مراقبت از پوست

دلایل قرمزی پوست

دلایل و رفع قرمزی پوست چیست؟ علت قرمزی پوست صورت و پا

موارد زیادی وجود دارند که می توانند از مهمترین دلایل قرمزی پوست یا تحریک آن شود. ممکن است  قرمزی پوست به این دلیل باشد که خون به سطح پوست سرازیر می شود تا با ویروس ها مبارزه کند و باعث بهبودی شود یا به این دلیل که آفتاب سوختگی، باعث سرخ شدن پوست شما شده است و یا حتی واکنش های آلرژیک نسبت به فصل های مختلف یا در اثر فعالیت، مانند ورزش سنگین، پوست قرمز شود.

قرمزی پوست همیشه دلیلی برای نگرانی نیست، اما می تواند ذهن را درگیر کرده و ما را ناراحت کند. همچنین ممکن است پوست قرمز با علائم دیگری همراه باشد. پی بردن به علت اصلی آن می تواند به شما کمک کند پوست خود را درمان کرده و از تکرار آن جلوگیری کنید.

علت قرمز شدن ناگهانی پوست صورت

علت قرمز شدن پوست صورت و بدن چیست؟ بسیاری از چیزها می توانند صورت ما را قرمز کنند، از جمله آفتاب سوختگی، آکنه و… اما در ادامه لیستی را به شما می دهیم که ممکن است دچار بیماری پوستی شده باشید.

آفتاب سوختگی پوست
نشانه های افتاب سوختگی بر روی بدن

1.آفتاب سوختگی

سوختگی با نور آفتاب میتواند باعث قرمزی پوست شود . اگر به مدت زیادی در معرض نور خورشید قرار بگیرید با تحریک شدن سلول های پوستی و افزایش جریان خون باعث
قرمزی پوست شما می شود .
سوختگی با نور خورشید عوامل دیگری را شامل میشود که عبارت اند از:
احساس گرما در هنگام لمس قسمت های آسیب دیده
درد و به جود آمدن حساسیت
تورم و تاول ناحیه آسیب دیده
اگر افتاب سوختگی شدید تر باشد میتواند باعث سرد درد ، کاهش فشار خون ، تب و لرز و حتی احساس درد و سنگیینی در چشم ها شود

2.عرق سوز شدن

عرق سوز شدن یک واکنش طبیعی بدن است در برابر فشار حرارتی و تنش های حرارتی.
قرمز شدن پوست یکی از نشانه ها و علائم عرق سوز شدن بدن است که به دلیل افزایش جریان خون اتفاق می افتد که میتواند همراه با درد یا حس سوزش همراه باشد

3.حساسیت دارویی

حساسیت دارویی واکنش غیرمنتظره بدن است نسب به یک دارو که ممکن است به شکل های مختلفی نیز نمایان شود . قرمز شدن پوست ، درد و خازش ، تورم نیز میتواند از نشانه های حساسیت دارویی باشد

4.مخملک یا تب اسکارلت

نوعی بیماری عفونت باکتریایی است که توسط باکتریی استرپتوکوکوس به جود می آید که معمولا در کودکان مشاهده میشود با این حال بزرگترین احتمال ابتلا در افراد زیر 18 سال است .
از جمله معروف ترین نشانه های این بیماری میتوان به قرمزی پوست اشاره کرد که در نواحی دور گردن و سینه ظاهر میشود اشاره کرد .

5. روزاسه

روزاسه یک بیماری پوستی است که معمولاً صورت را درگیر می کند و بیشتر در زنان با پوست روشن دیده می شود. علت آن ناشناخته است، اما محرک هایی وجود دارد که با درمان قابل کنترل است.

بیماری پوستی روزاسه

6. بیماری درماتومیوزیت

نوعی بیماری پوستی نادر است که فرد بیمار دچار مشکلات پوستی می شود. البته این بیماری به مشکلات پوستی ختم نمی شود. برای شناخت بیشتر بیماری درماتومیوزیت، مقاله آن را مطالعه کنید.

7. غذاهای تند

مصرف غذاهای تند، الکل، پنیر، نوشیدنی های گرم، کافئین و دویدن هوازی نیز می تواند باعث قرمزی صورت شود.
غذاهای تند به دلیل توانایی تولید گرما، رگ های خونی را گشاد می کند، که جریان خون را به صورت افزایش می دهد و باعث قرمز شدن صورت می شود.

8. لوپوس

بیماری خود ایمنی که در آن سیستم ایمنی بدن انسان شروع به حمله به اعضای بدن خود می کند که به نام لوپوس شناخته می شود. هنگامی که به پوست حمله می کند، بثورات پروانه ای شکل معمولا روی صورت و گونه ها ظاهر می شود. همچنین می تواند باعث تورم شود.

بیماری پوستی لوپوس

9. حساسیت تماسی

گاهی اوقات تماس داشتن پوست با محیط و مواد خارجی موجب آلرژی پوستی می شود برای مثال استفاده از عطر، صابون، قرار گرفتن در یک محیط گرد و غباری،  رنگ مو و… می تواند منجر به واکنش آلرژیک بر روی پوست شود

راه های رفع قرمزی پوست صورت

برای رفع قرمزی پوست پیشنهاد می شود از موارد زیر استفاده کنید.

• حمام آب خنک یا کمپرس سرد

یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن التهاب و قرمزی پوست، کمپرس یخ یا شستن صورت با آب سرد است.

• لایه برداری اسید سالیسیلیک یا گلیکولیک اسید

لایه بردارهای اسید گلیکولیک سلول های مرده را از سطح پوست حذف می کند. لایه برداری با اسید سالیسیلیک برای درمان قرمزی و لکه های ناشی از آکنه خیلی خوب است. هر لایه برداری شیمیایی باید توسط یک متخصص زیبایی یا متخصص پوست آموزش دیده انجام شود.

• عسل

عسل برای درمان مشکلات پوستی بسیار مناسب است، عسل خاصیت ضد التهابی دارد و باعث ترمیم زخم ها می شود. این ماده باعث بهبود هرگونه ضایعه پوستی بر روی صورت می شود.

• آلوئه ورا

یکی دیگر از راه های رفع قرمزی پوست صورت استفاده از گیاه معجزه آور آلوئه ورا است که باعث کاهش لکه های قرمز بر روی صورت می شود.

• چای بابونه

چای بابونه برای تقویت شادابی پوست کمک شایانی می کند و خاصیت ضد التهابی دارد. این گیاه به التهاب پوست شما کمک کرده و باعث کاهش قرمزی پوست صورت شما می شود.

بیشتر بخوانید : کک‌ومک چیست؟

• درمان التهاب و قرمزی پوست صورت با جو دوسر کلوئیدی

2 الی 3 قاشق غذاخوری جو دوسر کلوئیدی را با مقداری آب مخلوط کنید تا بافت خمیری چسبانکی ایجاد شود و بعد خمیر را به پوستتان بزنید و بگذارید 15 الی 20 دقیقه بر روی پوست بماند. بعد از این مدت زمان با آب گرم پوستتان را آب کشی کنید و برای رسیدن به نتیجه ای درست باید هر روز از این محلول استفاده کنید.

• خیار

خیار غنی از فیتوشیمیایی است که باعث کاهش آکنه و ضایعات می شود، خیار می تواند به رفع قرمزی پوست کمک کند. اقدام دیگر خیار شفاف سازی و مرطوب سازی پوست است.

• ماست

ماست یک محصول لبنی حاوی پروبیوتیک بوده که طبق مطالعات دانشمندان پروبیوتیک خوراکی می تواند عملکرد سد پوستی را افزایش داده و باعث کاهش حساسیت پوست شود.

• محلول چای سبز

چای سبز خاصیت ضد قارچی و التهابی دارد و محلول چای سبز می تواند لکه های قرمز صورت شما را بهبود بخشد.

• روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی لاریک اسید بوده که این اسید باعث می شود، تمامی قارچ های صورت شما را از بین برود.

3.7/5 - (4 امتیاز)