید که هوا جریان داشته باشد و خودتان نیز از ماسک و دستکش استفاده کنید.
    نکته‌ی مهم دیگر این است که به طور اشتباهی از جوهر نمک یا جرم گیر(کربنات سدیم) به جای وایتکس (هیپوکلریت سدیم) استفاده نکنید.

توصیه های دارویی در صورت ابتلا به بیماری COVID-19

تا به امروز متاسفانه هیچ واکسن و یا داروی مورد تایید به منظور درمان و یا پیشگیری از کرونا ویروس جدید یافت نشده است و توصیه های عمومی نظیر استفاده از بعضی داروهای شیمیایی و یا گیاهی برای پیشگیری و یا درمان کرونا ویروس به اثبات نرسیده است. پس در حال حاضر تنها راه پیشگیری رعایت نکات بهداشتی است. تنها چندین دارو وجود دارند که بطور آزمایشی استفاده شده اند که آن هم به دلیل عوارض زیاد این داروها و مشخص نبودن تاثیر آنها فقط در افراد بستری در بیمارستانها و تحت نظر مورد استفاده قرار می گیرند.

 8 نمونه از این داروها گزارش شده است که در مراحل متفاوت تحقیق به سر می‌برند.
به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک و خودسرانه برای دریافت این داروها به داروخانه‌ها مراجعه نکنید، تنها در صورت تجویز متخصص و با توجه به توصیه‌های وی، از رژیم 4 دارویی یا سایر رژیم‌ها استفاده کنید. 

این داروها عبارتند از :

1-Arbidol) umifenovir)
2- ritonavir
3- lopinavir
4- remdesivir
5-chloroquine
6- hydroxychloroquine
7- favipiravir
8-ribavirin


عوامل ضد ویروسی که ممکن است در مقابله با کرونا ویروس جدید(کووید-19) موثر باشند، در ستون اول از سمت چپ با توجه به مرحله‌ی تحقیقاتیشان دارای رنگ‌های مختلف می‌باشند.

 

همچنین شواهد قطعی و دقیقی مبنی بر اثر گذاری تجویز مکمل ویتامین D و نیز مکملهای ویتامین  A ، C ، زینک ( روی ) و سلنیوم و مکملهای گیاهی در پیشگیری از عفونت کرونا ویروس وجود ندارد. در عین حال با توجه به یکسری مطالعات محدودی که در این زمینه صورت گرفته است، نمی‌توان به طور کامل تاثیر این مواد را بر سیستم ایمنی انکار کرد و به طور مثال در یک تحقیق نشان داده شد که کمبود روی و ویتامین آ ناشی از سوء تغذیه می‌تواند روی تمامی قسمت‌های سیستم ایمنی تاثیر گذاشته و به عنوان یک ریسک فاکتور در مقابل عفونت‌ها شناخته شود.

توصیه‌های مهم پایانی جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

1-سعی کنید حتما در خانه بمانید و از تردد در مکان‌های شلوغ پرهیز کنید.

2- استراحت کافی داشته باشید.

3- تغذیه مناسب و سالم داشته باشد.

4-اگر مجبور به خروج از خانه هستید، حتما به طور مداوم دستان خود را ضد عفونی کنید، به صورت خود دست نزنید، با کسی دست ندهید و فاصله‌ی حدود 6 فوت( حدود 1.5 تا 2 متر) را از سایر اشخاص حفظ کنید.

5- قبل از ورود به خانه، یک خط قرمز برای کفش‌های خود مشخص کنید. یک سطل زباله درب دار یک میز را در خارج از در ورودی قرار دهید و تمامی وسایل از قبیل موبایل،کیف پول، کلید خانه و سوییچ ماشین را روی میز ضدعفونی کنید و دستکش و ماسک خود را داخل سطل زباله بیاندازید.

6-اگر خرید کرده‌اید، آن را از پوشش خود در خارج کرده و داخل ظروف دیگری بگذارید. موادی مانند ماست، شیر و غیره را با یک تشت به داخل سینک برده، آنها را با مایع ضد عفونی بشویید و پس از خشک شدن داخل یخچال بگذارید. سپس سینک را نیز بشویید.

7- برای خرید نان نیز نانوای‌ای را پیدا کنید که فرد دریافت کننده‌ی پول متفاوت از فرد تحویل‌دهنده‌ی نان باشد. هنگام استفاده از نان هم حتما به خوبی آن را حرارت دهید.

8- استرس بیش از حد مضر است! استرس زیاد یکی از عوامل مهم تضعیف کننده‌ی سیستم ایمنی می‌باشد. مقدار کمی استرس باعث می‌شود مسئله را جدی گرفته و نکات بهداشتی را با دقت رعایت کنید اما وقتی از حد بگذرد شما را فرسوده می‌کند. در حال حاضر تنها کاری که می‌توان کرد رعایت مسائل بهداشتی می‌باشد لذا از فکر و خیال بیش از حد پرهیز کنید و اخبار منفی را نیز صبح تا شب دنبال نکنید. حال که چنین شرایطی پیش آمده از بودن در کنار خانواده لذت ببرید و یا به کارهای عقب افتاده‌ی خود برسید. صبح ها در خانه نرمش کنید، به موقع صبحانه بخورید، موسیقی گوش دهید، شروع به نوشتن کنید اما نه در فضای مجازی، بلکه با کاغذ و قلم، فیلم ببینید و بیشتر بخندید…

دکتر علیرضا زین‌الدینی
دکتر ابوذر شفقی

 

منابع (References)

uptodate.com

cdc.gov

Centers for Disease Control and Prevention. 2019 Novel coronavirus, Wuhan, China. Information for Healthcare Professionals. (Accessed on February 14, 2020).

drugvirus.info

Bonaventura, P., Benedetti, G., Albarède, F., & Miossec, P. (2015). Zinc and its role in immunity and inflammation. Autoimmunity Reviews, 14(4), 277–285. doi:10.1016/j.autrev.2014.11.008

5/5 - (1 امتیاز)

دکتر فارمو

دکتر فارمو مجموعه ای از متخصصان زیبایی و تندرستی، با سال ها تجربه‌ در زمینه های سلامت پوست و مو، رژیم درمانی، آرایشی و عمل‌های زیبایی است. ما به طور کامل با نیازهای مخاطبان خود آشنا هستیم و با به کارگیری علم روز، روش‌های مدرن و ابزارهای پیشرفته، به مراجعین خود کمک می‌کنیم تا بدنی سالم و ظاهری جذاب داشته باشند. هدف ما ایجاد آگاهی از طریق اطلاعات صحیح و بروز است تا ضمن فراهم آوردن تجربه‌ی مثبت و دلنشین، پرسش ها و چالش های شما را نیز رفع کنیم.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا