مجله جراحی زیبایی

پیوند مو (کاشت مو) چیست و چگونه انجام می‌شود؟ + معرفی روش ها

همه چیز درباره معجزه کاشت موی سر

کاشت مو برای اضافه کردن موهای بیشتر در نواحی طاس و کم پشت روی سر شما انجام می شود. این کار با برداشتن مو از قسمت های دیگر سر که دارای موهایی پر پشت است یا سایر قسمت های بدن انجام می شود. سپس عمل کاشت مو با پیوند دادن این موها به قسمت های کم پشت یا طاس سر انجام می گیرد.

در سراسر جهان، حدود شصت درصد از مردان و پنجاه درصد از زنان از ریزش مو رنج می برند. برای درمان این مشکل مردم اغلب از محصولات ضد ریزش مو، از جمله درمان های موضعی مانند ماینوکسیدیل (Rogaine) استفاده می کنند.

کاشت مو برای اضافه کردن موهای بیشتر

کاشت مو یکی از روش های ترمیمی قسمت های کم پشت و طاس سر است. اولین عمل جراحی کاشت مو در سال هزار و نهصد و سی و نه در ژاپن انجام شد. در دهه های بعد، پزشکان در عمل کاشت مو یا ‘پلاگین‘ را پیشرفت کردند. این پیشرفت شامل پیوند دادن موها به قسمت های طاس سر بود.

با گذشت زمان جراحان شروع به استفاده از تکنیک پیوند مینی و میکرو کردند. این تکنیک باعث می شود تا عمل پیوند موی سر و زخم های ناشی از آن در ظاهر افراد مشخص نباشد و روند مراقبت از مو به خوبی طی شود.

آیا پیوند و کاشت مو برای همه افراد موثر است؟

پیوند و کاشت مو به طور معمول به نسبت محصولات ضد ریزش مو موفق تر است. با این وجود برخی از عوامل را برای انجام کاشت مو باید در نظر گرفت:

• 10 تا 80 درصد از موهای پیوندی پس از سه تا چهار ماه به طور کامل رشد می کند.
  • موهای پیوند به مرور زمان مانند موهای دیگر قسمت های سر می شوند.
  • افراد مبتلا به فولیکول های خفته (کیسه هایی که معمولاً حاوی موهای زیر پوستی هستند اما این موها دیگر رشد نمی کنند) ممکن است نتیجه دلخواه را از کاشت مو نگیرند. با این وجود تحقیقات انجام شده در سال 2016 ثابت می کند که پلاسما درمانی می تواند تا 75 درصد باعث رشد موها پس از عمل کاشت مو شود.

نکته: پیوند مو برای همه موثر نیست. در صورتی که به طور طبیعی یا به دلیل آسیب دیدگی خاصی موهای خود را از دست داده اید، عمل کاشت مو برای شما موثر خواهد بود.

آیا پیوند و کاشت مو برای همه افراد موثر است؟

عمل پیوند و کاشت مو با استفاده از موهای سر شما انجام می شود. با توجه به این موضوع برای برخی افراد که شرایط خاصی دارند، نتیجه دلخواه را نخواهد داشت. این شرایط شامل موارد زیر است:

• نازک شدن و طاسی گسترده در سر
  • ریزش مو به دلیل شیمی درمانی پس از سرطان یا استفاده از سایر داروها
  • زخم های پوست سر ناشی از صدمات

هزینه کاشت مو چقدر است؟

پیوند و کاشت مو می تواند از حدود 4000 دلار تا 15000 دلار به ازای هر جلسه با توجه به شرایط بیمار متغیر باشد. هزینه کاشت مو ممکن است به موارد زیر بستگی داشته باشد:

• میزان موهایی که در صدد کاشت آن هستید.
  • داروهایی که باید پس از جراحی کاشت و پیوند مو استفاده کنید.
  • تجربه جراح
  • تکنیک هایی که جراح استفاده می کند.
  • از آنجا که پیوند مو جراحی زیبایی محسوب می شود، بیمه درمانی هزینه آن را پرداخت نمی کند.

کاشت مو چگونه انجام می شود؟

جراح کاشت مو، موهای نواحی پرپشت سر شما را برداشته و آن را به محلی که مو ندارید انتقال می دهد. این موها طور معمول از پشت سر شما برداشته می شود اما جراح می تواند موها را از سایر قسمت های بدن نیز بردارد.

قبل از شروع عمل پیوند، جراح شما ناحیه ای را که موها را از آن برمی دارد با یک بی حسی موضعی بی حس می کند. همچنین می توانید از جراح بخواهید تا با تزریق یک آرام بخش شما را در طی عمل بیهوش کند. جراح شما در طی عمل کاشت و پیوند مو یکی از دو روش زیر را انجام می دهد:

پیوند واحد فولیکول (FUT)

روش FUT گاهی اوقات به عنوان جراحی نوار واحد فولیکول مو شناخته می شود. برای انجام روشFUT ، جراح شما مراحل زیر را انجام می دهد:

• جراح برای برداشتن موهای ناحیه ای از سر شما، پوست سر را برش می دهد.
  • اندازه این برش به طور معمول حدود 6 تا 10 اینچ طول دارد.
  • سپس جراح ناحیه برش داده شده را بخیه می زند.
  • جراح شما و دستیاران آنها، نواحی از پوست سر را که عمل پیوند روی آن انجام می گیرد مشخص می کنند.
  • آنها ممکن است این نواحی را به قسمت های بسیار کوچکی تقسیم کنند
  • .با استفاده از سوزن یا تیغ، جراح سوراخ های کوچکی را در پوست سر شما ایجاد می کند.
  • جراح موها را از دیگر قسمت های پوست سر برداشته و در سوراخ های ایجاد شده قرار می دهد. (این مرحله همان عمل پیوند یا کاشت مو نامیده می شود.)
  • آنها سپس ناحیه های جراحی شده را با باند یا گاز می بندند.

تعداد موهایی که کاشته می شوند به موارد زیر بستگی دارد:

• نوع موهای شما
  • کیفیت (از جمله ضخامت) مو
  • رنگ مو

استخراج واحد فولیکول (FUE)

برای انجام روش FUE، جراح شما مراحل زیر را انجام می دهد:

• جراح فولیکول های مو را از پشت سر شما بر می دارد.
  • این فولیکول های برداشته شده بسیار ریز هستند.
  • مانند روش قبلی، جراح سوراخ های کوچکی را در پوست سر شما ایجاد می کند و فولیکول های مو را در آن سوراخ ها قرار می دهد.
  • سپس ناحیه جراحی شده را با باند یا گاز می بندد.

بهبودی پس از عمل پیوند مو

بهبودی پس از جراحی کاشت مو ممکن است چند ساعت تا چند روز طول بکشد. روند بهبودی بستگی به میزان نواحی جراحی شده دارد. شما در همان روز جراحی می توانید به خانه بروید.

پس از انجام عمل جراحی، جراح شما با دقت هر باند را از نواحی جراحی شده بر میدارد. این نواحی ممکن است متورم شده باشند، بنابراین جراح شما ممکن است تریامسینولون را به آن ناحیه تزریق کند تا تورم را از بین ببرد.

بهبود پس از عمل پیوند مو

به احتمال زیاد در محل پیوند و همچنین در ناحیه ای که مو از آن برداشته شده است، احساس درد می کنید. جراح ممکن است موارد زیر را برای کاهش درد شما تجویز کند:

• داروهای ضد درد، مانند ایبوپروفن (Advil)
  • آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از عفونت
  • داروهایی برای کاهش التهاب و تسکین تورم مانند استروئید خوراکی
  • داروهایی مانند Finasteride (Propecia) یا Minoxidil (Rogaine) برای کمک به تحریک رشد مو

مراقبت های بعد از عمل کاشت مو

• تا چند روز بعد از عمل موهای خود را نشویید.
  • برای چند هفته اول پس از جراحی از شامپو هایی با فرمولاسیون سبک استفاده کنید.
  • شما پس از حدود سه روز می توانید فعالیت های عادی و روزمره خود را انجام دهید.
  • حدود 3 هفته پس از جراحی از برس و شانه استفاده نکنید.
  • از کلاه استفاده نکنید.
  • حدود یک هفته ورزش نکنید.
  • اگر برخی از موهای پیوند داده شده از بین رفتند، نگران نشوید. این مسئله بخشی از روند بهبودی است.
  • موهای پیوند یافته ممکن است تا چند ماه با موهای اطراف آن مطابقت نداشته باشد.

عوارض جانبی کاشت و پیوند مو

متداول ترین عارضه جانبی کاشت مو جای زخم ناشی از جراحی است و با هیچ روش از این امر نمی توان جلوگیری کرد.

سایر عوارض جانبی عبارتند از:

• عفونت ها
  • چرک در اطراف برش های ناشی از جراحی
  • درد پوست سر، خارش و تورم
  • التهاب فولیکول های مو
  • خون ریزی
  • بی حسی در اطراف ناحیه جراحی شده
  • ریزش مو

عوارض جانبی داروهای Minoxidil و Propecia :

• پوست سر را تحریک می کند.
  • درد قفسه سینه
  • ضربان قلب نامنظم
  • تورم پستان
  • تورم دست
  • تورم پا
  • اختلال در عملکرد جنسی

چگونه جراح مناسب را پیدا کنیم؟

موارد زیر را در انتخاب جراح برای کاشت مو مد نظر قرار دهید:

• حتما یک جراح دارای مجوز را انتخاب کنید.
  • سابقه و تجربه بالا
  • از جراح بخواهید که عکس جراحی های قبلی خود را به شما نشان دهد.
  • قبل از تصمیم گیری در مورد روش پیوند مو با پزشک یا جراح مربوطه صحبت کنید.

مهم است بدانید که هیچ یک از روش ها صد در صد موفق آمیز نیستند. شما همچنین ممکن است بر اساس حجم یا کیفیت موی خود واجد شرایط برای جراحی کاشت مو نباشید.

خطرات و هزینه های درمان

قیمت کاشت مو تا حد زیادی به میزان قسمت های طاس و کم پشت سر بستگی دارد. به طور کلی این هزینه از 4000 دلار تا 15000  دلار متغیر است. جراحی کاشت مو تحت پوشش بیمه های درمانی نمی باشد. مانند هر نوع عمل جراحی دیگری، پیوند مو خطراتی از جمله خونریزی و عفونت دارد. همچنین این احتمال وجود دارد که رشد مو پس از جراحی غیر طبیعی به نظر برسد.

خطرات و هزینه های درمان

برخی از افراد پس از جراحی التهاب یا عفونت فولیکول های مو یا فولیکولیت را تجربه می کنند. با پزشک خود در مورد این خطرات و نتیجه دلخواه خود از عمل جراحی صحبت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا تصمیم بگیرید که آیا جراحی کاشت مو برای شما گزینه خوبی است یا خیر.

4.7/5 - (3 امتیاز)