مجله آرایشی و زیبایی

همه چیز در مورد لیزر موهای زائد

بررسی لیزر برای موهای زائد + عوارض لیزر

لیزر مو‌های زائد یکی از روش‌های محبوب برای حذف و از بین‌بردن مو‌های ناخواسته بدن می‌باشد که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده‌ است. در واقع این روش باعث خلاص شدن از اپیلاسیون، تیغ، موبر و همچنین ر‌هایی از جوش‌های زیر پوستی می‌باشد.

لیزر موی زائد هم مانند هر روش دیگری امکان سو استفاده در آن وجود دارد و افرادی هستند که با استفاده از دستگاه‌های ارزان قیمت به این کار اقدام می‌کنند و مراجعین نتیجه مطلوبی از آن نمی‌گیرند. همراه مجله اینترنتی فارمو باشید تا به سراغ بررسی لیزر موهای زائد برویم و همه چیز در مورد آن را بدانیم.

لیزر مو‌های زائد چگونه است؟

در لیزر مو‌های زائد موهای زبر و تیره رنگ را با حرارت می‌سوزانند. با حرارت و سوزاندن آن فولیکول مو آسیب‌ دیده و از بین خواهد رفت. در واقع مو‌های بدن دارای سیکل رشد و استراحت می‌باشند. در صورتی که در هنگام لیزر مو زائد فولیکول آن در حالت استراحت باشد اشعه بر آن اثر نمی‌کند. برای همین برای از بین‌بردن این مو‌ها نیاز به جلسات درمانی متعدد با فاصله زمانی معین می‌باشد. در هر جلسه لیزر موی زائد مقداری از فولیکول‌ها از بین می‌رود و سرانجام همه آن‌ها نابود خواهند شد.

لیزر موهای زائد چگونه است؟
لیزر موهای زائد چگونه است؟

آیا لیزر مو‌های زائد برای بدن ضرر دارد؟

در صورت استفاده از دستگاه‌های لیزر استاندارد و همچنین مهارت اپراتور اشعه لیزر عوارض زیادی نخواهد داشت زیرا این اشعه‌ها به عمق عضلات نفوذ نمی‌کند و فقط لایه سطحی پوست و فولیکول مو را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مزایای لیزر مو‌های زائد با دستگاه

  1. بدون عارضه می‌باشد.
  2. در صورت استفاده از دستگاه‌های پیشرفته که دارای سیستم خنک‌کننده می‌باشند هیچگونه دردی ندارد و تأثیر آن دائمی می‌باشد.
  3. اثربخشی بالا
  4. نیازی به بستری شدن نیست و می‌توانید پس از انجام لیزر مو‌های زائد به فعالیت خود ادامه دهید.
  5. برخلاف روش‌های دیگر هیچ گونه ناراحتی و دردی به همراه ندارد.
  6. FDA این تکنولوژی را برای از بین‌بردن مو‌های زائد تأیید کرده است.
  7. باعث درگیری پوست نمی‌شود.
  8. قسمت‌های زیادی را می‌توان در مدت کوتاهی درمان نمود.
  9. تغییر رنگدانه و ایجاد زخم معمولاً خیلی کم اتفاق می‌افتد.
  10. عمل لیزر مو‌های زائد بدن معمولاً خیلی سریع انجام می‌گیرد و از چند دقیقه تا چند ساعت به طول می‌انجامد.
  11. درجه انجام لیزر مو‌های زائد بسته به ناحیه‌ مورد درمان قابل تنظیم می‌باشد و در قسمت زیر بغل عوارض آن کم است.
  12. نتیجه لیزر مو‌های بدن درمدت زمان کوتاهی قابل مشاهده می‌باشد.

مقالات مرتبط: لیزر جوانسازی پوست

عوارض لیزر مو‌های زائد

در صورت لیزر مو‌های زائد با دستگاه‌های ارزان قیمت ممکن است شاهد عوارضی پس از لیزر باشید که این عوارض عبارتند از:

1- قرمزی و تحریک پوست

یکی از عوارضی که پس از انجام لیزر مو‌های زائد ایجاد می‌شود قرمزی و تحریک شدن پوست می‌باشد. این مشکل بیشتر در قسمت‌های حساس بدن و نقاطی که پوست نازک‌تر می‌باشد اتفاق می‌افتد. در واقع این قرمزی شبیه زمانی است که مو‌های زائد خود را با اپیلاسیون اصلاح می‌کنید. این عارضه در زمان کوتاهی از بین می‌رود اما اگر برای برطرف شدن آن عجله دارید می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.

2- تغییر رنگدانه‌های پوست

افرادی با پوست روشن امکان ایجاد لکه‌های تیره بعد از اتمام لیزر مو‌های زائد بر روی پوست آن‌ها وجود دارد. همچنین افرادی که دارای پوست تیره می‌باشند هم امکان ایجاد لکه‌های روشن روی پوست آن‌ها وجود دارد. در واقع این حالت موقتی می‌باشد و پس از مدتی از بین می‌رود. اما اگر این عارضه طول کشید می‌توانید با پزشک متخصص خود صحبت کنید.

عوارض لیزر مو‌های زائد
عوارض لیزر مو‌های زائد

3- رویش مو در اطراف قسمت‌های لیزر شده

این مشکل معمولاً بسیار نادر می‌باشد و در افراد محدودی رخ می‌دهد. برای جلوگیری از این عارضه از لیزر مو‌های زائد کرکی خودداری کنید و قبل از انجام لیزر آزمایشات هورمونی را انجام دهید

4- پوسته پوسته شدن

یک عارضه دیگر که ممکن است در هنگام رفع مو‌های زائد با لیزر اتفاق بیفتد پوسته پوسته شدن ناحیه‌ای است که لیزر انجام شده‌است. معمولاً این اتفاق زمانی می‌افتد که پوست شخص خشک باشد و سری دستگاه لیزر که در محل قرار می‌گیرد به میزان کافی سرد نشده باشد. در چنین مواقعی دستگاه می‌تواند از سوختگی‌های سطحی پیشگیری کند و پوست به صورت پوسته پوسته در می‌آید. بکار بردن کرم‌های مرطوب‌کننده می‌تواند تا حدودی از بروز این مشکل ممانعت کند.

5- تاول

معمولاً پس از انجام لیزر بهتر است برای چند ساعتی در مقابل نور مستقیم خورشید قرار نگیرید زیرا امکان بوجود آمدن تاول در قسمت‌هایی که لیزر انجام‌ شده وجود دارد. این عارضه بسیار نادر می‌باشد اما بهتر است حتماً رعایت شود. همچنین اگر اپراتور نتواند خوب با دستگاه کار کند امکان بروز تاول وجود دارد.

انواع لیزر مو‌های زائد و معرفی دستگاه‌ها

لیزر‌هایی که معمولاً برای پوست انجام می‌شود انواع و کاربرد‌های مختلفی دارند. پزشکان معمولاً با توجه به نوع و رنگ پوست و ضخامت مو‌های زائد و مکان آن‌ها از چند نوع لیزر برای از بین‌بردن مو‌های زائد بدن استفاده‌ می‌کنند که عبارتند از: لیزر دایود، لیزر الکساندرایت، لیزر nd yag و لیزر آی پی ال می‌باشد. معمولاً لیزر سازگار برای پوست ایرانی دستگاه الکساندرایت می‌باشد که طول موج مناسبی دارد و و برای رفع مو‌های زائد بهترین نتیجه را می‌دهد.

  • لیزر الکساندرایت

از بهترین دستگاه‌های موجود در جهان برای رفع مو‌های زائد می‌باشد که توانایی تنظیم طول موج و انرژی را برای رفع مو‌های زائد دارد. این دستگاه برای افرادی که دارای پوست سفید هستند و مو‌های تیره دارند بسیار مناسب می‌باشد. در صورت داشتن پوست تیره این دستگاه برای شما مناسب نیست. نوع پالس بلند الکساندرایت می‌تواند به صورت عمیق به درم نفوذ پیدا کند. گرمای به وجود آمده در تار‌های مو انباشته می‌شود و فولیکول مو را که در حالت فعال قرار گرفته‌ است غیر فعال می‌کند. این لیزر ممکن است رنگدانه‌های پوست را در افراد پوست تیره تغییر دهد.

  • لیزر nd yag

این لیزر به نام پالس بلند نیز معروف است که در واقع بی‌خطر می‌باشد و برای از بین‌بردن مو‌های زائد افرادی که پوست تیره دارند بسیار مناسب است. طول موج آن نزدیک به مادون قرمز می‌باشد و به صورت عمیق در پوست نفوذ کرده و بر روی مو اثر می‌گذارد. همچنین بر بافت‌های اطراف تأثیری نمی‌گذارد. از معایب این لیزر این است که بر مو‌های سفید تأثیرگذار نیست و بر روی مو‌های نازک هم تأثیر کمی دارد. درد آن نسبت به بقیه لیزر‌ها بیشتر می‌باشد و امکان سوختگی  و قرمزی و تغییر رنگ پوست هم وجود دارد.

انواع لیزر مو‌های زائد
انواع لیزر مو‌های زائد
  • لیزر ice Platinum و ice platina plus

این دو لیزر هم جزء بهترین‌های جهان می‌باشند که تمام قابلیت‌های سه دستگاه الکساندرایت، nd yag و دایود را دارد. در صورتی که دارای موی بلوند یا روشن ویا موی تیره باشید مو‌های زائد شما را به راحتی حذف می‌کند. این دستگاه از ترکیب سه طول موج استفاده کرده و به نحو احسنت می‌تواند به عمق پوست نفوذ کرده و مو‌های زائد را از بین ببرد.

لیزر موی زائد برای چه افرادی مناسب نیست؟

یکی از دغدغه‌های افرادی که می‌خواهند لیزر کنند این است که لیزر مو‌های زائد برای چه کسانی ضرر دارد؟ در زیر به چند مورد از افرادی که لیزر مو‌های بدن برای آن‌ها مناسب نیست اشاره می‌کنم.

  • افرادی که دارای اختلالات هورمونی هستند
  • افرادی که از دارو‌های خاص استفاده می‌کنند
  • اشخاصی که درگیر بیماری‌های خاص هستند
  • به علت وجود گوشت اضافه در محل عمل
  • سابقه تبخال پشت سرهم
  • افرادی که سابقه جوش‌های چرکی دارند
  • پوست‌های برنزه
  • اشخاصی که دارای تاتو در محل لیزر هستند
  • مصرف داروی ایزوترتینویین
  • مصرف دارو‌های حاوی طلا
  • افرادی که سابقه بیماری لوپوس دارند
  • افراد باردار

نواحی لیزر مو‌های زائد خانم‌ها و آقایان

لیزر مو‌های زائد در بین بانوان بسیار محبوب می‌باشد و برای از بین‌بردن مو‌های ناخواسته بسیار مورد توجه قرارگرفته است. نواحی مورد اهمیت برای از بین‌بردن مو‌های زائد در خانم‌ها عبارتند از:
صورت: که برای از بین‌بردن موهای زائد بالای لب و گونه‌ها و چانه از لیزر استفاده می‌شود. معمولاً برای انجام این امر از یک دستگاه کوچک دستی استفاده می‌گردد.

زیر بغل: در بین بانوان این عمل بسیار محبوب می‌باشد در این روش هم از یک دستگاه دستی برای از بین بردن فولیکول‌های مو و مهار رشد آن‌ها استفاده می‌شود.

بیکینی: لیزر مو‌های زائد این قسمت بسیار در بین بانوان رواج دارد. در این روش هم از یک دستگاه کوچک دستی استفاده می‌شود تا فولیکول‌های مو مهار شوند.

پا‌ها: این قسمت از بدن نیز در بین خانم‌ها رواج زیادی دارد معمولاً در این روش هم از یک دستگاه کوچک دستی استفاده می‌شود تا بتوان به مولکول‌های آسیب وارد کرده و رشد آن‌ها را مهار کرد.

بازوها‌: مو‌های زائد بر روی بازو‌ها هم از یک دستگاه دستی برای مهار رشد فولیکول‌ها استفاده می‌شود.

لیزرمو‌های زائد مردان هم امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. نواحی رایج برای لیزر مو‌های زائد در مردان عبارتند از: پشت سینه‌، شانه‌ها و گردن. در این نواحی معمولاً مو‌های زائد زیاد رشد می کنند و باعث ایجاد حس ناخوشایندی می‌شود. البته بعضی از مردان از لیزر برای از بین بردن مو‌های زائد صورت خود نیز استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

در مورد لیزر مو‌های زائد شنیده‌اید و امروزه نیز در بین بانوان و آقایان این روش برای از بین بردن مو‌های زائد محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. در این روش به وسیله اشعه لیزر‌فولیکول‌های ضعیف و ناتوان می‌شوند و رشد آن‌ها مهار می‌گردد. معمولاً خانم‌ها در ناحیه بیکینی و تناسلی و صورت از این روش استفاده می‌کنند و آقایان نیز برای از بین بردن مو‌های زائد زیر بغل خط ریش مو‌های کمر و پشت و گردن از این روش استفاده می‌کنند.

توجه: این مطلب یک توصیه پزشکی یا دارویی نیست!

2.4/5 - (7 امتیاز)

دکتر فارمو

دکتر فارمو مجموعه ای از متخصصان زیبایی و تندرستی، با سال ها تجربه‌ در زمینه های سلامت پوست و مو، رژیم درمانی، آرایشی و عمل‌های زیبایی است. ما به طور کامل با نیازهای مخاطبان خود آشنا هستیم و با به کارگیری علم روز، روش‌های مدرن و ابزارهای پیشرفته، به مراجعین خود کمک می‌کنیم تا بدنی سالم و ظاهری جذاب داشته باشند. هدف ما ایجاد آگاهی از طریق اطلاعات صحیح و بروز است تا ضمن فراهم آوردن تجربه‌ی مثبت و دلنشین، پرسش ها و چالش های شما را نیز رفع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا